|
|
| Hvad er bedst mod sur stråle |
|
|
Hej
Min mor har en hest i løsdrift som har meget sur stråle på det ene forben. Vi har diskuteret forskellige produkter. Hvilke erfaringer har I ? Hvad er mest effektivt: Tjære, Blåsten eller Trush Booster eller noget helt andet ? Han bliver behandlet med Trush Booster som er rørt op i helosan salve. Det var smeden som foreslog det. Jeg har set en debat herinde om et produkt kaldet tropical spray som folk var glade for. De mente, at det vat bedre end blåsten. Men de to produkter har jo samme aktive stof (Kobber) så det forstår jeg ikke helt.
Hilsen Anne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Penicilin |
|
|
...eller hvordan det nu staves... du skal få fat i noget penicilin mod yverbetændelse... det tager det...
Med venlig hilsen Zooropa - Anne **** To touch is to heal. To hurt is to steal. **** - Mysterious Ways, U2 Har jeg hovedpine... Er det fantomsmerter 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej... |
|
|
Du skal først fjerne årsagen til hun får sur stråle, så kan du behandle...
Nå men så får du smeden ud, som fjerne det meste af det dårlige hov eller stråle, så kan du få det væk ved blåstensbad og bagefter et ordenligt lag tjære...
Forsæt med det i ca 14 dage, så skulle det gerne være væk også kan du evt forbygge ved at smøre tjære på en gang i ugen...
Skøn friservallak sælges, skriv og hør nærmere...
Ponyudstyr sælges, ALT skal væk...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| smeden... |
| Forfatter:  |
Ida |
| Dato:  |
25-12-2004 11:10 |
|
Jeg plejer at forebygge sur stråle med tjære, men hvis det skulle opstå er min erfaring at blåsten er det bedste. Hvis du er i tvivl så snak med smeden næste gang han kommer.
Mvh. Ida
It's alright to be down your rollercoster will soon be upward bound It's OK you should now Tomorrow will be there for you even though Citat: TimC
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trush Booster |
|
|
Hej
Min hest har lige fået lidt sur stråle og jeg spurgte smeden hvad jeg skulle gøre.
Han sagde, at det var vigtigt at jeg holdt hele strålen ren og kom godt ned efter alt skidtet i strålen. Bagefter skulle jeg behandle med Trush Booster og så skulle den selvfølgelig stå på et rent underlag i boksen.
God jul og godt nytår
Maria
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har prøvet blåsten |
|
|
Jeg muger og fejer i hesten boks hver dag! Bruger sågar Stalosan, for at få boksen så ren og tør som mulig, og for at holde bakteriebestanden så langt nede som muligt! Trods det fik min hest alligevel sur stråle. Den blev så hårdt angrebet i bagbenene at blåsten, tjære etc. ikke kunne tage det. Efter halvandet års kamp, gav smeden mig noget penicilin mod yverbetændelse. Jeg behandlede strålerne i baghovene på samme måde, som med blåsten - her brugte jeg bare penicilin. Den skulle behandles ca hver 3. dag, allerede efter første behandling kunne man se en forbedring og efter 1½ uge var strålen fin og lukket. Så trush buster og alverdens blåsten virker måske i tilfælde hvor det ikke er så slemt, men ellers er det penicilin der skal til... Forebygger selv med tjære...
Med venlig hilsen Zooropa - Anne **** To touch is to heal. To hurt is to steal. **** - Mysterious Ways, U2 Har jeg hovedpine... Er det fantomsmerter 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg bruger |
IIMalouII |
25-12-2004 14:51 |
|
en blanding af blåsten (pulverform) og hovfedt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Blåsten og tjære |
|
|
Jeg har god erfaring med at putte blåsten i strålen og derefter lukke det til med tjære, efter en uges tid med den behandling plejer det at være væk... til forebyggelse mod surstråle giver jeg ham tjære på fusserne cc 3 gange om ugen..
Fracca 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sur stråle |
zeusen |
26-12-2004 11:54 |
|
Dn bedste kur mod sur stråle er og bliver:
Regelmæssig smed. Går hesten med sko, ikke mere end 6 uger mellem beskæring.
Rent og tørt underlag i boksen, det bedste er spåner i rigelige mængder der bliver ordnet hver dag.
En ikke alt for mudret fold, eller en fold der er stor nok til at hesten ikke går i mudder hele tiden.
Renholdelse af hove. Vask dem grundigt i sæbespåner (ikke brun sæbe!) 1-3 gange om uden (kun mens hoven er sur) og skyl dem rene dagligt, tør dem evt. med et håndklæde. Fugt er med til at øge forådnelsen (som sur stråle jo er)
Til behandling er Trush Buster bedst, men det kræver at smeden har været på besøg og skåret det syge rådne hov væk, ellers er behandlingen nytteløs.
LAD VÆRE MED AT BRUGE HOVOLIE/HOVFEDT!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for jeres svar |
|
|
Hej allesammen
Tak for alle jeres svar.
Den med penicilin den har jeg ikke hørt før, men det lyder da effektivt. Er der nogen der ved i hvilken koncentration man skal bruge penicilinen i.
Venlig hilsen Anne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det til yverbetændelse |
|
|
har jeg lige fået til min.. i skriver strålen var lukket efter 1½ uge ? hvor dybe var huller i strålen så ?
min hest er købt med sure stråler... og her i vinter er det kun blevet værre. det er MEGET slemt, dvs 3 hove er ramt. de 2 forben er "hullerne" ca 3 cm dybe i, jeg renser ud hver/hveranden dag med et der er vat på for at få skidtet ud. han har været behandlet både med blåsten (i alle afskygninger) trust buster i 3 mdr og nu har jeg så endelig fået det mod yverbetændelse.
næste træk er nok at smeden brænder det væk.... men jeg åber ikke at det bliver nødvendigt.
men jer der har brugt det der mnod yverbetændelse... fortæl gerne lidt mere om hvordan det så ud før og efter og præcis hvordan i gjorde ?
hilsen sjanna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| et søm |
|
|
der skulle stå et søm med vat på. (og det er selvfølgelig rundet i snuden og med vat udenpå)
hilsen sjanan
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| aner ikke... |
|
|
...hvor slemt det var... men smeden pointerede det altid når han var der, at hesten havde sur stråle... så han gav mig det der penicilin mod yverbetændelse... men strålerne var rimelig åbne... også langt bagud (mod ballen)... men det er svært at sige om det var mere slemt eller knap så slemt, som det du fortæller om sjanna...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| judfhgaehgier |
MariaBirch |
29-12-2004 18:32 |
|
holde det rent, og rense med blåsten, først vaske, så vaske med blåsten, og så tage to små stykker vat, dyp det ned i dit "blåstensvand" og sæt vattet ned i de revner hvos der er sur stråle.. Det hjalp ihvertfald her.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|