Hej Jane,
Du skal ikke kun kigge på denier-tallet. Det siger noget om, hvor tæt vævet nylonen er (ligesom med nylonstrømper...), men fortæller ikke nødvendigvis hele sandheden om hvor stærkt det er. (Dog som en tommelfingerregel: jo højere tal, jo stærkere, hvor ballistisk nylon, som man laver skudsikre veste af, er det stærkeste.)
De dyre dækkener (Horseware, Weatherbeeta, Bucas m.v.) ligger alle mellem 1000 og 2100 D. Men så er der nogle af dækkenproducenterne (Horseware med Rambo-dækkenserien f.eks.), der netop bruger ballistisk nylon. Meget stærkere og mere rivfast får man det ikke uden at gå på kompromis med åndbarhed og tyngde.
Pris og kvalitet hænger helt klart sammen og da alle heste er forskelligt byggede, vil du finde lige så mange meninger om dækkener som hesteejere.
Hvis du vil nøjes med at købe dækken sjældent, så skal du ofre pengene på et kvalitets-mærke. Hvilket mærke du så vælger må afhænge af, hvordan dækkenet ligger på din hest.
Min kan f.eks overhovedet ikke bruge hverken Bucas eller det lidt billigere alternativ Horseguard, medens Rambo Wug ligger perfekt på hende uden at skarve nogle steder.
Weatherbeeta har lavet en ny pasform og haleklap på deres dækkener i år og serien ser super lækker ud. Horseware lancerede sidste år nogle indskæringer ved for og bagben samt tredie gjord under maven, hvilket gør, at dækkenet "pakker" bedre om hesten. Rambos nye serie er superkvalitet og den kan jeg helt klart anbefale.
Når du ved, hvad du vil have så køb helt klart på nettet, men husk ar blive i EU. Køber man i f.eks USA bliver man flået med toldberigtigelse og moms oveni beløbet.
Jeg tror Lene ovenfor har fået linket i den gale hals, jeg tor hun mener
www.theequestrianstore.com. Et rigtigt godt sted at handle, hvor de er søde og hjælpsomme, hvis man har spørgsmål inden man køber.
Held og lykke i dækkenjunglen!