Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Kolik????
Forfatter: 
Dato:  23-12-2004 18:48
Fik en forskrækkelse idag. Da mit føl på lidt over 7 måneder kom ind i boksen begyndte han at lægge sig og rulle sig. Han ville ikke spise og var meget urolig. Min tanke var selvfølgelig kolik og sørgede derfor for at han ikke kunne komme til at ligge sig. Men så sagde min kæreste at når køerne har trommesyge, så plejer landmændene at rulle dem rundt. Så kom jeg tvivl om det var rigtige jeg gjorde, jeg har altid lært at man for guds skyld ikke må lade dem ligge sig.

I øvrigt kan jeg sige at han sked 3 gange på ca. 5-10 minutter.

Kan det have været andet end lidt forstoppelse? Gjorde jeg det rigtige ved ikke at lade ham ligge sig?

Han har det fint nu og er begyndt at spise lidt halm. Tog selvfølgelig foderet fra ham.
0
0
Svar på denne tråd

kolik...
Forfatter: 
Dato:  23-12-2004 19:39
Hej Rikke.
Jeg har også altid lært at de ikke må lægge sig. Jeg plejer at gå med min, ind til en evt dyrlæge ankommer... Der kan sagtens sidde en forstoppelse længere fremme på trods af at han har skidt!! Halm er ikke smart da det kan forværre det!! Jeg plejer at give hø og gulerødder-masser af gulerødder.... Har en hest der har været meget plaget af det og sådan har jeg haft kunnet klare det når det ikke har været slemt!! Har evt også redet ham for at få gang i systemet, men det er jo umuligt for dig:-)
Mvh Natasja
0
0
Svar på denne tråd

så vidt jeg
Forfatter: 
Dato:  23-12-2004 19:44
har hørt er det en gammel skrøne at de ikke må lægge sig, men man skal selvfølgelig forsøge at undgå for vildt rulleri, da de kan komme til at skade sig selv ved det.

Jeg mener det er fint du ikke har givet ham foder, bare lad ham have hø, halm og vand i nat, og hold øje med ham. Du kan evt også trække lidt rundt med ham en gang imellem, det sætter gang i maven hvis den er lidt træg. Hvis han pludselig sveder, puster eller står og bider efter maven, kan det være han stadig har ondt.

Jeg vil give ham et æble eller et par gullerøder, hvis der er andre heste i stalden der skal fodres senere i aften, bare så han ikke panikker helt over at ikke få mad.

Linda

:-P
hvis man er "Venner" med alle er man ikke "Ven" med nogen

Prima kvalitet oksekød sælges. Tryk: HER
0
0
Svar på denne tråd

må gerne ligge sig
Forfatter: 
Dato:  23-12-2004 20:59
hesten må gerne ligge sig, men den må ikke rulle sig, da dette kan forårsage tarmslyng.

Faktisk er det bedste, at hesten ligger og slapper af(hvis den kan det) fremfor, at man rusker den rundt på en bane mens den har smerter.

Hvis hesten ruller sig, går man med den, for at den netop ikke skal rulle sig!

Mange tror, at det er for at få hesten til at gøde, og det gør den da også i nogle tilfælde. Dette betyder dog bare at forstoppelsen ikke var så slem.

Min erfaring er (og jeg har haft en hest med meget mavebesvær) at lade dem ligge, hvis de forholder sig i ro.

mvh Janet
0
0
Svar på denne tråd

Meget sjældent
Forfatter: 
Dato:  24-12-2004 00:06
At føl får kolik, har den spist jord? eller kan den have orm?
Det anbefales kun at give hø, helst i flere dage efter et kolik tilfælde ikke halm eller kernefoder.
Hilsen
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

hejsa....
Forfatter: 
Dato:  24-12-2004 11:14
tak for svarene. Heldigvis er han sig selv idag. Skal dog have fat i noget ormekur, for en sikkerhedsskyld. Han skulle alligevel snart have en tur og jeg skal have fat i dr. dyr alligevel.

Han har fået gulerødder, her til morgen som han spiste med stor fornøjelse.

Mente godt nok at der var noget med tarmslyng, hvis de får lov at rulle sig. Og derudover var jeg jo også bange for at han skulle komme til skade, en boks er jo ikke det smarteste sted at rulle sig.

0
0
Svar på denne tråd

Kolik/Gødning!!
Forfatter: 
Dato:  24-12-2004 11:16
Det er altså IKKE en "gylden regel", at hvis heste gøder, så er det ikke så slemt!! Det må man bare ikke tage fejl af!!

Forstoppelsen kan ligge meget længere inde, og der kan derfor sagten komme gødning fra hesten - og meget og flere gange!

Jeg taler af egen erfaring; Min vallak fik tarmslyng i foråret, og overlevede desværre ikke. Han havde forinden (inden de egentlige koliksymptomer) gødet mere end normalt - 4 gange på meget kort tid. Da jeg fandt ud af at han havde ondt, og begyndte at gå med ham, fortsatte han med at gøde, og da dyrlægen kom og stak en arm i ham, fik han også gødning ud.

Derfor; Det er ingen garanti at hesten gøder - husk det næste gang I står med en hest der har koliksymptomer!!!

Mange hilsner
Linda R

\!/
(@ @)
-----oOO-(_)-OOo------
0
0
Svar på denne tråd

Kolik..
Forfatter: 
Dato:  26-12-2004 20:38
Ville bare lige give LindaR ret..
Min vallak har lige haft kolik 10 gange på 4 uger, og det kostede os næsten 12000 kr i dyrlægeregninger, men heldigvis overlevede han selv om det så sort ud ind imellem..
Man kan ikke regne med at fordi der kommer gødning så er det ovre, min gødede ofte under et koliktilfælde, men da dyrlægen så kom så kunne han lige fornemme forstoppelsen langt inde i tarmen, så pas på ikke at være for hurtig med at tro at alt er i skønneste orden igen fordi den har gødet.
Min erfaring siger at man ikke skal give kolikheste halm, det gør det bare værre, og heller ikke lade dem rulle sig, for hvis der er begyndende tarmslyng, vil rulning gøre det værre og så kan det ende helt galt.
Min havde faktisk aflejringer på tyndtarmen, og det er jo rigtig skidt, men det rettede sig da der kom gang i mave/tarm igen, og der sagde dyrlægen at havde han haft rullet sig så havde det været slut..

Mvh. Heidi.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider