Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

hjææælp
Forfatter: 
Dato:  31-12-2001 20:07
Hej
Der hvor mit føl er opstaldet, er der et hingsteføl på ca. 9 mdr.
Han er begyndt at blive "lidt" kønsmoden.
Problemet ved ham, er at vi i øjeblikket ikke kan få lov til at rense hans højre baghov. Han sparker simpelhen efter os. Normalt er der ikke noget i vejen med ham. Kan det være fordi hans ene sten ikke er faldet ned (den højre) ?
Jeg håber at der er nogen, som kan komme med et godt svar. Problemet er at vi skal have smeden på besøg, og vi ser helst han også kommer levende herfra.Anja(y)
0
0
Svar på denne tråd

Re: hjææælp
Forfatter: 
Dato:  01-01-2002 10:04
For mig lyder det mere som om han er begyndt at teste jer. Hvis han er ved at blive kønsmoden så er han også ved at komme i bøllealderen.

Konsekvens og tålmodighed. Og pas på I ikke kommer til at kilde ham når I tager benet. Lav den teknik med en fast flad hånd helt opppe fra krydset og ned til koden. Dette skal han først og fremmest find sig i. Løfter han benet for at sparke må i være konsekvente i afstraffelse med myndig stemme, eller et lille klask på bagdelen. Når der er fuldstændig ro på den igen forsøger I igen. Har I en positiv oplevelse med det ben skal presset (det at I står og beføler hans ben) gå af ham. Gå en tur op til hans hoved og nus ham lidt.
Når/hvis han ikke reagerer på jeres hånd ned af benet så prøv at løfte det. Lad være med at have det løftet for længe af gangen. Hvis han begynder at sparke ud må han have en afstraffelse igen. Det er altså for farligt hvis han finder ud af at man bare flygter og opgiver når han har fået hans vilje. I skal have en succesoplevelse hver gang i forsøger, men sæt kravene lidt ned.
Og så er stemmen en fantastisk hjælper i den situation. prøv hele tiden at tale med dyb rolig stemme i processen. Og lav så stemmen om i det øjeblik han bliver fræk. Især når du står med benet oppe og han står roligt, så er det så væsentligt at han føler sig tryg ved den der holder benet. Så ros og ros og rolige bevægelser.

Så ved jeg godt det er svært, men har i mulighed for at holde fast i benet? Det skal selvfølgelig ikke blive til en farlig situation, men jeg fik engang en hest som fik den ide at hvis hun stod og blev ved med lave sparkebevægelser med benet mens jeg holdt det, så slap jeg nok. Men jeg holdt fast (ja det er måske lidt farligt) og skældte hende ud. Så snart hun holdt benet roligt et par sekunder, slap jeg det som belønning og så begyndte jeg forfra. Desværre er det jo sådan at hesten godt kan resonnere hvis den har haft held til at komme igennem med dens narrestreger og i forbindelse med benløft kan det blive ret farligt.

Jeg tror ikke den manglende sten er et problem her. Men kan den have ondt andre steder? Det kan jo være den har slået benet let så det er lidt ømt?

Held og lykke.

Tilde
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  01-01-2002 18:53
Hej
Vi kan godt tage de tre andre ben - helt uden problemer. Joo, han er i bøllealdren. Han har ikke været så meget i hånd før jeg fik mit føl opstaldet her. Jeg har da også haft min lille uge med mit føl, hvor han lige skulle vise sig. Men han er meget nemmere.
Men det andet føl, det er en lidt anden sag. Jeg giver ham ikke lov til at bestemme, og det respekter han da også tit. Men ikke når det kommer til højre bagben. Og det er som om at han virkelig VIL sparke os, fordi han sparker ud til siden imod os. Vi prøver på at undgå at give slip, men når en bølle på 350 kg begynder, jaaa så kan det knibe. Jeg har prøvet at være flink og jeg har prøvet at skælde ud + et lille rap, men det ser ikke ud til at det virker.
Jeg har arbejdet med mange heste, som mente at de kunne slippe ved at prøve at sparke efter en. Så jeg kender det.
Anja
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  01-01-2002 20:13
Okay.....

.....tror du han har ondt et sted? Har han haft en dårlig oplevelse i den side?

Min unghest har også haft en tendens til at være mere opmærksom på mine bevægelser på højre side end på venstre side.
Kan I se på ham om han er sur eller usikker?

Ja, nu bliver det skud fra hoften...det er svært at give råd om sådan noget her på nettet.

Så jeg håber du finder en løsning.

Mvh Tilde
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider