|
|
| Dyrlæge ved kollik |
|
|
Hejsa,
min hest fik kollik pga antibiotika som hun havde fået dagen i forvejen. Dyrlægen sagde at det ikke var normalt at de fik kollik af det, men at det kunne ske. Jeg tilkaldte derfor dyrlægen om aftenen, da jeg kom ud i stalden, fordi jeg kunne se at den var helt gal, og han kom og gav hende smertestillende, og så fik hun det hurtigt godt igen.
Men hvad plejer I at gøre når jeres hest får kollik? Tilkalder I altid dyrlægen eller kan man selv "gå" dem i bedring? Jeg har ikke lige haft en hest med kollik, før så jeg tilkaldte dyrlægen med det samme, og eftersom det var uden for åbningstid kostede det mig lige 1800,- men hun havde jo ondt!!
Mvh
Betina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| flere teorier |
|
|
Hej
Der er forskellige teorier omkring det med at gå med hesten når den har kolik, nogen siger at hesten overhoved ikke må rulle sig og andre mener at heste skal gøre det den vil....
Men jeg har også nogle homeøpatiske midler jeg giver, og der er nogle bestemte steder man kan massagere, som også kan hjælpe.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har jo en del heste på stald |
| Forfatter:  |
inger christensen |
| Dato:  |
24-12-2004 15:36 |
|
og det kan jo ikke helt undgås at man oplever en hest med kolik.
jeg sætter en longe i hesten og tager den med i ridehuset. der får den lov at skridte rundt i en times tid.
den får ikke lov at rulle sig.
I de fleste tilfælde kommer der afføring fra hesten i løbet af den times tid. mne hvis ikke der er kommet afføring får den en tur mere i longen.
Jeg kan godt bruge et par timer på det, men så kommer der også tilsidst gang i mavsen igen.
det koster jo en hel del at ha dyrlægen ude og jeg har snart sparet mange penge ved selv at klare det på den måde.
imc
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det kommer |
|
|
an på hvilken kolik det er, er det en forstoppels, går jeg lidt med dem hvis de vil trille, gerne en tur op i traileren, det kan appelere dem til at gøde, vil de gerne ligge stille uden at trille får de lov til det.
er det luft får de lov at ligge hvis de ligger stille og så får de massage på maven !!
grunden til at lade dem, ligge hvis de ikke triller er at, de smerte behandler dem selv og at de er trætte og behøver ro, så for ikke at stresse dem yderligere får de lov til at ligge, under opsyn, selvfølgelig.
jeg har som regel altid parafin olie hjemme, det optages ikke af tarmen ligesom almindelig olie, som jeg giver hesten.
ofte kan jeg tage det i opløbet, men sidste fredag måtte vi havde dyrlæge, for at få smertebehandlet og givet olie igennem slange.
man skal ikke tøve med at ringe efter dyrlægen hvis man er det mindste i tvivl, så dine 1800- er givet godt ud.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ring efter dyrlægen |
Tazaki og Anne |
25-12-2004 12:14 |
|
Det er altid bedst at ringe efter dyrlægen. Kolikken skulle jo nødig udvikle sig til noget andet og det er da heller ikk spor sjovt med ondt i maven.
Men inden dyrlægens ankomst har jeg altid fået at vide at det er vigtigt at holde hesten i bevægelse. Den må ikke rulle rundt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ring altid efter dyrlægen !! |
|
|
Man bør altid ringe efter dyrlægen. Hesteejeren kan sjældent selv vurdere om kolikken skyldes forstoppelse, tarmparalyse, fejlgæring, tarmslyng eller noget helt andet. Noget er mere farligt end andet og kræver hurtig behandling, og der er ingen grund til udsætte hesten for større risiko og smerte ved at forsøge at behandle den selv.
Det er rigtigt at der er delte meninger om det med at rulle sig. Det er smertestillende for hesten at gøre det, og den burde ikke kunne udvikle en forstoppelse til tarmslyng ved at gøre det, men hvem har lyst til at tage chancen ? Ved tarmslyng er der som regel kun en udvej nemlig operation, og det er ikke noget man bare lige gør.
Det at gå virker også smertestillende, så det bør man altid gøre.
Jeg mistede min hest for to måneder siden pga. tyndtarmsforstoppelse, som er en sjælden og meget farlig kolik, så jeg taler af bitter erfaring. Tyndtarmsforstoppelse skyldes ofte halm.
Jeg leder nu efter ny hest, og hvis den en dag skulle udvise koliksymptomer, vil jeg ikke tøve med at ringe efter dyrlægen omgående.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kommer lidt an på, |
pajken |
27-12-2004 13:08 |
|
Det kommer lidt an på hvordan min hest opfører sig, om jeg ringer til dyrlægen. Hvis den tydeligt har meget ondt ringer jeg med det samme, men et par gange hvor den bare har villet ligge ned, og virket som om den bare havde lidt ondt (ville stadig gerne spise gulerødder), har jeg kunnet gå det væk med en rask trække-tur på en times tid. Jeg oplever nogengange at hesteejere straks ringer efter dyrlægen, og får at vide de skal gå med hesten indtil han kommer, når han så kommer, så er det allerede gået over pga. motionen! (men de får selvfølgelig en regning aligevel). Så efter min mening kan det godt betale sig at se tiden lidt an, med mindre hesten er virkeligt sløj.
Mvh,
Pajken
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| selvfølgelig skal |
|
|
der ringes efter dyrlægen !!!!!!
Man skal ikke lege med ilden og prøve at helbrede noget selv.
og så lige til orientering :
Hvis en hest har forstoppelse bagerst i tarmen eller en begyndende tarmslyng, kan den stadig skide et sted mellem tre og fire normale lorte.
Det er hvad der kan være i tarmen inden forstoppelsen.
Så lad være med at tro, at alt er i den skønneste orden, fordi hesten har lagt et par pærer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dyrlæge!!! |
SBKJA |
09-01-2005 11:08 |
|
Min hest fik kolik søndag aften og havde dyrlæge om natten, dagen efter og tirsdag og fik alt, som han skulle. Men alligevel endte det i tarmslyng, så det kan gå rigtig, rigtig stærkt. Nu overlevede han, men jeg vil aldrig tøve med at ringe efter dyrlægen, hvis jeg er det mindste i tvivl, når det kommer til kolik. Bliv hos hesten, hold den på benene og gå evt. stille og roligt rundt med den, indtil den "gør nr. 2":-) og lyt på begge sider af maven, om der er lyde. Hvis der er disse ting og hesten i øvrigt ikke sveder helt vildt, så er det nok ikke helt vildt panik, men jeg vil stadigvæk ringe efter dyrlægen for en sikkerheds skyld. Kolik er en rigtig grim ting og jeg kan love dig, at tarmslyng er noget, man aldrig glemmer oplevelsen af!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|