Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Alene på fold? (Langt)
Forfatter: 
Dato:  13-12-2004 07:24
Der hvor Anastasia står opstaldet plejer hun at gå på fold med en vallak. Hun har gået sammen med ham siden jeg flyttede dertil i foråret og i sommers gik de så sammen med 4 andre heste også.
Nu hvor sommerfoldene er lukket var det så bare de to der gik sammen igen. De bliver lukket ind i det ene ridehus en times tid om formiddagen, hvor de får lidt hø og derefter ud på en fold et par timer.
Men nu er hun blevet blacklistet af ejeren af rideskolen fordi hun har sparket vallakken, mens de gik inde i ridehuset (hun vil bestemme over høet), så nu går hun i ridehus og på fold alene. Hun kan, når hun er på folden se de heste der går ved siden af, men det er også det hele.
Og det har de tænkt sig at hun skal blive ved med, "da hun jo sparker"!!! Er langt fra tilfreds med dette og vil prøve at tage en snak med ejeren af rideskolen, for hvis de har tænkt sig at det skal være permanent overvejer jeg at flytte hende. Synes det er synd hun skal gå alene. Det skal lige siges at hun ikke sparker når hun står på staldgangen når de andre snuser til hende og hun har inden jeg købte hende gået sammen med 5-6 andre hopper hele sit liv uden nogen problemer. Vallakken er en "vatnisse" der ikke siger fra og så er det at hun bliver strid.
Hvad er jeres holdning til at de går alene på fold? Også selvom de går på en fold ved siden af andre.....
Tina & Anastasia
{>
0
0
Svar på denne tråd

altså...
Forfatter: 
Dato:  13-12-2004 09:06
Når der var hø i ridehuset, kunne det hjælpe hvis man lagde en bunke i hver sin ende så de havde muligheden for at stå hvert sit sted?

Det der er synd når en heste er alene på fold, er jo når de er helt og aldeles alene på stedet.

Jeg synes ikke det gør så meget når hun kan se de andre og når hun iøvrigt står på stald med andre heste, så har hun jo stadig social kontakt med dem.

Er der ikke en hoppe hun kan gå sammen med?

Mvh Louise

If you're not making dust - you're eating it!
Kik min hjemmeside her

0
0
Svar på denne tråd

Fold alene.
Forfatter: 
Dato:  13-12-2004 09:15
Har også foreslået dem at dele høet op i to bunker, men nu er hun stemplet som en der sparker og hun (ejeren af rideskolen) vil ikke risikere at hun skader en af de andre heste. Der er en anden hoppe (også ejerhest) der også går alene og overvejer at spørge om de så ikke kan gå sammen.
Synes bare det ville være rart for hende at have minimum een foldkammerat.
Regner med at hun til foråret/sommeren igen kommer ud sammen med dem hun gik på fold med i sommers, men der er jo et stykke tid til....
Tina & Anastasia
{>
0
0
Svar på denne tråd

jeg synes
Forfatter: 
Dato:  13-12-2004 09:16
det er forkert hun går alene.
min hoppe gik alene i ca 1½ måned for knap et år siden men dog gik hun lige ved siden af de andre.
derefter flyttede jeg hende. da hun stod alene kunne jeg ikke mærke den store forandring med hende. men efter hun flyttede var hun i ca 2 mdr en helt anden hest.
hun blev nærmest panisk når jeg tog hende alene ud fra folden og ind i stalden for at ordne hende. skal lige siges det aldrig har været et problem før.
og der gik ca de der to mdr før hun turde stole på de også var der når hun kom tilbage...
så ja jeg synes du skal flytte din hest hvis hun ikke kan gå sammen med andre. især fordi heste jo også har behov for social kontakt med at gnubbe og nusse.

-Jane

Medlem af Pat Parelli sekten 8-) (PNH - www.parelli.dk)

Eneste forhandler af Regulator Complete mellem Randers og Brønderslev
0
0
Svar på denne tråd

Tak for svarene...
Forfatter: 
Dato:  13-12-2004 09:57
Jeg vil prøve at tage en snak med ejeren af rideskolen og se om vi ikke kan finde en kammerat til hende. Havde fundet en hun kunne gå sammen med, men da hende der har den anden hests mor, fik at vide at min sparkede sagde hun at de ikke måtte gå sammen mere....
Så nu er hun alene igen...
Hun er egentligt meget social ellers. Stikker altid næsen hen til de andre heste når hun står på staldgangen. Og helst til dem, der ikke kan lide hende og bliver sure.
Tror også det er derfor hun har været så strid ved vallakken. Fordi han har været for flink. Han vrinsker altid helt vildt når han ser hende, mens hun totalt ignorerer ham...
Hun er vist lidt af en møg******, ligesom sin "mor" ;-D
Tina & Anastasia
{>
0
0
Svar på denne tråd

hestens natur
Forfatter: 
Dato:  13-12-2004 11:01
Det lyder helt åndsvagt. Det er jo hestens natur at forsvare sig og sin føde, det er ganske normalt at den anden hest, som jo må være nederst i hirakiet, må vente med at spise til din er færdig når de kun ligger det i én bunke.

Vi har 5 der går på døgnfold, opg når de får hø, så får de hver sin bunke, ellers opstår det samme problem.

Vh. Carina og den lille sorte :-P Kig vores
hjemmeside
Dressursadel sælges
Tænk før du taler - især hvis du har tænkt dig at sige hvad du tænker!
0
0
Svar på denne tråd

Kan godt...........
Forfatter: 
Dato:  13-12-2004 11:20

Forstå at ejeren af stedet ikke vil have at hun sparker ... men men men .... vedkommende har jo sådan set selv bedt om det.

Man ligger altid mindst det antal bunker, som der er heste ... og gerne én bunke ekstra.

En hest vil altid forsvare sit foder.

Synes det er syndt, at din hest nu bliver betegnet som "én der sparker" for det er ikke hestens skyld, at den gjorde det, men dumhed fra vedkommendes side.

BREEDING STOCK: BEST NON SPOT
0
0
Svar på denne tråd

Forstår godt...
Forfatter: 
Dato:  13-12-2004 12:16
at hun ikke vil have sine rideskoleheste sparket, da hun jo så må undvære dem et stykke tid, men Anastasia er altså normalt meget omgængelig og sparker ikke bare for at sparke.
Kun når der er mad indvolveret bliver hun strid. Men vil som sagt prøve at tage en snak med hende og se om vi ikke kan finde en løsning.

Mange tak for jeres svar.
Tina & Anastasia
{>
0
0
Svar på denne tråd

flyt den
Forfatter: 
Dato:  13-12-2004 20:44
overskrift.

Hun er da for dun til, at jeg gad at bruge tid på hende

Bitches
have more fun
0
0
Svar på denne tråd

en ide kunne
Forfatter: 
Dato:  13-12-2004 21:01
måske være at hun kunne stå alene, mens hun spiser hø, og derefter komme på fold med en anden hest?

Mener nu som de andre at problemet burde kunne løses ved at lægge flere bunker hø.. Det er jo som sagt hestens natur at forsvare føden.

Jeg mener ikke en hest bør gå på fold alene (og jo selvfølgelig findes der undtagelser).

Kan hun ikke bare få sit hø i boksen og så komme på fold bagefter?

Mvh Christina

"life is like a box of chocolate, you never know what you are going to get"
:-) ?:-)

0
0
Svar på denne tråd

giver dig ret
Forfatter: 
Dato:  13-12-2004 21:03
Sys det er meget forkert hun går alene, for hvad skal hun lave andet end at kede sig.. Og det ender sikkert med hun render i gennem hegnet hvis hun er udenfor og kn se de andre heste..!! Men hvis hun kun har sparket vallaken 1 gang så kan jeg altså ikk se noget i de bliver lukket sammen igen.. for de skal vle lige have lidt kamp så de kan se hvem der bestemmer, det er altså meget nomalt..
Min lille hoppe får da oz nogle spark eller bide mærker fordi hun ikk kan opføre sig ordenligt, men det sker sjældet så vi har aftalt at de godt kan gå sammen..

For hvis min skulle gå selv ville jeg have flyttet hende.. Ingen tvivl om det..

Kram Pernille...

Elsker bare Pintoer.. har selv et lille følle bølle..
0
0
Svar på denne tråd

Godmorgen.
Forfatter: 
Dato:  14-12-2004 07:11
Hun har gået sammen med vallaken siden april måned og det er først her den sidste måneds tid at hun har været så strid at hun ligefrem har sparket ham. Det er lidt svært at trænge igennem derude, da de gør tingene på deres måde og så kan man jo lide det eller ej...
Overvejer som sagt også kraftigt at flytte hende, men hun har jo haft gået sammen med ham (og andre) i sommers uden nogen problemer. Har muligvis fundet en løsning, da en af de andre heste ikke kan enes med sine foldkammerater. Så vi prøver at smide dem sammen og ser hvordan det går.
Mange tak for alle svarene.
Tina & Anastasia
{>
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider