|
|
| Hesten er utilpas - gang på gang |
|
|
Jeg er lidt i vildrede med min hest.
Idag blev jeg ringet op fra stalden at hun havde lagt ned hele formiddagen, og ville ikke spise sit middagsfoder.
Hun ligger og ser ret sløj ud, og rejser sig nødig da jeg kommer. Vil gerne have lov til at lægge sig igen.
Hun er overhovedet ikke interesseret i hverken æble eller gulerod.
Jeg tager hende ind og går et par omgange i ridehallen, og hun kvikker en anelse op. Så vi beslutter at give hende overtøjet på og ud på marken til to andre. Hun står ved siden af den ene, men har ikke været på mark med dem før - der er ingen problemer og hun er pludselig meget mere frisk.
Jeg kigger ½ time senere - de står og spiser lidt, og går lidt rundt mellem hinanden. En enkelt gang lægger HUN op til et rejehop og finder ro på igen.
OG dette er ikke første gang hun har lavet det her nummer.
Hun har stået her på rideskolen 2 mdr ca, og hun har en gang før været på samme måde. Folk kommer til mig og siger de tror hun har kolik - men der er intet.
En morgen hvor jeg har været der ved 9-tiden lå hun også og var træt, men vågner hurtigt op.
Er hun bare B-hest - eller er der noget jeg skal have undersøgt???
Det er da ikke helt normalt at være SÅ sløj
♡ Knuz fra Malene_s ♥Alle dyr undtagen mennesker ved, at livets overordnede mening er, at man skal nyde det
Min Hjemmeside! ♡ Opdateret!
♥ Intet hjem er perfekt uden lyden af kattepoter ♥ på gulvet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det ville nok... |
|
|
...aldrig skade at få en dyrlæge til at undersøge hende! Står hun i træk i stalden? For så kunne det jo godt være en smule vindkolik? Men jeg ville nok få en dyrlæge til at tjekke hende, bare for at være sikker... heller en gang dyrlæge for meget - end en for lidt...
Med venlig hilsen Zooropa - Anne **** To touch is to heal. To hurt is to steal. **** - Mysterious Ways, U2 Har jeg hovedpine... Er det fantomsmerter 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vindkolik... |
|
|
Får de det af træk???
Min dyrlæge siger det er en fejlgæring i tarmen...
Nå men, der kan sagtens være noget galt med hende, som for lave procenter i blodet eller måske er hun bare træt, det er altid godt at forhøre sig ved dyrlægen inden det bliver for slemt...
Skøn friservallak sælges, skriv og hør nærmere...
Ponyudstyr sælges, ALT skal væk...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vindkolik |
|
|
Vindkolik hentyder til tarmluft (ligesom 'at slippe en vind'  ).
Hun kan da godt have det dårligt, men når hun så kommer ud, får hun så mange sanseindtryk, at hun kan glemme det.
 fra Nina Præsentation - nu med 2 føl
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nina... |
|
|
Mente det osse nok, så var jeg ikke helt forkert på den...
Skøn friservallak sælges, skriv og hør nærmere...
Ponyudstyr sælges, ALT skal væk...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| olie og fold |
|
|
Tak for ordene!!
Jeg tror også det kan være en gang vindkolik/mavepine men det er bare træls at det sådan kommer igen gentagne gange.
Jeg tror, at jeg vil prøve at give hende lidt olie i maden og gøre en indsats for hendes foldtid - de dage det har været galt har nemlig været hvor hun ikke er på fold fra morgenstunden.
Dog har hun en af dagene været inde og løsspringe, og var stadig slap da jeg kom lidt senere...?
Min kæreste sagde faktisk til mig, at han syntes da at så måtte jeg få dyrlægen ud og kigge lidt på hende, i hvert fald skulle jeg ringe og spørge til råds imorgen.
Dejligt med opbakning hjemmefra - var lige bange for at jeg skulle til at høre for de penge den hest koster (ja hvem ved hvad han siger når regningen kommer hihi) men nu er det endda HAM der har sagt jeg skal ringe!
♡ Knuz fra Malene_s ♥Alle dyr undtagen mennesker ved, at livets overordnede mening er, at man skal nyde det
Min Hjemmeside! ♡ Opdateret!
♥ Intet hjem er perfekt uden lyden af kattepoter ♥ på gulvet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| amistar døjer også |
|
|
med små koliker , som jeg langt de fleste gange kommer igennem uden dyrlæge, men i fredags slap vi ikke, jeg har så igennem længere tid obseveret at amistar sad meget ned, når han havde tagt sig en gangske alm. rulle tur, det snakkede jeg med dyrlægen om og han mente at amistar måske havde et mave sår han slåssede med, da det ofte giver disse små kolik anfald men også gør at hesten sætter sig som en hund, for at få pres på den øvre del af bughulen hvor såret ofte sidder!!
måske det er værd at havde med i tankerne, når og hvis du skal havde en snak med dyrlægen, mavesår kan give luft i systemet, pga den megen mavesyre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fodring |
| Forfatter:  |
Bluebell |
| Dato:  |
20-12-2004 10:56 |
|
Lyder for mig også som noget vindkolik eller anden form for fordøjelsesproblem.
Hvordan fodres din hest?
/Bluebell
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Får den grovfoder nok? |
| Forfatter:  |
zeusen |
| Dato:  |
20-12-2004 11:06 |
|
For mig ligner det en gang mavepine. Har aldrig set en hest afslå gulerødder og æbler uden grund.
Hvis hesten ikke får den rette mængde grovfoder, kan der nemt komme maveproblemer, hvis der i stedet fodres med store mængder korn. Nogle heste kan leve med for lidt grovfoder, mens andre ikke kan tåle at få for lidt.
Får hesten andet end korn og halm? I givet fald hvor meget og hvornår? Hvor mange gange om dagen fodres der?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|