Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Slitage det samme som ledbetændelse ?
Forfatter: 
Dato:  08-12-2004 22:13

Min hest har desværre fået konstateret slitage i leddene på forbenene.

Men er slitage det samme som ledbetændelse (som ikke er en betændelse) ?

Jeg har næsten ikke kunne finde noget på nettet om slidtage, men kun en masse om ledbetændelse og det lyder som det samme ?

0
0
Svar på denne tråd

Hej med dig
Forfatter: 
Dato:  08-12-2004 23:03
Nej det er ikke det samme. Men sliddet kan medføre en betændelse. Det man skal og det vil din dyrlæge nok også sige er at tilføre noget mere ledvæske . For det er smertefuldt for hesten og den vil ikke kunne bruges som normalt, men snak med din dyrlæge om prognosen og hvad I evt kan gøre eller om der kan gøres noget !
:-D Mvh Graven :-D
0
0
Svar på denne tråd

slitage
Forfatter: 
Dato:  09-12-2004 08:24
slitage betyder blot at der er slidt noget af. Dette kan give inflammation, dvs. hævelser og ømhed i vævet omkring, fordi knoglerne skurrer mod hinanden der hvor brusken er slidt af.

:Pia
0
0
Svar på denne tråd

Slitage
Forfatter: 
Dato:  09-12-2004 08:34

Ok. Ifølge det jeg har kunne finde om ledbetændelse, står der at det ikke er en betændelse.

Men det er ikke til at finde meget om slitage.
Jeg må ringe til dyrlægen og høre ham ad.

Men han sagde, at der var en stor chance for at bruge hesten normalt med ringsko med stødabsorberende såler.
Man kunne - hvis det ikke virkede ledbehandle, men det ville kun give en forbigående lindring.

0
0
Svar på denne tråd

slitage
Forfatter: 
Dato:  09-12-2004 08:41
Det jeg mente var, at ordet slitage ikke er en sygdomsbetegnelse, et dørtrin som er udhulet på midten fordi man går der lider også af slitage.

Søg på slidgigt istedet.

0
0
Svar på denne tråd

Pia...
Forfatter: 
Dato:  09-12-2004 08:49

Har også søgt på slidgigt, og tror måske også at det er det samme som slitage.
Men han sagde bare at det var slitage. Jeg undrer mig over, at han ikke foreslog at give ham noget tilskud. Men det var måske ikke så slemt, når nu han mente at jeg ville kunne bruge ham normalt.

0
0
Svar på denne tråd

hvor slidt
Forfatter: 
Dato:  09-12-2004 08:57
Det kan jo være det indtil videre blot er nogen skygger på billedet, men ikke noget der er "slidt igennem" eller nydannelser som generer. Gigt kalder man det vist først når knoglerne reagerer ved at der vokser "dimser" ud på de slidte steder (og det er det, som gør rigtig ondt)

Men slitage er altså ikke navnet på en bestemt tilstand, det er kun en beskrivelse af det han tror han ser på billederne.

Det er ikke alle læger og dyrlæger som går ind for MSM og glucosamin.

Min hund får noget 1 gang årligt som hedder cartrophen, som skulle kunne gendanne let slid tror jeg nok. Ved ikke om det bruges til heste, men det lyder oplagt? Man giver 5 indsprøjtninger med en uges mellemrum, derefter 2 sprøjter efter et halvt år (ugentligt), og resten af livet 2 sprøjter årligt.

0
0
Svar på denne tråd

Gigt.......
Forfatter: 
Dato:  09-12-2004 09:46
Gør nu ondt i alle stadier ... ikke først når der er vokset "dimser".

Så vidt jeg husker (læs= HUSKER) findes slidgidt i 5 stadier, og alle stadier er smertefulde.
Dog ... jo mere fremskredet er.. des flere smerter.

Alle forandringer i leddene gør ondt.
Nogle smerter er bare murren, mens andre er direkte smerter.

BREEDING STOCK: BEST NON SPOT
0
0
Svar på denne tråd

arthrose
Forfatter: 
Dato:  09-12-2004 12:53
Jeg tror også at søgning på slidgigt eller arthrose vil give nogle flere resultater med relation til slitage. Som flere af de andre, vil jeg også mene at slitage ikke er en sygdom som sådan men kan være årsag hertil, eks. vil slitage ofte være årsagen til slidgigt.

Har selv en hest med arthrose i kodeleddet i det ene forben. Det er efterhånden 5 år siden det blev konstateret på røntgenbillederne hvor der var både slidforandringer og knoglenydannelser (som vist hedder osteofytter) Dyrlægen gav dengang ikke hesten mange chancer, men ville godt prøve med indsprøjtninger i leddet, selvom han ikke selv troede på det ville virke, og at det formentligt skulle gentages flere gange. Men hesten fik kun 1 indsprøjtning i leddet, fik skoene af for senere at få gummisko på, i håb om det ville virke "støddæmpende". Hesten har i øvrigt været rengående på det pågældende ben siden, men er dog ikke blevet brugt de sidste par år af andre årsager.

Mvh. MajkenM
0
0
Svar på denne tråd

Det gør min også
Forfatter: 
Dato:  09-12-2004 13:52
jeg var til dyrlæge med min datters 3 pony i mandags,
hvor vi fik afvide, at den havde lidt slitages i v.forbenskode. og den skulle gå med ringsko med stødabsorberende såler på begge forben i et halv år.den fik også taget røgten af begge forben.den er kun halt når den bliver samlet i skrit. men er halt på en bøjeprøve.den skal heller ikke havde noget tilskue.
0
0
Svar på denne tråd

Slidgigt
Forfatter: 
Dato:  09-12-2004 15:26

Hov det er forresten også "kun" på det ene forben at Granne har slidgigt. Også i koden.
Han har heller ikke været halt, men han har været lidt sværere at ride på på højre volte - den stakkel.

Har ringet til dyrlægen, og de sagde at det var det samme som slidgigt. De kaldte det bare for slitage. Jeg kunne også evt give Glucosamin/msm.

0
0
Svar på denne tråd

glucosamin
Forfatter: 
Dato:  09-12-2004 17:02
Jeg har begyndende slidgigt specielt i min ene ringfinger og mine knæ.

Jeg tager glucosamin og MSM sammen med min hund, og det virker. Og jeg mener jeg er smertefri, hvor fingeren før var øm specielt om morgenen inden jeg fik gang i den.

0
0
Svar på denne tråd

Sikke noget skidt
Forfatter: 
Dato:  10-12-2004 22:53
Stakkels lille Granne dyret, men godt dyrlægen kunne finde ud af hvad det var.
Både Favør og Harlekin har haft gode erfaringer med Atroflex, som vi faktisk i første omgang købte direkte hos Falk-Rønne (ved ikke om det fås mere). Den type spat de to har er også en type slidgigt.

Jeg vil stærk anbefale dig at prøve med noget msm/gluko. Møllen har også noget, fra Solanum, som jeg umiddelbart har indtryk af er et rigtigt godt produkt.

hilsner
/Diane

Ytringsfrihed er ikke det samme som ytringspligt

Kan du lide Rock? Så lyt til det her:
Bleeding Paint

Læs mere om bandet her: www.wamusic.dk

Hør mere her: whyanonymous.mymusic.dk
0
0
Svar på denne tråd

Jeg tar
Forfatter: 
Dato:  11-12-2004 13:28

på Mølle mandag og køber Glycosamin/MSM. Og smeden kommer og tager mål til nye specielsko mandag...

Stakkels lille Granne :-(

0
0
Svar på denne tråd

granne
Forfatter: 
Dato:  21-12-2004 15:14
hej yuki. er granne blevet gående igen efter den har fået nye sko. det er min datters 3 pony eksalon og den måtte godt halt lidt i start til den havde vent sig til sine ringsko, men det har den ikke gjort.
0
0
Svar på denne tråd

anbefaling af Sune
Forfatter: 
Dato:  21-12-2004 15:59
Jeg vil anbefale Sune herindefra når du skal ha glucosamin og msm. Det er rene varer uden en masse fyldstoffer i. Han sælger via Tyskland, da glucosamin ikke længere lovligt må sælges til dyr i DK. Jeg vil derfor stille mig yderst tvivlende overfor om møllen sælger glucosamin. De vil sikkert fortælle dig at det de sælger er bedre og stimulerer den naturlige dannelse af glucosamin osv. osv. Men overvej om ikke det er bedre at bruge dine penge på den rene vare.

Tia, Lone og jeg købte et stort parti sidste år af Sune og er fuldt tilfredse.

Ane

Use what talent you possess: the woods would be very silent
if no birds sang
except those that sang best
-Henry van Dyke
0
0
Svar på denne tråd

Slidgigt
Forfatter: 
Dato:  22-12-2004 12:54

Pia:
Han var ret ømtøet de første par dage, da han gik uden forsko i 2 dage, før smeden fik sat nye på.
Men nu går han fint. Vi skridter dog stadig kun, så jeg kan endnu ikke mærke om skoene "virker" endnu.

Det lyder godt med din datters pony. Jeg håber at den bliver godt gående igen :-)

Ane:
Har du nummeret til ham ?
Hvad tager han for Glycosamin og MSM ? Og virkede det godt ?

0
0
Svar på denne tråd

Hej Yuki
Forfatter: 
Dato:  22-12-2004 23:14
har sendt dig en besked :-)

Ane

Use what talent you possess: the woods would be very silent
if no birds sang
except those that sang best
-Henry van Dyke
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider