Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Byg og halm???
Forfatter: 
Dato:  27-12-2004 16:48
Håber nogen af jer kloge hoveder kan hjælpe mig lidt :-)

Jeg har op til flere gange både læst og fået fortalt at byg og halm ikke er godt at fodre med. Jeg har en bekendt som er foderkonsulent for Brogården, og hun laver foderplaner til mine heste. De indeholder aldrig byg eller halm, og jeg er godt tilfreds.

Men jeg kunne godt tænke mig at få at vide præcis hvad grunden er til at det ikke er godt at fodre med disse ting. Jeg ved at mange heste får hævede ben af byggen, men hvorfor får de det?
Jeg ved at halmen indeholder for meget stivelse, og er der noget med at det ikke er så let fordøjeligt?

Har prøvet at søge, men syntes ikke lige jeg kunne finde nogle gode svar...

Håber i vil hjælpe :-)

Excellence can be attained if you...
Care more than others think is wise, Risk more than others think is safe,
Dream more than others think is practical,
Expect more than others think is possible

Medlem af Pat Parelli sekten!
0
0
Svar på denne tråd

Dette er lånt
Forfatter: 
Dato:  27-12-2004 17:38
fra Brogården´s nyudgivet foderbog.

Byg: En hest har svært ved og fordøje stivelsen i byg. Stivelsesmolekylerne er lange og forgrenede, og hesten er lang tid om og nedbryde dem. Hestens tyndtarm er forholdsvis kort og har en begrænset kapacitet, og derfor risikerer hesten, at stivelsen kommer ufordøjet ud i stortarmen. Ufordøjet stivelse i stortarmen kan medføre fejlgæring pga. ophobning af sukkernedbrydende tarmbakterier. Denne ophobning kan medføre hævede ben eller tendens til diarré, hvis tilstanden er lavgradig og mild, mens større mængde byg kan medføre gæringskolik og andre sygdomme der knytter sig til hestens stortarm. Derfor må hel eller valset byg ikke bruges i store mængder til heste.
Hvis byggen varmebehandles(mikroniseres), nedbrydes stivelsesmolekylerne og hesten har meget nemmere ved at optage stivelsen i tyndtarmen, og hesten risikerer derfor ikke fordøjelsesforstyrrelser i stortarmen.

Halm: Det meste af plantens træstof er omdannet til ufordøjet lignin, det har et meget lavt energiindhold, et meget lavt proteinindhold, et lavt indhold af vitaminer og mineraler, og et meget lavt indhold af fordøjelige fibre.
Halm er ikke egnet som eneste grovfoder til heste. Det giver en dårlig stortarmsfunktion på grund af mangel på fordøjelige fibre. Halm giver øget risiko for stortarmsforstoppelse.

Håber dette kunne bruges,

Bimboe

Der hvor volden går ind, går forstanden ud.
Glædelig jul
0
0
Svar på denne tråd

Hej Ciller
Forfatter: 
Dato:  27-12-2004 18:27

Jeg vil prøve om jeg kan forklare dig hvad det er der sker i maven på en hest.
Angående byg, så indeholder byg meget stivelse og har en meget hård skal, hvis den ikke er behandlet, vil det tage for lang tid, om at næringsstofferne kan blive optaget i mavesækken og tyndtarmen, at det først sker i blind- eller tyktarmen.
Derved sker der et PH fald som så kan udløse forskellige ting som bla. hævede ben, gæringskolik samt forfangenhed.
Foder opholder sig ca. 30 - 40 minutter i mavesækken, hvor det bliver blandet med spyt og enzymer.
Derefter passerer det over i tyndtarmen, hvor de letfordøjelige næringsstoffer (protein, kulhydrat, fedt, mineraler og vitaminer bliver optaget).
Det tager ca. 1½ time for at passere tyndtarmen.
I blind og tyktarmen (Stortarmen) tager det fra 24 til 48 timer om at passere igennem.
I tyktarmen omdannes de tugtfordøjelig ting som cellulose og hemmicellulose det sker ved hjælp af mikroorganismer der danner enzymer der kan gøre det.
Det kan som i alle de andre steder kun lade sig gøre hvis PH (surhedsgraden) ligger mellem 6 og 6,5.
I tyktarmen dannes alle B vitaminerne, og det sker kun hvis PH ligger på ca. 6,5.
Det er også i tyktarmen at hesten producerer sin kropsvarme, omsætningen af grovfoderet giver hesten varme så den kan holde varmen, så den ikke fryser når det er koldt.
Halm især vinter sæd, såsom vinterbyg -, vinterhvede- og rughalm, har et meget stort indhold af et stof der hedder lignin, hestens mave har meget svært ved at nedbryde det både i tyndtarmen (enzymatisk) som i tyktarmen (bakterielt).
Vårbyg- og havrehalm indeholder ikke nær så meget lignin og kan derfor i moderate mængder, normalt godt tåles af de fleste heste.
Men også her, hvis PH er forkert vil halmen ikke kunne omdannes og vil så give også kunne give stortarmsforstoppelse.
Dog er det vigtig for hestens fordøjelse at den hele tiden har adgang til godt grovfoder, for det er meget nødvendig at den har sine tarme fyldt næsten op, hele tiden, derfor er heste indrettet til at spise hele tiden.
Hilsen
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

Tusind tak...
Forfatter: 
Dato:  27-12-2004 23:01
tak for jeres gode svar :-)

Jeg har flyttet hest for min veninde i dag, og på det sted hun flyttede hen, fodrer de med byg (blandet med havre).
Det er så meningen at min venindes hest skal have det mad de får, men jeg påstod jo med det samme at hun ikke skulle give sin hest byg. Vi kom så til at snakke om hvorfor man egentlig ikke bør fodre med byg, og jeg var hende svar skyldig.
Men NU er jeg blevet klogere, så jeg kan forklare mig bedre næste gang
:-D

Tak for hjælpen (y)

0
0
Svar på denne tråd

Mine......
Forfatter: 
Dato:  28-12-2004 02:02
Heyyyy.

heste har altid fået valset byg og det har ikke haft noget dårlig virkning på dem..

Hilsen
Jani :-P

SÆLGES - Ufødt føl efter DA Korrado x Khiara AW forventet foling marts 2005

OX Araber hingst står til avlstjeneste i sæson 2005
Sort skønhed smuk og extreem typefuld e. The Verdict HG

Besøg JP Arabians DK for yderligere information
0
0
Svar på denne tråd

valset byg....
Forfatter: 
Dato:  28-12-2004 10:43
... i mindre mængder er heller ikke så slemt, hvis resten af foderplanen hænger sammen.. Der er jo også byg i nogle foderblandinger.

Dog skal man altså passe lidt på med den slags.

-miki-

Tjek min HJEMMESIDE hvor I kan læse om krybbebidning, vævning og mere HESTEVIDEN! Dertil mere om mig og hestene, sjove historier og stævneresultater!
0
0
Svar på denne tråd

Jani...
Forfatter: 
Dato:  28-12-2004 11:36
Prøv lige og læs de to første svar i denne tråd, og så forklar mig lige bagefter hvorfor du mener at det er en god ide at fodre med byg?

0
0
Svar på denne tråd

byg...
Forfatter: 
Dato:  03-01-2005 19:02
HVad er byg i mindre mængder?

JEgh ar fået af vide af avler af mit føl fra i år at han skal have godt med valset byg - det giver ham former og gør ham godt bred og fyldig ( welshcob hingst )
Derfor fodre jeg med ca 1500 gr valet byg nogle gange lidt mindre til hvert måltid, og ca 500 gr hestemix - nogle vitamin"piller" og olie

Er det helt hen i vejret? Han ser fin ud, har en dejlig pels - har hverken hævet ben, problemer med afføring eller ser for fed ud. han er fyldt med energi og livsglæde.

Giver Byg i øvrigt energi? For min har fået formidabel meget energi siden han er blevet flyttet, eller mon han har fået en anden livsglæde?

Rikke

Lev mens du gør det, elsk mens du tør det.

Hvis du skal citere mig for noget, jeg ikke har sagt,vil jeg sætte pris på, at du citere mig korrekt :-DBilleder
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider