Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Handelundersøgelse
Forfatter: 
Dato:  17-12-2004 22:37

Hej
nu står jeg og skal snart ud og købe den hest jeg har redet i snart 2år. er der så nogle der kan fortælle mig hvad en handelsundersøgelse går ud på,og hvor nødvendig den er?

Mvh. Nanna
Medstifter af EPC Forever Klub :-P

http://www.enghoejs-ponyclub.dk/
0
0
Svar på denne tråd

handelsundersøgelse
Forfatter: 
Dato:  17-12-2004 23:08
Hej rellun

En handelsundersøgelse er meget vigtig, da den fortæller om hesten er ved godt helbred.

Dyrlægen laver en klinisk undersøgelse og kan efter ønske også lave røngten undersøgelse (oftes kun af benene)

I den kliniske undersøgelse, tjekker dyrlægen først og fremmest luftveje, hjertelyd, hestens foderstand, øjne,ører, næse, mund (tænder), pels osv.

Ydermere ser han på benstilling, hovene, om lemmerene er tørre og førre og ryggen, lænd osv.

Der bliver lavet bøjeprøve på hesten, enten på hårdt eller blødt underlag (evt begge dele). Her ser man på om hesten er rent gående på alle fire ben.

Hesten kan både mønstres og longeres.

Hvis man vil øge sikkerheden, kan man som allerede nævnt, få lavet røngten på benene (evt andet også) Her kan dyrlægen spotte forandringer i led, som evt kan have betydning for hesten brug.

Hvis hesten skal livsforsikres, skal der foretages klinisk undersøgelse.

Hivs hesten ydermere skal uanvendelighedsforsikres, skal der foretages røngtenundersøgelse også! Endnu en grund til at få lavet handelsundersøgelse.

Få din egen dyrlæge til at kigge på din udvalgte hest.

Mvh Janet
0
0
Svar på denne tråd

Janet...
Forfatter: 
Dato:  17-12-2004 23:33

tak for svaret. men der er lige det at jeg ved at han ikke kan forsikres pga. en udvækst han har i det ene kodeled, han har haft det al den tid jeg har redet ham. Det er ikke noget der irretere men det kan ikke gå væk. det eneste det har betydet er at han ikke har været helt rengående nogle få dage.
Men er det er en god ide afligevellet? kender nemlig nogle der siger at det kun er hvis hesten skal forsikres at det er nødvendigt... men ville lige høre nogle meninger herinde fra...

Medstifter af EPC Forever Klub :-P

http://www.enghoejs-ponyclub.dk/
0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  18-12-2004 07:49
Det er jo netop ikke kun når hesten skal forsikres.

Jeg har endnu ikke mødt nogle der kan se om en hest har hjertefejl, dårlige lunger nyrer osv.

Det er det dyrlægen også tjekker, så du ikke risikerer at købe en hest som ligger død på marken 14 dage senere.

Han kan vel stadig forsikres, men bare med en anmærkning på udvæksten i kodeleddet.

Jeg synes du skulle få den handelsundersøgelse, alt andet vil være dumt.

Hvis der er noget du kan gøre ved det, så flyt røven og kom igang. Hvis du ikke kan gøre noget, så lad være med at bekymre dig.

Jeg har hermed ytret min mening, er du nærtagende, så spring venligst mine indlæg over. En røv er en røv i min verden og jeg ændrer det ikke for at tilpasse det din verden.
0
0
Svar på denne tråd

Medoc er ikke forsikret......
Forfatter: 
Dato:  18-12-2004 11:04
Og var en billig hest.

Men i handelsundersøgelse røg han da - andet turde jeg ikke.

800-1000 kr er ikke meget for at sikre sig imod at stå med en hest, som snart ikke kan bruges til ridehest.

MVH Charlotte
0
0
Svar på denne tråd

Det er ikke bare det..
Forfatter: 
Dato:  18-12-2004 16:08
at hesten kan ligge død om 14 dage, men at du også risikerer at overtage en byrde i form af store dyrlægeregninger. Det er næsten værre at stå med en syg hest man ikke har råd til at behandle.

Jeg mener ikke at der skal en klinisk undersøgelse til hvis hesten livsforsikres for under 30.000,- kr. Da min hoppe blev forsikret i Alm. Brand var det kun en assurandør (med hesteforstand) der udførte bøjeprøve og checkede hesten igennem. Jeg vidste også hvad jeg købte, for jeg havde part på hende et år inden jeg overtog hende. I dag er jeg glad for denne forsikring, for hun blev aflivet d. 19. november og er allerede erstattet. Hun blev forfangen og det kunne selv en dyrlæge ikke have konstateret på det tidspunkt. Er du helt sikker på at hesten ikke kan forsikres med et forbehold? Forsikring er altså en god ting..

Misund aldrig nogen hans tilsyneladende lykke
Du kender ikke hans hemmelige sorger.
(indisk ordsprog)
0
0
Svar på denne tråd

Det er..
Forfatter: 
Dato:  18-12-2004 21:16
vigtigt at få hesten handelsundersøgt, både for dig og sælger. Hvis hesten bliver syg kan det skyldes en fejl ved hesten. Og det er jo ikke noget man altid lige kan se. Lad os sige at hesten har dårligt hjerte og du først finder ud af det efter handlen. Så kan du kræve at handlen går tilbage pga en handelsfejl. Og så skal sælger bevise at der ikke var noget galt med hesten på salgstidspunktet.

Jeg tror også lige du skal undersøge det med forsikringen igen. Hesten kan godt forsikres hvis dyrlægen ikke mener udvæksten har nogen betydning for hestens brug.

Karin

DV-ejer og stolt af det

Medlem af SAK (snobbe-aspiranternes klub)
0
0
Svar på denne tråd

handelsundersøgelse
Forfatter: 
Dato:  18-12-2004 22:56
Til Karin: Det er (desværre) køber der har bevisbyrden.

Til Rellun: Jeg er sikker på hesten kan forsikres med forbehold. Jeg ville helt sikkert gøre det, hvis jeg var dig.

Til Bettina: Hos KDHF er der blevet lavet nye regler. Der skal hesten altid, for forsikring, have været igennem klinisk undersøgelse. Jeg ved ikke med de andre forsikringsselskaber, men jeg tror det er ens for alle.

Som alle allerede har nævnt, er en handelsundersøgelse alfa omega, hvis du ikke vil risikere at miste hesten eller stå med bunker af dyrlægeregninger kort efter købet.

Mvh Janet
0
0
Svar på denne tråd

Janet..
Forfatter: 
Dato:  19-12-2004 07:43
Ja der kan man bare se. Man lærer lidt hver dag :-)
Jeg troede egentlig også det var til fordel for sælger at man får lavet en handelsundersøgelse. Men har jeg ikke ret i at der er sager hvor handlen går tilbage pga skjulte fejl.

Karin

DV-ejer og stolt af det

Medlem af SAK (snobbe-aspiranternes klub)
0
0
Svar på denne tråd

Bevisbyrde
Forfatter: 
Dato:  19-12-2004 08:05
Det er i allerhøjeste grad en fordel for sælger at få lavet en handelsundersøgelse, så man kan bevise at den hest man har solgt var sund og rask på handelstidspunktet.

De første 6 mdr. er det sælger der har bevisbyrden, og de næste 1½ år er det køber.

Alm.Brand kræver ikke dyrlæge hvis hesten skal uanvendelighedsforsikres for under 30.000 eller livsforsikres. De sender bare en hestekyndig ud for at checke den.

0
0
Svar på denne tråd

Charlotte
Forfatter: 
Dato:  19-12-2004 11:32
Ifg. erstatningsloven under specis genstande påpeges der, at køber har bevisbyrden hvis der er underskrevet kontrakt!

Charlotte, du må lige uddybe det?

Mvh Janet
0
0
Svar på denne tråd

Købeloven
Forfatter: 
Dato:  19-12-2004 12:56
I følge den almindelige købelov har sælger bevisbyrden det første halve år, og den regel kan på ingen måder omgås uanset hvad man skriver i en kontrakt, de har mange hesteavlere måtte sande.

0
0
Svar på denne tråd

charlotte
Forfatter: 
Dato:  19-12-2004 16:03
Jeg har lige kigget på det igen. Du har ret Charlotte.

Mvh janet
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider