Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Skulder skade. Erfaringer?
Forfatter: 
Dato:  07-01-2005 09:20
Jeg har mistanke om at min hest har skadet venstre skulder. (Dyrlægen kommer på Mandag)

Jeg ved ikke meget om skader på skulderen. Derfor søger jeg denne vej efter erfaringer.

Ind imellem vil hesten slet ikke støtte på benet. Ind imellem støtter han man det ser ud til at der går nogle jag af smerte igennem skulder/albue og til andre tider halter han kun svagt ved skridtgang.

Hvad kan gå galt i skulder/albue.
Hvilke udsigter giver det for ridelighed efter skaden.
Hvilke bahandlinger kan komme på tale?
Hvor lang halthed kan han risikere.
Hvordan er udsigterne.

Alle i søde, kloge og erfarne HNer. øs af jeres viden please!

Linda

:-P
hvis man er "Venner" med alle er man ikke "Ven" med nogen
0
0
Svar på denne tråd

Kender en hest......
Forfatter: 
Dato:  07-01-2005 11:11
Hvor dyrlæge og kiropraktor mistænkte en bløddelsskade på skulderen for at hesten var fremføringshalt.

Efter 3/4 år med on/off halthed viste det sig, at den havde fået en sammenvoksning af griffelbenet og piben pga. et brud/brudlinie i forbindlese med at hesten havde sparket sig selv.

Hesten var dog på intet tidspunkt springhalt, men var bare ikke helt rengående på den ene volte.

Efter havde jeg hørte dyrlægen snakke om, var det sjældent at heste havde skadet skulderen - hvis ikke det var under meget kraftige omstændigheder, trafikuheld, fastliggen i boks/trailer, eller seriøst styrt på fold.

Ved en evt. brækket skulder skulle den aflives pga. manglende behandlingsmuligheder.

MVH Charlotte

PS: Kunne din dyrlæge virkelig ikke komme ud til en springhalt hest førend på mandag ?

0
0
Svar på denne tråd

tja kender en hoppe
Forfatter: 
Dato:  07-01-2005 11:33
som fik en skade i skulderen og hun er på pension nu, men hun var også en ældre dame, som gik rideskole...så måske er det derfor de pensionerede hende?? det ved jeg ikke..men hun lever i bedste velgående. hun kan vist bare ikke rides på.

Med venlig hilsen
Anja og Turbotøsen
:-D "Hellere Lugte Af hest - end bare Lugte" :-D

GANTIMULE
Stedet med historier, hesteguf, ismuleinfo, billeder og m.m.
0
0
Svar på denne tråd

Charlotte
Forfatter: 
Dato:  07-01-2005 14:35
Hesten står ikke spring halt nu.

Han er kommet spring halt/stok halt ind fra folden 3 gange, men alle tre gange har der været bedring i løbet af 12 timer.

De første 2 gange han kom halt ind, var det tydeligvis koden det sad i, og det blev bahandlet efter foreskrifterne, med kuldebandager og af køling som straks har afhjulpet problemet.

2. gang med koden, lagde jeg dag 2 en staldbandage på det dårlige ben, og der var det som om det flyttede op i skulderen også.

Idag trækker hesten kun svagt på benet i skridt, og derfor kommer dyrlægen først Mandag.

Se tidligere beskrivelser af forløbet her: Kodledsforvridning?

Linda

0
0
Svar på denne tråd

Skulderskade
Forfatter: 
Dato:  07-01-2005 15:23
Jeg har haft et føl, som desværre ødelagde noget af sin muskulatur på skulderbladet. Hun var kun urent gående ikke decideret halt og havde ingen hævelser mv.

Hun blev undersøgt af mange (både dyrlæger og kiropraktorer)for at stille en diagnose - uden held. En alternativ behandler påpegede til sidst problemet. Herefter endnu en gang fat i dyrlægen og bad ham om at skanne skuldermuskulaturen ved skulderbladet - og her kunne det ses, at muskulaturen var beskadiget.

Hun var så fortsat lidt urent gående, ikke decideret halt, on og off i ca. 3 mdr. frem til sommergræsningssæconen, så vi håbede jo på, at det nok skulle gå i orden. Men da hun begyndte at komme på græsfold om dagen blev hun springhalt. Hun kunne ikke tåle at overstrække musklen ved at gå og græsse og måtte desværre aflives. Rigtigt trist.

Mit føl beskadigede højst sandsynlig sin skuldermuskulatur ved at stå op i krybben. Det har vi set hende gøre mange gange. For eftertiden har jeg ikke haft krybber i følhoppeboksene. Ligeledes har jeg fjernet krybben hos en af mine rideheste - fordi hun også muntrede sig med at stå i krybben. Den hang endda ikke lavt.

0
0
Svar på denne tråd

puha..
Forfatter: 
Dato:  07-01-2005 23:56
Det lyder ikke som de bedste fremtidsudsigter.
Jeg ender med at håbe det ikke er noget i skulderen. Det lyder ikke til at være det fedeste sted at have det sidende.

Nå men vi må se hvad dyrlægen siger på mandag.

Linda

0
0
Svar på denne tråd

Kender...
Forfatter: 
Dato:  08-01-2005 09:52
to heste, der har brækket skulderen begge blev aflivet...

Da det er for dyrt at sætte det sammen med skruer, men jeg tror næppe det er det din fejler...

Måske nogle muskler der glider rundt også kommer i klemme, men glæder mig da til at høre hvad dyrlægen siger...

Skøn friservallak sælges, skriv og hør nærmere...

Ponyudstyr sælges, ALT skal væk...
0
0
Svar på denne tråd

Ingen Skulder skade.
Forfatter: 
Dato:  10-01-2005 17:17
Det ser det i hvert fald ikke ud til efter dyrlægen.

Men vi fandt en serdeles moden hovbyld. Støn, så simpelt et problem, og så store bekymringer.

Nå men trykket er taget, der er givet smertestillende, og pennicilin.
Smeden kommer i morgen og renser op, og så tager vi den derfra.

Der er så dømt sæbebad 3 gange om dagen, godt man ikke har en vandskræk hest.

Koden er fin igen efter de to forvridninger. Så det er jo da altid godt.

Linda

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider