|
|
| Behandling af wrap |
|
|
Jeg har lige nu købt nogle små baller af wrap, men har fået tilbudt nogle større baller (billigere kg pris). Problemet er at få dem læsset af, når vi kommer hjem, da de vejer omkring 400 kg.
Kan/skal man pille al plastikken af og lade wrappen ligge løst og hvis man kan, skal det ligge på noget bestemt. Jeg kan forestille mig at 400 kg wrap fylder en del, hvis det skal rystes op og ligge løst.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvad vi gør |
|
|
vi har ikke særlig mange heste, men får wrap i store baller da det er billigst pr kilo..og det var det vores levrandør havde.
Nu er wrappen meget tør så ballen kan fint holde sig i 2-3 uger på den her årstid.
Vi forsøgte med sidste balle at tage en del af det ind i stalden- altså at ryste det op, men det fungerede meget dårligt, efter en uge måtte vi smide resten ud da det var muggen, men har vi bare ballen stående udendørs ( plastikken er taget af) så fungere det fint- tror simpelhen der var for varmt/fugtigt inde- selvom der kun står 2 heste i stalden og der er en dør åben i begge ender!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det mest ideelle |
|
|
...vil nok være at tage plastikken af i den ene ende og så tage derfra.
Hvis man sammenligner med de ensilagestakke landmanden har, så tager han plastik af det han skal bruge, og tager af den så der er så lille en overflade som muligt. Så kan sådan en stak holde sig i flere måneder.
Hvis i løsner wrappen kommer der luft i den, og så begynder den at mugne, det skal det ikke være ret varm for at det kan gøre, for wrappen kan varme selv, hvis der kommer luft i det.
Knuzer fra HeidiJeg søger min gamle pony se herHoppeplag købes se på min præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Opbevaring af wrap. |
|
|
Vi bruger baller på 550 kg.
Vi behandler dem på følgende måde:
Først piller vi al plastikken af.
Så skiller vi ballen ad i "plader"
Pladerne stables oven på hinanden på en træpalle.
På denne måde kan vores wrap fint holde sig i 10 dage, hvilket passer meget godt til vores forbrug.
Det gode ved denne metoder er også, at vi får skilt hele ballen ad inden vi bruger af den, og får dermed tjekket at der ikke er ådsler i høet!
Efter åbningen opbevares ballen i stalden lige under foftslemmen, så vi dermed kan få lidt udluftning!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mange måder at gøre det på... |
| Forfatter:  |
Louise G |
| Dato:  |
13-12-2004 14:25 |
|
Hej Louise, som du kan høre er meningerne mange. Nogle sværger til det ene, andre til det andet.
Men den eneste måde hvorpå man kan sikre sig, at der ikke er døde dyr i wrappen er ved at tage plasten af og dele skiverne som Sanne skriver.
Hvis et dødt dyr kommer i wrappen under skårlægning på marken, kan der dannes botulismetoxiner inde i ballen, fordi miløjøet er iltfattigt. Man kan ikke se botulismebakteriernes toxiner, så et enkelt dødt dyr gør at hele ballen skal kasseres! Botulisme eller (på dansk pølseforgiftning) er livstruende og kan ikke kureres!
Derfor bør en wrapballe åbnes helt og undersøges hver gang!
Er wrappen meget våd er risikoen desværre, at ballen begynder at fordærve og varme. Sørg for at få fat i noget wrap, der er tørt i det. En sidegevinst er, at hestene med tørt wrap heller ikke har så høj risiko for tynd mave.
Vi har gode erfaringer med at store wrapballer på 300-400 kg (4 heste) kan holde de 3 uger det tager at bruge den. Vi sætter den på en palle og tager al plasten af. Skiverne bredes ud på ialt ca. 3 europapaller, som brødskiver i en brødbakke. Vi mærker dagligt efter, at skiverne ikke varmer, men stiger temperaturen, vender vi skiverne, så det bliver luftet. Det plejer at standse processen. Man kan tydeligt dufte, om wrappen er ok eller ej.
Vores wrap er meget tørt og vel på nippet til at være "osmotisk" ensileret, så det giver ingen problemer at lufte den. Hvordan er din wrap?
En fordel kan være som Noomi skriver at have ballen udendørs, men så må man lægge en pressenning løst over, for at undgå nedbør.
Uanset opbevaringssted, ville jeg altid åbne ballen og tjekke den for døde dyr.
 Louise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| svært sprøgsmål... |
| Forfatter:  |
leaa |
| Dato:  |
14-12-2004 14:50 |
|
med det wrap. Jeg har store baller og mine baller står udenfor. Jeg har kun åbnet i den ene ende, hvilket fungerer rigtig fint. Mit har nu holdt over de tre uger. Der er hverken pletter på og det lugter stadig helt friskt. Jeg tager ind til en lille uge af gangen og lukker så ballen helt til og binder snore stramt omkring for at holde det så tæt som muligt og jeg lægger også pressening over. Men ja mange meninger og måder at gøre det på.
Lea!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|