Hvis hoppen er i FOR god foderstand, er sandsynligheden for, at hun i forvejen får for meget af både protein, kalcium og fosfor meget stor. Især protein-overforsyning er ikke ualmindeligt i DK.
Man kan i øvrigt i flere bøger om hestefodring læse, at fodring af en drægtig hoppe bør optimeres i de sidste tre måneder af drægtigheden (især i form af flere FE, der vil indeholde det ekstra protein, kalcium og fosfor, som hoppen har behov for til foster tilvækst), men kun hvis hoppen ikke i forvejen er overvægtig og i for godt huld. Så længe føllet er i fosterstadiet, skal det nok tage de næringsstoffer, som det har behov for fra hoppen, og er hoppen ved for godt huld, så tærer føllet lidt på hende. En fed hoppe kan let få folingsproblemer.
Jeg mener faktisk ikke, at jeg har sagt noget forkert. Og i sidste ende anbefaler jeg at få lagt en ordentlig foderplan af en uvildig rådgiver - men der er vi så enige.
Et under at der er blevet født så mange livsglade, raske føl i Danmark i tidens løb, når man tænker på, hvordan de EGENTLIG helst skulle fodres og gøres ved....

Måske noget foderproducenterne og forhandlerne især gerne vil gøre opmærksom på...
/Lene