Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hvornår skifter de tænder?
Forfatter: 
Dato:  14-12-2004 10:02
Min plag på 1½ er begyndt skumme/savle en lille smule ud af munden når hun spiser - jeg har bestilt tid ved tandlægen og kunne først få en tid den 5.januar til hende.

Så kom jeg til at tænke på - hvornår skifter de egentlig tænder?

Skifter de mere end en gang?

mange hilsner
Rikke

Den, der opfatter fremtiden som modvind, går i den forkerte retning

Frieserhesten midtjylland
0
0
Svar på denne tråd

hej med dig ....
Forfatter: 
Dato:  14-12-2004 10:30
heste skifter tænder lige som vi gør det er på samme måde....
de smider tænderne som plag og så beholder de de samme tænder altid....
grunden til at man bestiller tandlæge til hestene er fordi at heste mange gange får spidse tænder af at spise noget og de gør vi oz så derfor skal de slipes en gang om året ...
0
0
Svar på denne tråd

Her er et link....
Forfatter: 
Dato:  14-12-2004 11:27
... til en god artikel: tema om tænder

Hilsen Sif

P.S. En plag kan faktisk godt trænge til at få ordnet tænder, selvom det ikke er noget man ser så tit.

Har du en fjordhest? Så er fjordhesteavlens kurser måske noget for dig - se mere her: fjordheste-kurser
0
0
Svar på denne tråd

tænderne
Forfatter: 
Dato:  14-12-2004 11:31
At skumme behøver ikke have noget med tænderne at gøre. Men ellers: Min plag på 2½ er ved at skifte alle fortænder i overmunden nu. De sidder og stritter i alle retninger og det ser meget drabeligt ud. Det startede allerede i sensommeren og tager åbenbart noget tid. Jeg tror at der er noget med at nogle af kindtænderne bryder frem i 1 års alderen?? Jeg havde en hestetandlæge (henrik walsøe) ude og kigge ham i munden (han var der alligevel), og han sagde at det var helt normalt men at jeg skulle have min plag tilset igen inden tilridning/træning med bid, så vi kunne finde ud af om han skulle have bid i munden og evt hvilket. Det er jo et dumt tidspunkt man egentligt tilrider dem på -lige når hele munden er ved at ændre sig med nye tænder og kæben der vokser. De skifter vist nok de sidste tænder i 5 års alderen så vidt jeg husker. så indtil da skal man tage lidt hensyn når man rider og vælger bid og næsebånd.

Rid smukt
Rid Klassisk.

0
0
Svar på denne tråd

Plage...
Forfatter: 
Dato:  14-12-2004 17:58
skifter til blivende tænder fra de er 2½ til de er 4½ år. 3 års tænderne der er de to midterste tænder skiftes når hesten er 2½ og så fremdeles. Det er derfor nok ikke tandskifte, der er din hests problem.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider