Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

betfor
Forfatter: 
Dato:  06-01-2005 15:51
hej min hest er i fol og jeg synes bare at jeg vil lave hendes foder mere spændende så jeg tænkte på at begynde og give hende betfor og oven i måltid.. vil bare høre om i synes det er en dårlige ide kan det skade føllet eller noget
0
0
Svar på denne tråd

Betfor
Forfatter: 
Dato:  06-01-2005 16:04
Betfor kan ikke skade føllet.

Betfor indeholder meget sukker og melasse.

Hvis hoppen er i god foderstand, behøver du ikke gøre noget ved fodringen før i den sidste eller de to sidste drægtighedsmåneder. Da kan du lægge ½-1 FE oven i foderet, medmindre hun er i FOR god foderstand - så juster først efter foling, hvor hun skal have væsentlig mere foder, protein og mineraler til diegivning.

Betfor kan også bruges, hvis hoppen går fra foderet for at give mere appetit eller hvis hun har dårlig mave.

Jeg vil anbefale dig at få lavet en foderplan, så du har noget at gå efter mht. fodring af din hoppe.

mvh. Lene
0
0
Svar på denne tråd

LeneG:
Forfatter: 
Dato:  07-01-2005 10:02
Når man rådgiver andre om fodring, hviler der et stort ansvar på en. Dem man rådgiver forventer, at de, ved at følge ens råd, fodrer deres heste eller ponyer optimalt. At skrive, at man først inden for den sidste eller de to sidste drægtighedsmåneder skal gøre noget ved fodringen er ikke korrekt. Ca. 65% af føllets fødselsvægt lægges på de sidste 3 måneder af drægtigheden, og der er derfor i denne periode behov for tildeling af ekstra næring. Bl.a. stiger behovet for protein, kalcium og fosfor.

Det er korrekt, at fodringen yderligere skal justeres efter foling, da diegivningen lægger en stor belastningen på hoppen. Her stiger bl.a. behovet for protein yderligere.

Der er altså i begge perioder behov for større tilskud af forskellige næringsstoffer, vitaminer og mineraler for at gøre føllets start på livet optimal, og for ikke at belaste hoppen mere end højst nødvendigt. Hvorvidt dette behov skal opfyldes ved brug at et fuldfoder eller et tilskud er op til den enkeltes temperament og pengepung. Hvad enten man vælger det ene eller det andet giver jeg LeneG ret - der skal laves en foderplan.

Med venlig hilsen
Thomasminde
Forhandler af Spillers Horse Feeds på Lolland-Falster
0
0
Svar på denne tråd

hej Krik
Forfatter: 
Dato:  07-01-2005 10:49

Hvis du har fået lagt en foderplan til din hest (altså en hvori der er beregnet at den er i fol), så synes jeg det er tosset at lægge betfor oveni. For så er det nøjagtig regnet ud hvor meget din hoppe har brug for.

Hvis du ikke har en foderplan, så skynd dig at få lavet en. Det kræver meget af en hoppe at være i fol. Der findes så mange gode fuldfoder til hopper i fol, som kan give din hoppe det den har brug for. og så må du bare fortælle at du gerne ser betfor brugt i denne foderplan.
-miki-

Tjek min HJEMMESIDE hvor I kan læse om krybbebidning, vævning og mere HESTEVIDEN! Dertil mere om mig og hestene, sjove historier og stævneresultater!
0
0
Svar på denne tråd

Thomasminde
Forfatter: 
Dato:  07-01-2005 12:01
Hvis hoppen er i FOR god foderstand, er sandsynligheden for, at hun i forvejen får for meget af både protein, kalcium og fosfor meget stor. Især protein-overforsyning er ikke ualmindeligt i DK.

Man kan i øvrigt i flere bøger om hestefodring læse, at fodring af en drægtig hoppe bør optimeres i de sidste tre måneder af drægtigheden (især i form af flere FE, der vil indeholde det ekstra protein, kalcium og fosfor, som hoppen har behov for til foster tilvækst), men kun hvis hoppen ikke i forvejen er overvægtig og i for godt huld. Så længe føllet er i fosterstadiet, skal det nok tage de næringsstoffer, som det har behov for fra hoppen, og er hoppen ved for godt huld, så tærer føllet lidt på hende. En fed hoppe kan let få folingsproblemer.

Jeg mener faktisk ikke, at jeg har sagt noget forkert. Og i sidste ende anbefaler jeg at få lagt en ordentlig foderplan af en uvildig rådgiver - men der er vi så enige.

Et under at der er blevet født så mange livsglade, raske føl i Danmark i tidens løb, når man tænker på, hvordan de EGENTLIG helst skulle fodres og gøres ved.... ;-) Måske noget foderproducenterne og forhandlerne især gerne vil gøre opmærksom på...

/Lene
0
0
Svar på denne tråd

Lige et spørgsmål...
Forfatter: 
Dato:  07-01-2005 12:07
Hvad er det der er så super godt i bevidst at fylde hesten med sukker hver dag???

Altså sukker kan da umuligt være så sundt, her tænker jeg på tænder, mave og fordøjelse...

Og hvordan kan sukker hjælpe på dårlig mave, jeg ville da hellere give noget hø...

Skøn friservallak sælges, skriv og hør nærmere...

Ponyudstyr sælges, ALT skal væk...
0
0
Svar på denne tråd

det har du ret i
Forfatter: 
Dato:  07-01-2005 12:46
Jeg minimerer også selv både indholdet af sukker og melasse i min fodring af principielle årsager.

Det er naturligvis ikke sukkerindholdet i Betfor, som har gavnlig indflydelse på fordøjelsen. Det er roefibrene!! Og der er jo omkring 65% roefibre i Betfor. Pga. indholdet af sukker og melasse vil de fleste heste gerne æde Betfor, og det kan bruges som et måltid eller topdressing. Betfor giver pga. sukkerindholdet ekstra energi, men må vel også give store svingninger i blodsukker.

Jeg bruger selv almindelige roepiller med under 5% sukker. Men det kræver en vis tålmodig tilvænning!

/Lene
0
0
Svar på denne tråd

Jamen...
Forfatter: 
Dato:  07-01-2005 12:50
Dumt spørgsmål igen, men jeg har tænkt meget på det Betfor...

Hvorfor ikke give noget hø???

Det er da det aller sundeste for heste og det mest naturlige, hvorimod sukker kan være noget skidt...

Min hest klare sig fint uden sukker i sin mad og trives fint med det...

0
0
Svar på denne tråd

Annemette....
Forfatter: 
Dato:  07-01-2005 13:07
De klarer sig skam også fint uden Betfor, men de fleste heste elsker det og det giver god flow, mæthedsfølelse, masser af vand i systemet og i det hele taget er det super at fodre med. Hø skal de naturligvis også have, men det er ikke alle heste der æder hø hele tiden.

Og hø og betfor er ikke det samme.. Betfor er god på nogle måder og hø på andre.
Struktur mæssigt er det jo slet ikke ens.
-miki-

Tjek min HJEMMESIDE hvor I kan læse om krybbebidning, vævning og mere HESTEVIDEN! Dertil mere om mig og hestene, sjove historier og stævneresultater!
0
0
Svar på denne tråd

Miki...
Forfatter: 
Dato:  07-01-2005 13:12
Nej, det kan jeg godt se...

Jeg har fået svar på mine spørgsmål, så jeg siger tak (y)

0
0
Svar på denne tråd

LeneG:
Forfatter: 
Dato:  07-01-2005 18:44
Måske er sandsynligheden for, at hoppen får for meget af både protein, kalcium og fosfor meget stor, men det kan du jo ikke være sikker på. Det afhænger jo af, hvilket type foder, der fodres med. Men OK, hvis man vil løbe den risiko, så er det jo ens eget ansvar.

Din bemærkning om, at især foderproducenter og -forhandlere gerne vil gøre opmærksom på, hvorledes drægtige hopper og føl "EGENTLIG helst skulle fodres og gøres ved", lyder i mine øren nærmest som om du påstår, at det er foderproducenterne der har opfundet de ernæringsmæssige problemer, der kan opstå ved forkert fodring. Hvis det er korrekt opfattet, synes jeg, du vender tingene på hovedet. Specialfoder fra de seriøse producenter er udviklet som løsning på forskellige ernæringsproblemer, der er konstateret både teoretisk og i praksis. Seriøse foderproducenter opfinder ikke problemerne, men søger snarere at løse dem.

Med venlig hilsen
Thomasminde
Forhandler af Spillers Horse Feeds på Lolland-Falster
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider