Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Videbæk foder
Forfatter: 
Dato:  13-01-2005 11:29
Hej
er her nogle der kender til videbæk foder......godt som dårligt!

Jeg har hørt om fiber og struktur blanding, hvad er forskellen, hvad indeholder de og hvor meget for at dække behov, pris osv....

er det fuldfoder eller tilskudsfoder!

Håber at nogle kender dette.

God dag Lene
0
0
Svar på denne tråd

tjaaa..
Forfatter: 
Dato:  13-01-2005 11:34
jeg vil ikke anbefale dig at bruge det. jeg sammenligner det lidt med at ville fodre sine børn med vingummibamser og tro de kan leve af dem.
den af deres blandinger jeg har kendskab til som jeg lige har glemt navnet på indeholder melasse i lange baner og så ellers lidt havre, poppede majs og lucerne.
så hvis man ønsker at fodre med de ting kan det gøres billigere ved at købe dem hver for sig. og ingen heste har jo brug for at leve af melasse så jeg synes du skal vælge noget andet end hvidebæks foder.
jeg har også selv brugt det engang og det gjorde intet godt for min hest. hverken fordøjelse eller pels.
jeg har endnu ikke hørt en eneste foderekpert som anbefalede at bruge hvidebæk foder.

-Jane

Medlem af Pat Parelli sekten 8-) (PNH - www.parelli.dk)

Eneste forhandler af Regulator Complete mellem Randers og Brønderslev
0
0
Svar på denne tråd

Lige til orientering, Jane B,
Forfatter: 
Dato:  13-01-2005 11:58
så er Videbæks foderblandinger sat korrekt sammen og indeholder samtlige de ingredienser, et hestefodermiddel skal indeholde. Men jeg kan da godt forstå, at du argumenterer imod det, når du selv er forhandler af et helt andet produkt, som jeg i hvert fald IKKE bruger.
0
0
Svar på denne tråd

halløj
Forfatter: 
Dato:  13-01-2005 12:00
Til Jane B : Sikke noget sludder du lukker ud.Spørg du min dyrlæge,mine pensionærer,min smed og alle andre der kommer i min stald om ikke vores heste er velfodrede,sunde og blanke i pelsen.
Der er IKKE for meget melasse i foder fra Videbæk !
Det er et af de bedste slags der findes.Nu er jeg ikke selv typen der bruger deres fuldfoderblandinger eller fibreprodukter,men jeg bruger altid deres kraftfodere(hestekraft)og deres strukturfoder (Ponyblanding)og også den der hedder Horsespeed.

For min skyld kan du og andre tage alt deres poppede fodertyper og stoppe dem op et vist sted ,jeg ikke lige vil nævne her.

Både Hippolyt,spillers,Eggersmann og for ikke at glemme Dangrønt lever KUN på deres navn.

Både kvaliteten af de foderemner, der er i Videbæksfoder og sammensætningen er både bedre,større kvalitet end i næsten alle af de andre firmaers.

Kig på % ,energifordelingen og hvad der er i,så er du nød til at give mig ret !

De fleste andre foderproduktnavne der vil de ikke engang skrive HVAD der er i og den % fordeling,så hvori har du din påstand.

Og sidst men ikke mindst PRISEN.Du får næsten ikke et andet produkt der er ligeså godt som kraftfoderet til ca 120 kr for en sæk på 25-30 kg.

Og den der med at du ikke har hørt nogle fodereksperter der har anbefalet foder fra Videbæk.Det er da fordi de fleste fodereksperter ar ansat af ET bestemt foderfirma og derfor IKKE vil anbefale andet end det de selv prøver at sælge.

Jeg kender flere der er ansat på landbrugsskoler der har kørt foderanalyser og som har testet feks fodertyper fra feks foderfirmaer. Og de siger at kraftfoder fra VIDEBÆK ligger i top 10.Hvorimod fesk Hippolytfoder giver hesten mangler på feks næringsstoffer og det var der også andre firmaers produkter,der gjorde !

Så JEG vil til hver en tid bruge Videbæks kraftfodertyper !
:-D Mvh Graven :-D
0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  13-01-2005 12:00
Jeg er ikke til melasse, så det skal være et produkt uden.....
0
0
Svar på denne tråd

Enig med Jane
Forfatter: 
Dato:  13-01-2005 12:10
det er bestemt heller ikke et foder - jeg kunne finde på at købe - mine heste skal nemlig heller ikke leve af sukker. Ja det er billigt - og min mening er stadig, at pris og kvalitet hænger sammen. Ergo man får, hvad man betaler for - dvs det er billige råvarer foderet er sammensat af.

Jeg har tidligere prøvet at regne en foderplan på baggrund af et af deres produkter, husker ikke hvad det hed (bl.a lucerne, melasse og poppede majs) og da kunne en foderplan baseret på wrap og dette foder ikke dække hesten ind med alle vitaminer og mineraler.
0
0
Svar på denne tråd

Godt skrevet, Graven!
Forfatter: 
Dato:  13-01-2005 12:11
Derudover er der RENT hos Videbæk Foder modsat mange andre steder, hvor dynger af fodermidler er fuld af kattel..., døde mus, fluer, maddiker osv, inden dyngerne blandes sammen og hældes i sække med et flot logo og flerfarvet tekst!!!

Og til Lene: Er din hest heller ikke til melasse?

Johannes
0
0
Svar på denne tråd

næææææ
Forfatter: 
Dato:  13-01-2005 12:28
Herligt vi er enige Ågård !
Men næ nej det skal jo helst hedde et eller andet poppet,være i en bestemt farverig sæk og helst hedde et eller andet fint tysk eller engelsk navn med anbefaling af en eller andet svejsisk gut man aldrig har hørt om,for at være godt nok !!
Så VÅGN dog op !
0
0
Svar på denne tråd

Hva' f...., er det dig, Karina?
Forfatter: 
Dato:  13-01-2005 12:35
Hvordan går det med det hele? Og dit pragteksemplar af en hingsteplag? Har du ham endnu? Og der er vel stadig "kugler" på ham? Og så lige: Skal jeg snart købe ham?

Hygge og hils omkring dig.

Johannes
0
0
Svar på denne tråd

Foder....
Forfatter: 
Dato:  13-01-2005 12:54
Jeg kender ikke Videbæk og kan ikke udtale mig om det.

Men at påstå, som det er gjort ovenfor, at Spillers etc. ikke duer, det er nok lige at stramme den lidt.

Spillers er i lighed med bl.a. D & H højkvalitetsfoder, der i øvrigt er varmebehandlet inden det kommer ud til forbrugeren.

Jeg har 3 heste, med hver deres behov og derfor bliver de også fodret forskelligt og med forskellige fodermidler. En bliver fodret med Spillers (tidligere D&H, men Spillers er nu lettere tilgængeligt, der hvor jeg bor), en der bliver fodret med havre og tilsætning og en der bliver fodret med Spillers og ekstra vitaminer, da den skal have så lidt foder, at den ikke kan dækkes ind med et fuldfoder.

Mvh

BeritH

A horse will never tire of a rider who possesses both tact and sensibility, because he will never be pushed beyond his possibilities ;-D
0
0
Svar på denne tråd

hvor kan man få lidt flere oplysninger om..
Forfatter: 
Dato:  13-01-2005 13:11
.. dette foder?

Jeg har søgt på nettet og den eneste hjemmeside, jeg fandt er denne - og den er ikke særlig informativ.

Eventuelt nogen, der kan fortælle, hvor foderet kan købes omkring Roskilde.

Og¨så gerne, hvis der er nogen, der kan fortælle, hvilke tilskudsfoder produkter, der har og om de har noget uden havre og/eller urter?

På forhånd tak

Mvh
Jenny

"mirakelkur eller erfaringer med SARCOIDER søges"
0
0
Svar på denne tråd

ring til dem
Forfatter: 
Dato:  13-01-2005 14:31
97172411 er deres nummer

hele sikker vil hjælp med opslysning om deres produkter..
jeg har brugt hestekraft for et godt stykke tid og det virker fint..

horsespeed bruger jeg til mine hingst...

0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  13-01-2005 16:02
Ikke et foder jeg ville bruge, men jeg tror det er ganske fint til de fleste heste...

Jeg har set det en gang, tror det var Horsespeed og føj, hvor var det klistert, ikke et under når der er 35 % melasse i...

Og jeg har ikke lyst til at fylde min hest med sukker...

Skøn friservallak sælges, skriv og hør nærmere...

Ponyudstyr sælges, ALT skal væk...
0
0
Svar på denne tråd

Der er ikke 35% melasse i
Forfatter: 
Dato:  13-01-2005 16:30
Horsespeeden, men 16% - det er en væsentlig forskel. At det er klistret skyldes også, at der er olie i ...

Livet er som en pølsemaskine; hvad der kommer ud af det, afhænger af hvad man kommer i ... :-P
0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  13-01-2005 16:32
Nå, men der er en af dem hvor der er 35 % i, men jeg så ikke helt hvad der stod på posen...

Syntes osse 16% er for meget, så lidt som muligt, vi andre fylder os jo heller ikke med sukker...

0
0
Svar på denne tråd

Ja Johannes det er mig
Forfatter: 
Dato:  13-01-2005 18:09
Til johannes :
Har sendt en besked til dig over den bruger du skrev fra idag .Læs den eller skriv lige til mig i beskedcenteret .Mvh Karina( Graven )
0
0
Svar på denne tråd

Tarzan får
Forfatter: 
Dato:  13-01-2005 19:37
også Hestekraft og horsespeed og synes egenligt det fungerer ret godt..

Hans pels har aldrig været så blank og han virker da ganske sund og frisk på trods af hans 21 år..

Men nu er jeg jo ikke ekspert på området... :-)

KRASSE & Tarzan

0
0
Svar på denne tråd

til orientering
Forfatter: 
Dato:  13-01-2005 19:41
de fodereksperter jeg har snakket om er IKKE konsulenter for noget firma, men en er feks. biolog med heste som speciale.
og så vidt jeg ved skrev jeg ikke hun skulle bruge Regulator Complete istedet? at der står i min signatur at jeg sælger produktet skal jeg vel ikke klandres for? og desuden anbefaler jeg IKKE folk at bruge regulator medmindre jeg ved hestene enten har fri adgang til hø eller får 7-9 kg min for en stor hest. så nej kan ikke se at jeg prøver at prakke RC på nogensteder og hvis du kan finde et sted herinde hvor jeg gør det vil jeg da meget gerne se det!!!
jeg prøvede hvidebæk foder for godt et år siden da jeg manglede foder til min og var åben for at prøve noget nyt. jeg købte to sække, brugte én og endte med at levere den anden tilbage da foderet lå langt under min minimumsgrænse for hvad jeg forventer af et foder.
og som en sidebemærkning kan jeg fortælle at RC sælges i en KEDELIG hvid sæk da leverandøren mener de hellere vil bruge pengene på foderet end fine poser og foderet er uden havre da de mener folk kan købe det billigere selv.
om folk bruger RC eller ej er jeg skam ligeglad med. jeg prøver ikke at omvende nogen. jeg er ikke forhandler for at blive rig men har det ved siden af studiet og kan sagtens klare mig uden at sælge foder!!!! så er det vist sat på plads midt i al hyggen.

-Jane

Medlem af Pat Parelli sekten 8-) (PNH - www.parelli.dk)

Eneste forhandler af Regulator Complete mellem Randers og Brønderslev
0
0
Svar på denne tråd

Hvis man læser
Forfatter: 
Dato:  13-01-2005 21:15
de moderne fodringsvejledninger og bøger, lavet af UVILDIGE eksperter, så vil man opdage at heste ikke har godt af for meget sukker. For det første forsurer det tarmmiljøet, så uheldige bakterier trives, udnyttelsen af foderet nedsættes og risikoen for kolik stiger. En anden ting er at lever og nyrer bliver belastet af det overskydende sukker, og kan igen være med til dårlig udnyttelse af foderet og andre "gode" ting. Sukker er ikke hestefoder, og gavner på ingen måde hesten, hverken trivselsmæssigt eller præstationsmæssigt. At hesten så gerne æder foder med melasse i fordi det smager sødt, er ikke ensbetydende med at det er det bedste foder for den.

Nu har jeg tilfældigvis en hoppe som er allergisk overfor melasse, og der kan man virkeligt tydeligt de negative virkninger der sker i organismen når heste fodres med melasse. På denne baggrund vil jeg heller ikke anbefale videbækblandingerne eller andre blandinger med så høj en procentandel melasse i. Det har i bedste fald ingen gavnlig effekt, og det er at fylde hesten med tomme kalorier. Hvis det er for at man vil have et "lækkert" foder, så kan man stoppe nogle urter i stedet. Det er meget sundere og dem vil hesten helt sikkert også elske.

0
0
Svar på denne tråd

Stasi...
Forfatter: 
Dato:  13-01-2005 21:17
Godt sagt, lige det jeg ville frem til...

Vi andre har jo heller ikke godt af sukker og hesten har det nok på samme måde...

0
0
Svar på denne tråd

Jeg synes
Forfatter: 
Dato:  13-01-2005 21:45
folk,der har heste der har allergi mod mellase eller som bare ikke kan tåle det,selvfølgelig skal undgå foder med melasse i Det være sig foder fra videbæk eller foderprodukter fra andre firmaer.
Men som så meget andet så gælder det altså også om at læse på poserne og se det reelle indhold.Og rigtigt nok så indeholder Hestekraft fra Videbæk 16,8% melasse.
Mange andre foderprodukter har ikke engang en ordentlig letlæselig indholdsfortegnelse.Enten så står de på tysk eller engelsk og der står næsten aldrig en %-fordeling.Det gør der i foder fra videbæk.Sækkene er desuden ( bortset fra Horsespeed) gennemsigtige,så man kan se de enkelte dele.
Og foruden de 16,8 % melasse, så indeholder den også en masse andre ting, som mange af os præver at tilsætte hestens foder ved siden af alligevel.Den indeholder sojaskrå,hørfrø,hvidløg,sojaolie foruden lucerne,poppet majs.

Hvor mange af jer giver jeres hest forskellige urter ved siden af deres foder og også lucerne ?

Ja I kan sige hvad I vil,men JEG synes ikke 16%ca melasse er meget.Og jeg vil fortsætte med foderprodukter fra VIDEBÆK.Det opfylder mine krav til et godt kraftfoder.
0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  13-01-2005 21:56
Min får massere af urter og velduftende foder...

Jeg syntes 16% er meget, hvis vi tager et kilo er det 160 gram, det er altså meget...

Det er jo lidt ligesom kage, slik eller sodavand...

0
0
Svar på denne tråd

ja ja ja
Forfatter: 
Dato:  13-01-2005 22:23
Ja ja Annemette så lader du bare være med at bruge det foder.
Helt i orden for mig,for uanset havd du og andre mener så fortsætter jeg med det.
Som jeg siger så indeholder det SÅ mange gode ting som jeg finder værdifulde og meget fine og så kan alle jer modstandere bare bruge jeres penge på alle de andre fodertyper plus alle de urter og andre ting I køber alligevel og tilsætter.Og i den sidste ende så får vi nok det samme resultat,men Jeg ved at I har brugt flere penge på jeres end jeg har for det samme !Men gør som I vil.

Mht sukker så gad jeg godt se hvad du evt selv fyldte dig med af sukker og fede ting.Er du lige så striks med hvad du selv putter i hovedet?
0
0
Svar på denne tråd

Hvis I forestiller jer
Forfatter: 
Dato:  14-01-2005 06:26
et fodermiddel med 35% melasse i, vil I stå med et produkt, som end ikke kan øses op med en almindelig foderøse, da det ville være ren vælling. Der er tale om klidmelasse, som er melasse blandet med klid for at gøre det håndterbart.
Det betyder bl.a., at sukkerindholdet i de her omtalte fodermidler er væsentligt lavere end I forestiller jer.
Ren melasse er et sort sirupagtigt substans, som desuden et temmelig ildelugtende!
Sukkerindholdet i ren melasse er 12%, i klidmelasse ca. 3%.
Til sammenligning kan jeg fortælle jer, at der er 13,4% sukker i et ganske almindeligt æble!!!!!
Det kan I så regne lidt på, og gør I det, vil I opdage, at 3 æbler er "værre" end en ordentlig dynge melasse!

Endelig kan jeg fortælle, at i et kilo Videbækfoder er der ca 2 gr. sukker, altså mindre end ½ sukkerknald.

Når I vælger fodermidler, bør I også have med i vurderingen, at meget er så gammelt, at det er mere eller mindre vissent/indtørret/hengemt, at det ikke er en s... værd. Især hvis man køber foder hos småhandlende, der har en palle stående et halvt års tid, før der er udsolgt, og en ny palle bestilles hjem. Derudover har mange af disse småhandlende (som forsøger at tjene et par basseører på at sælge foder til godtroende hesteejere) IKKE lagerfaciliteter, som er egnede til opbevaring af foder i bare en kort periode. Er luftfugtigheden bare en anelse for høj, vil der være stor sandsynlighed for, at fodermidlet er angrebet af svampe af en eller anden art, ofte endda skimmelsvamp, som er direkte livsfarlig.

Næh, køb Videbæk foder (ikke Hvidebæk), det borger for kvalitet!

Velbekomme!

Johannes
0
0
Svar på denne tråd

Du er fuld af det!
Forfatter: 
Dato:  14-01-2005 08:29
Kære lille dumme Karina og Johannes

Hvor i al verden får I jeres viden fra?? Jeg fodre med Spillers og jeg er yderst tilfreds!
Hvis I gad at undersøge jeres fakta, før I udtaler jer, ville I vide, at Spillers bl.a. tager prøver på de lastbiler der skal transportere fodret, for at de skal være helt rene. Desuden har de et helt hold af forskere, der sørger for at foderet er helt i tip top, samtidig forsker de i forfangenhed. Så Spillers er bestemt et rent og højt respekteret sted - der har fortjent den kvalitet, som deres navn står for!
Alle de poser jeg har købt, har en pæn hvid label på, hvor der står indholdet. Mht. småforhandlere. så står der jo også udløbsdato på sækkene, så det er jo bare med at kigge før man betaler!

Mht. sukker, så har du, Karina da fuldstændig ret i, at vi ikke selv overholder reglerne når det kommer til sukkerindtagelse for os selv. Men det er jo ikke ensbetydende med, at det er sundt. Og det er jo ens pligt som ejer, at sørge for at hesten får det foder, der er bedst for dem. De har jo ikke noget valg!

Jeg håber virkelig, at I er tilfredse med jeres foder - men lad være med at udtale jer om andre produkter, før I ved hvad I fabler om - I spiller bare jeres og vores andres tid!

Mvh
Christina

0
0
Svar på denne tråd

sukker og melasse
Forfatter: 
Dato:  14-01-2005 08:43
Johannes,
Det ændrer jo ikke på, at der i dag laves en del tilskudsfoderprodukter med under 5% melasseindhold eller slet ingen ting. Ennda også til priser, der ikke er vildt meget højere end Videbæk-foder (mener jeg da, men jeg er ikke helt opdateret på deres foderpriser mere). F.eks. kilo-priser på 4-5(-6) kr.

Jeg kender flere, der bruger Videbæk-foder, og deres heste ser ganske fine ud. Der er ikke noget der. De æder gerne foderet, dog kender jeg faktisk en del heste, der slet ikke bryder sig om Horse-Speed, og jeg har selv en af slagsen. Måske fordi, det er for fedtet, jeg ved det ikke.

Det med lavt melasse/sukker indhold er nok ikke et krav, HESTEN stiller til sit foder - heste kan normalt godt lide søde ting - men et krav, som hesteejeren stiller. Der KAN altså også være noget med et ustabilt blodsukker og svingende præstationer, hvis der udfodres for meget sukker, det er både bevist og bevidnet og udforsket og jeg ved ikke hvad. Men som så ofte før (typisk dansk), er der straks nogen, der går i den anden grav og "fornægter" det fuldstændig. Det er lidt ligesom grovfoder-diskussionen i forhold til halm/hø/wrap. Nogen har fået det indtryk, at heste slet ikke må få halm... Og det er jo helt forkert.

Det er man jo nødt til at acceptere, og det er også derfor, der bliver lavet tilskudsfoder i dag med under 5% melasseindhold eller slet ingenting - tit til dyrere priser. Producenterne laver det, der er efterspørgsel på, og som de kan skumme fløden på. Mange hesteejere har også en mening om, hvordan de mener, deres hestefoder bør se ud (müsliprodukter især), selvom hesten nok egentlig er ligeglad, hvis det smager.

Det andet med gammelt foder i sækkene osv. har jeg ikke lyst til at kommentere. Men fra nogen producenter kan man se, at ikke alle sække af det samme produkt altid er ens. Og det er en fejl. Ellers tror jeg, at en palle foder tit står og nærmer sig udløbsdatoen hos hesteejerne, fordi man forsøger at købe biligst muligt ind. Der er 3-6 mdr.'s garanti for vitaminer osv. i de fleste müsliprodukter, og jeg skal da gerne indrømme, at hvis foderet ellers ser ordentlig ud og dufter normalt, så er jeg ikke bleg for at udfodre noget, som er ældre.

Du er også nødt til at acceptere, at andre måske har en anderledes holdning til tingene end du har. Hvem der så er mest fornuftig, det skal stå hen i det uvisse. Det synes vi vel alle, at vi selv er!!

Egentlig er jeg meget mere interesseret i netop mineral- og vitaminindholdet i Videbæk-foder og den anbefalede mængde til udfodring. Når nogen skriver, at der ikke er nok mineraler og vitaminer i, så tror jeg nemlig, at det beror på, at de ikke udfodrer nok. Jeg kender en del, der ikke udfodrer helt den vejledende mængde, men supplerer med et vitamin-mineral-produkt som f.eks. Travo-E ved siden af. Men det skyldes ikke, at Videbæk-foderet indeholder for lidt, men snarere, at de vælger at give mindre end vejledningen foreskriver.

Hvordan bruger du Videbæk-foderet og i hvilke mængder? Dsværre har jeg ikke indholdsdeklaration på Videbæk-foder i mit foderprogram, så jeg kan ikke gå ind og tjekke. Jeg kunne ellers godt være interesseret i at erfare mere om Videbæks tilskudsfoder-produkter, f.eks. Hestekraft Ekstra. Er der et tilskudsfoder med ekstra struktur? Og hvad koster det?

/Lene
0
0
Svar på denne tråd

Alvorlige anklager.
Forfatter: 
Dato:  14-01-2005 09:59
Normalt deltager jeg af principielle årsager ikke i diskussioner af andre producenters foder, men når man læser så alvorlige anklager og beskyldninger, som Graven og Johannes Ågård fremfører, så er jeg altså nødt til at reagere.

Graven:
Al ære og respekt for dit forsvar af et foder, som du betragter som værende ideelt for dine heste. Jeg synes imidlertid, at du træder over grænsen, når du forsøger at forsvare dit eget foder ved at kaste om dig med udokumenterede påstande om andre producenters foder. Hvad ved du egentlig om kvaliteten af de ingredienser, som f.eks. Spillers anvender? Hvis de førende producenter kun lever på deres navne, hvordan har de så etableret deres navne så massivt på fodermarkedet? Hvordan kunne Spillers "hjemføre" 8 medaljer ved det seneste OL, når deres foder er af så ringe kvalitet?

Spillers holder ikke indholdet af deres foder hemmeligt. Det er helt synligt på poserne, og det er forøvrigt på dansk, så selv du, Graven, burde kunne forstå det! Det er korrekt, at du ikke kan få den procentvise fordeling af de enkelte ingredienser, for denne fordeling holdes naturligvis tæt til kroppen, men hvad kan du også bruge den til? Medmindre du har planer om at forsøge at sammensætte et tilsvarende produkt, er den procentvise fordeling totalt ligegyldig for dig og din hest! De oplysninger, som Spillers stiller til rådighed er tilstrækkelige til adskillige europæiske nationale ridehold, så det burde det også være for dig!

Spillers foder er sammensat og analyseret af nogle af verdens mest anerkendte ernæringseksperter. Deres forskningsresultater er med til at udvikle og fremme forståelsen for korrekt hestefodring - en viden som mindre foderproducenter også drager nytte af.

Johannes Ågård:
din total udokumenterede påstand om "mange andre steder, hvor dynger af fodermidler er fuld af kattel..., døde mus, fluer, maddiker osv, inden dyngerne blandes sammen og hældes i sække med et flot logo og flerfarvet tekst!!!" burde egentlig have lov at stå for sig selv, for den siger egentlig mere om dig og din viden end om de produkter, du forsøger at nedgøre! Jeg synes imidlertid du skal have lov at dokumentere dine uhyrlige påstande.

Da du tilsyneladende ikke ved bedre, kan jeg oplyse dig om, at Spillers er ISO-certificeret, hvilket betyder, at de er underlagt minimum to årlige kontrolbesøg, hvor både produktions- og lagerfaciliteter kontrolleres. Spillers lægger særdeles stor vægt på et ekstremt højt hygiejne-niveau, og praktisk taget hele deres produktion foregår i lukkede systemer, inden det fyldes i sækkene.

Hvad angår din bemærkning om småforhandlere kan jeg oplyse dig om, at Spillers sætter forholdsvis korte holdbarhedstider på deres foder for at sikre, at det lever op til deres meget høje kvalitetskrav. En palle foder vil således aldrig kunne stå hos mig et halvt år, da det allerede inden da vil være for gammelt.

Med venlig hilsen
Thomasminde
Forhandler af Spillers Horse Feeds på Lolland-Falster
0
0
Svar på denne tråd

Thomasminde
Forfatter: 
Dato:  14-01-2005 11:17
Grunden til, at jeg er med i denne diskussion, er, at Jane B i første indlæg udtaler sig om, at Videbæk foder er uanbefalelsesværdigt og nærmest svarer til, at man fodrer børn med vingummibamser! Det synes jeg er stygt, især fordi det er et specifikt foder, der er tale om, og ganske specielt fordi hun IKKE forhandler Videbæk foder.
Hvad hun ellers forhandler, er mig fløjtende ligegyldigt.

Jeg har iøvrigt heller ikke udtalt mig om specifikke foderfirmaer eller -mærker, men nævner lidt at det skidt og møg, jeg har set på steder, hvor der fremstilles hestefoder i STORE mængder her på Sjælland. Problemet med egnede opbevaringsforhold hos småfoderstofforretninger er til stede, og det ved du sikkert godt. Det er ikke de registrerede firmaer, jeg skubber til, men de mange (og der ER virkelig mange)private hesteejere med en eller to heste, som køber tilskudsfoder m.v. hjem i paller og sælger det, de ikke selv kan bruge, ved stalddøren. Jeg har set anerkendte fodermidler opbevaret i en drivvåd garage, i et hønsehus, i et drivhus(!), i forgården til en hundekennel, og under en plastikpressenning ved siden af møddingen!!!!!
Og de sælger sandelig deres skidt, tit og mange gange til rytterkammerater! Fatte det, hvem der kan!

Det værste, jeg har oplevet her på Sjælland, var et sted i omegnen af København, hvor jeg var inde at hente sekunda-korn til mit fyr. I en af de tre store haller, lå der diverse dynger af forskelligt, som fattede min interesse. Da jeg spurgte, hvad det var, der lå i disse dynger, fik jeg den besked, at det var forskellige fodermidler og mineraler, som blev brugt til fremstilling af foder til heste.
Jeg "lod nu som om" det interesserede mig, og fik forevist hele menageriet. Dyngerne var mugne i en sådan grad, at der flere steder groede svampe i dem, der var kattel... og hundel... overalt, og mens vi gik rundt og kiggede på lækkerierne, lettede hans tre hanhunde ben i dyngerne adskillige gange. Da jeg spurgte, om heste ville æde sådan noget, når hunde og katte gjorde stort og småt i det, lød svaret; "Det tager de sgu ingen skade af, og der kommer jo også andre ting i!"
Skal lige side, at manden kendte mig ikke og vidste derfor ikke, at jeg er berider og har skrevet bøger om bl.a. fodring af heste!
Jeg kender så tre steder (mellemstore), hvor man forhandler dette firmas produkter, og fortalte dem alle, hvad jeg havde oplevet! Og hvad tro du reaktionen var? En let skuldertrækning med bemærkninger om, at "det ingen ser, har ingen ondt af!"

Jeg kan også fortælle dig, at jeg hos en anden foderstofforretning her i omegnen købte et engelsk produkt, som fragtmanden kom med, mens jeg var der. Det burde vel være helt frisk, ikke? Sidste salgsdato lå også langt ude i fremtiden, men ikke desto mindre var den ene sæk groet sammen af fugt!

I har også et par småsteder på Øerne, som hører til kategorien. Et af stederne holdt jeg ind af ren og skær nysgerrighed. Jeg fik damen til at åbne en sæk raket, som var så fugtig, at man kunne forme pillerne til boller blot ved at klemme om dem. Da jeg sagde til hende, at det var noget l..., blev jeg smidt ud!!

Et andet sted på Lolland var jeg inde for at hente en sæk kraftfoder til en klient. Jeg bad om "et eller andet til en toptrænet dressurhest." Straks vandrer manden hen og lægger en hånd på en palle med et engelsk produkt og fortæller mig i store vendinger, at "det her er det bedste, og jeg kan fortælle dig, at (en navngiven landsholdsrytter) bruger præcis det her!"
Jeg læser på etiketten og fortæller ham så, at det, han vil sælge mig, er beregnet til diegivende hopper! Hans kommentar var: "Jeg er ikke så stiv i det udenbyske!" Men det var det absolut dyreste på stedet!

Men sådan er det jo så meget!

Er det dokumentation nok?

Gad nok vide, om du forhandler produkter fra det firma, jeg fortæller om her oven for?

Er du i tvivl, er du velkommen til at ringe til mig.

Hilsner. Johannes
0
0
Svar på denne tråd

Varsel til alle læsere!
Forfatter: 
Dato:  14-01-2005 11:38
Det er med risiko for søsyge, at denne tråd læses, bølgerne går sandelig højt herinde lige nu ;-)

Ej spøg til side, vil bare sige at jeg kun kan anbefale Hestekraft fra Videbæk :-) Bruger det til min hoppe og hun stortrives :-)

Vinterknus fra Tine
:-D og hendes to haffipiger :-D

Opstaldning søges til min 11-årige haflingerhoppe, se mere her...

Job søges, se mere her...
0
0
Svar på denne tråd

hej igen med jer
Forfatter: 
Dato:  14-01-2005 11:52
Ja hmmmm Sider lige her og overvejer om jeg skal gå videre ind i diskutionen og måske modargumentere noget af det herren fra "Spillers " siger !
Men har det også lidt sådan, at hvad nytter det ?
Så vil der jo nok bare også komme repræsentanter fra de andre foderfirmaer , som også bliver hidsige og synes , at os der taler godt for " Videbæk produkter",at vi er tossede og at deres produkter er de bedste !
Men hvad sådan er livet jo !!!!

Til Johannes : Hvornår ringer du til mig ven eller svarer min mail ?
0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  14-01-2005 12:38
Jeg sidder ikke og fylder mig med slik, selvom lysten er der for det smager da godt, men fornuften ved jo godt det ikke er sundt...

Jeg tilsætter ingen ting til min hests foder udover ekstra E-Vitamin, hvilket han sikkert ikke behøver, men når han nu er i kocentreret ridning, syntes jeg det var godt...

Han er en af staldens fineste heste, altså fodermæssigt og udsende (pels/hove) og han får næsten ingen sukker...

Der hvor jeg køber foder, er der rent og pænt og det dufter godt, og de har stor viden om det se sælger og hjælper gerne...

0
0
Svar på denne tråd

Johannes:
Forfatter: 
Dato:  14-01-2005 21:23
Det er jo straks en anden snak, når du taler om lokale foderproducenter, der tilsyneladende ikke helt har styr på hygiejnen, men dit indlæg om manglende hygiejne kom meget belejligt lige efter Gravens meget nedladende omtale af nogle af de førende producenter, her i blandt Spillers.

Jeg ved ikke, om jeg skal opfatte din bemærkning om jeg "forhandler produkter fra det firma, jeg fortæller om her oven for" som en skjult hentydning, men jeg kan i hvert fald forsikre både dig og andre, at den omtalte forhandler på Lolland i hvert fald ikke er Spillers forhandler, da jeg er den eneste forhandler af Spillers på Lolland-Falster.

Graven:
Du har jo ikke læst mit indlæg ordenligt. Jeg udtaler mig hverken for eller imod Videbæk. Jeg synes blot du overskrider en grænse, når du fremhæver dit "eget" produkt ved at slynge om dig med udokumenterede påstande om andre producenters foder. Du havde stået dig meget bedre i mine øjne, hvis du havde holdt dig til at fremhæve kvaliteterne ved - og dine gode erfaringer med Videbæk. I et sådant tilfælde ville jeg slet ikke have blandet mig!

Med venlig hilsen
Thomasminde
0
0
Svar på denne tråd

ja ja jo jo
Forfatter: 
Dato:  14-01-2005 22:56
Hmmm der var den igen "Thomasminde".Man skulle næsten tro at du provokerede ! Og dog det gør du nok også.
Og Hvordan er det lige, du ved, hvad jeg har af erfaringer med fodertyper fra andre firmaer ?
Og hvordan er det lige ,du ved hvad jeg forstår af Engelsk og tysk ?

HMMMMMM.

Du kan sådan set sige hvad du vil.Jeg vil stadig påstå at mange foderfirmaer lever på deres navn,posernes udseende og IKKE kun på deres kvalitet.

Som jeg og også dig selv er inde på,så har de fleste produkter IKKE en % opdeling af ingredienserne i deres foderprodukter ! Du spørger hvad jeg og andre skulle med den ???

Selvfølgelig skal jeg da bruge den da jeg er interesseret i hvad jeg stopper i min hest.Min holdning er at JEG gerne vil vide HVAD den får og HVOR meget ! Og sådan har andre det sikkert også.

Men nej det må man sandelig ikke vide for det er en fabriks/firmahemmelighed.

Og du snakker om at mange produkter er gennemprøvede og gennemtjeckkede. Ja og jo hvis man skal tro på de påståede forskere og ryttere der er blevet betalt sponsorpenge for at reklamere for deres produkt.Klart at de skal sige at pågældende produkt er godt.Det bliver de jo betalt.

Sig mig tror du JEG og andre er født igår.Tror du JEG og andre vil påstå en masse vrøvl.NEJ ikke mig ihvertfald.Det kan jeg ikke bruge til noget.

Mht sammenhængen mellem pris og kvalitet, så kan jeg nu godt forstå hvorfor nogle produkter er så dyre ! Det er jo for at skulle betale DIN løn !For du gør det vil ikke i egen interesse ?

Og hvem er du,der tør,vil påstå at man/jeg IKKE skal blande mig ?

Dette er et frit forum.Vi har ytringsfrihed og vi tillader os som brugere af dette net at dele ud af vores egne erfaringer.

Når det kommer til stykket så har du vil aldrig selv brugt de produkter du bliver betalt for at markedsføre???

Så kan jeg ihvertfald fortælle dig at jeg INTET får for at reklamere for produkter fra Videbæk.Men hvad det burde jeg måske.

Sov Godt.
0
0
Svar på denne tråd

Nu må du altså holde op, Graven.
Forfatter: 
Dato:  15-01-2005 02:53
Jeg vil godt som det første pointere, at jeg aldrig ville drømme om at bede dig blande dig uden om hverken denne eller andre debatter. Jeg tror du har misforstået min sidste bemærkning, idet jeg faktisk mente, at jeg ikke ville have blandet mig. Jeg giver dig så evig ret i, at det er et frit forum, og at ytringsfriheden selvfølgelig også skal herske her på Heste-Nettet. Du skal blot huske, at med ytringsfrihed følger også ansvar. Det ansvar synes jeg ikke du lever op til, når du fremhæver et produkt ved at nedgøre andre med argumenter, som du ikke kan dokumentere. Hvis du har nogle konkrete dårlige erfaringer med fordring med Spillers synes jeg du skal komme frem med dem. Det vil gøre diskussionen noget lettere! Jeg tror forøvrigt også godt, at Spillers Danmark vil høre om dem, for det ligger dem meget på sinde at følge op på disse.

Jeg vil godt indledningsvis understrege tre ting:

For det første bliver jeg ikke betalt for at markedsføre Spillers her på Heste-Nettet. Jeg er forhandler af Spillers' foder på Lolland-Falster, og det er i denne egenskab jeg deltager i debatterne, hvilket jeg forøvrigt aldrig har lagt skjul på!

For det andet får jeg ikke løn for at sælge foder. Hvis jeg er heldig kan der blive et overskud til mig, men du skal ikke tro man kan leve af at sælge foder! Jeg har et godt fuldtidsjob, der intet har med heste og fodring at gøre. Salg af hestefoder er kun en bibeskæftigelse, som jeg synes er vældig interessant.

For det tredje lever vores egen hest godt og sundt på Spillers foder, hvilket mine kunders heste og ponyer forøvrigt også gør!

Med hensyn til den procentvise fordeling af de enkelte ingredienser vil jeg stadig fastholde, at du ikke kan bruge den til noget som helst. Hvad nytte har du af, om der er 5 eller 10 % dampvalsede majs i et foder? Kan du skelne mellem, hvornår procentandelen er god eller dårlig? Hvorfor ikke overlade denne fordeling til mennesker, der er uddannede til det? Spillers har den største stab af højtuddannede ernæringseksperter noget hestefoderfirma kan fremvise, så tror du ikke godt de ved, hvordan et hestefoder skal sammensættes?

Din bemærkning om sponserede ryttere synes jeg ikke er videre gennemtænkt. Tror du selv på, at en rytter, der helt eller delvist lever af sin sport, ville fodre sin hest med et foder, som rytteren ikke mente gjorde en forskel?

Jeg vil godt komme dig i møde med, at min underforståede bemærkning om dine engelsk- og tyskkundskaber måske var under bæltestedet, men du ved vel, at dyrefoder solgt i DK skal være deklareret på dansk? Hvis du støder på et produkt uden dansk deklaration, har du krav på at få en sådan udleveret.

Med venlig hilsen
Thomasminde
0
0
Svar på denne tråd

Tænk sig...
Forfatter: 
Dato:  15-01-2005 10:39
... hvis vi gik lige så højt op i, hvad vi selv fik at spise!

Nu vil jeg gå ned og smøre mig et stykke rugbrød - nå, nej der står jo ikke hvor mange procent rugkerne, der er i. Så må jeg heller finde noget andet at spise - måske hestefoder???

Lotte

PS Mit indlæg er ikke ment for at støde nogen, jeg synes bare det til tider er lidt sjovt, så meget vi går op i sammensætningen af hestefoder. Får du selv e-vitaminer nok? Gad vide om mit behov for selen er dækket af en BigMac?
0
0
Svar på denne tråd

ja min hest for
Forfatter: 
Dato:  15-01-2005 22:29
normalt hel havre af en meget udsøgt kvalitet og et mûsli tilskudsfoder fra Hafer ( Erganzer ) det fungere fortrinligt... Den får så Dangrønt grass o ...

Nu er den desværre blevet forfangen , da der er blevet sat en hel balle frøgræshalm ud på folden og jeg desværre ikke fik det at vide før det var forsent og jeg ikke nåede at fjerne foderet fra den .. Så den er blevet hundesyg af at stå og æde frøgræshalm en hel dag.. Ballen forsvinder på 3 dage så det er til at regne ud hvor hurtigt og hvor meget de æder.. Det ligger så også og bliver fordærvet ... rigtig smart og meget gennemtænkt NOT!!!!!!!!!

Vedr Johannes .. Så er det rigtig at nogen foderproducenter sjusker med kvaliteten og hygiejnen .. Men det samme gælder også andre foderprodukter til dyr !!!!!!!!!!!!!!! Jeg kunne nu godt tænke mig at vide hvilke ...
0
0
Svar på denne tråd

HEEEYY
Forfatter: 
Dato:  18-01-2005 13:26
Når nu I diskuterer så meget frem og tilbage om foder, kvalitet og døde mus... Kunne I så ikke ta´og skrive navnene på de produkter, hvor I ved de sjusker i stedet for at lægge det op, som om det stort set er alle???

Nu sidder jeg sgu da her og bliver helt nervøs om jeg fodrer mine heste med hundelort og døde rotter.... Det er jo ikke specielt fedt.!!!!!

Til mine bruger jeg: Dodson og Horrel, Tjørnehøj Mølle og Fiber lux fra Dangrønt.

-Og hvis der bliver sjusket ved fremstillingen af nogle af de produkter vil jeg MEGET gerne vide det tak!!!
Mine heste skal filme ikke dø af pølseforgiftning en dag......

MVH Smilla, Freia,Björk og mig

0
0
Svar på denne tråd

graven
Forfatter: 
Dato:  18-01-2005 18:52
selvom du bruger videbæk foder og er godt tilfreds med det, behøver du ikke omtale alt andet foder som noget "hø". Bare fordi DU bruger det er det ikke sikkert at andre har lyst til det. Og andre fodertyper er ikke dårligere fordi du ikke bruger det. Vi er alle forskellige, og det er vores heste og deres behov også! Ta en dyb indånding og slap af ikke.. :-)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider