|
|
| For lidt grovfoder..? |
|
|
Hej!
Jeg synes efterhånden, at det er ved at være uoverskueligt at slanke min hoppe - jeg kan simpelthen ikke få sammensat hendes diæt ordentligt!
Problemstilling:
Hun står inde om natten og ude fra 10 til 17 om dagen, MEN nu er hestene begyndt at stribegræsse af rejgræs udenfor og det kan hendes mave ikke tåle (selvom de ikke får særlig meget, de får nyt når jeg har taget hende ind om eftermiddagen og vi har 4 islændere, der æder af det om natten). Problemet er så, at både hun og mine to andre haflingere æder som gale, når de kommer ud om dagen og så får de tynd mave/lidt mavepine om aftenen. Indenfor fodrer jeg kun med 500 g. fuldfoder per hest (skal snart laves om til at de kun får tilskudsfoder - skal bare lige have tømt sækken først) og så får de ca. 3-4 kg. hø per hest fordelt på morgen og aften.
De to andre er ved pænt huld, men min 6-års hoppe er TYK.
For at de ikke skal få ondt i maven af at æde græs er jeg jo så nødt til at give dem halm om aftenen/morgenen, så maverne er fyldt inden de kommer ud.
MEN - så kan jeg jo forudsige, at min hoppe får en kæmpe halmvom...*stort suk*... Hun har haft føl (2 år siden) og siden har jeg ikke kunnet slanke hende ordentligt. Ved godt at følvommen er svær at blive af med, men det kan jo lade sig gøre.
Har nogen et råd? Hvordan holder du din madglade hest slank?
Jeg rider hende til hun sveder hver dag - enten dressur eller en tur ud.
Med venlig hilsen Sine...Desværre uden Helena...Hvil i fred, min venHaflinger - das goldene Pferd mit dem goldenen Herz
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er ved at få godt |
| Forfatter:  |
inger christensen |
| Dato:  |
01-12-2004 21:01 |
|
gang i slankningen af mine heste og ponyer.
de får hver dag, morgen og aften en litter opblødte roepiller.
Det har hjulpet utroligt meget.
imc
livet er herligt nyd det mens du kan
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| raps spåner |
Klat Mølle Perle |
01-12-2004 21:58 |
|
Hej Sine
du skal fodre haflingere med ½ kg foreks. Liga og kg hø. Du kan slanke hende ved at sætte hende på rapsspåner, det æder de nemlig ikke det gør vi.
hvis man kan giver grovfoder bliver maven jo tyk.
kærlig hilsen Clara og Perle
www.friesergaarden.dk
HilsenClara, CiciogKlat Mølle PerleHvis du har en haflinger og bor i østjylland så kontakt mig!haflinger og friesere
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Inger og Clara |
|
|
Hun æder ikke sin strøhalm, så det er ikke problemet.
Men roepiller er en god ide - feder de ikke?
Med venlig hilsen Sine...Desværre uden Helena...Hvil i fred, min venHaflinger - das goldene Pferd mit dem goldenen Herz
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lige lidt.... |
|
|
Roepiller er god til mæthedsfornemmelse og det feder jo, men ikke i så stor omfang, som så megt andet..
Hvad med at droppe kraftfoder helt og så give hende vitaminer i lidt roepiller og så mere hø? Hø er jo trods alt det bedste for maven og mæthedsfornemmelsen. Jeg synes 3-4 kg lyder af for lidt og det bliver sikkert også spist ret hurtigt!?
Desuden har jeg lige en lille sidebemærkning - du skriver: "så snart sækken er tom, skifter jeg foder" eller noget i den stil. Det er rigtig galt. Foder tilvæning og fravænning bør foregå over en periode, så det du skal gøre er at købe det nye foder allerede nu og så mixe de to ting sammen, indtil du kan køre det nye foder helt fra hesten. Dvs i starten 1/10 nyt foder og 9/10 gammeltfoder osv osv.. eksempelvis over et par uger, når det kun er 500 gr vi snakker om.
-miki-Tjek min HJEMMESIDE hvor I kan læse om krybbebidning, vævning og mere HESTEVIDEN! Dertil mere om mig og hestene, sjove historier og stævneresultater!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mere grovfoder |
Janet I |
01-12-2004 23:11 |
|
Hej Stine
Jeg tror din hoppe grov-æder fordi hun mangler grovfoder og kraftfoder. Jeg har selv haft problemet. Og blev ved med at skære ned i kraftfodermængden, til det reslutat at hesten blev udmattet af arbejdet og skovlede ind ad stråfoder og græs! Min unghest på 3 går på vedligehold og han får 2 kg havre, 3 dcl olie, 1,5 kg lucerne, 600 gram natur müsli og hø ad libitum pr. dag. Han er i perfekt foderstand, selvom det lyder af meget foder om dagen, til en hest der ikke laver noget arbejde.
Jeg mener, du skal give hende noget mere kraftfoder. Hun bliver ved med at være vommet, hvis hun æder så meget græs og stråfoder.
Hvis dette ikke er en mulighed, så må du lave en afskærmning af græsset, eller lave foldene mindre så hun ikke har mulighed for at æde så meget græs. Rid evt flere gange om dagen.
Mvh janet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for svarene. |
|
|
miki: Jo, jeg tror, at jeg vil lave det om til mere hø, roepiller og tilskudsfoder. Jeg har haft snakket med dyrlægen og han sagde god for hø, halm og tilskudsfoder, så mon ikke jeg kan skifte halmen ud med roepiller uden bekymringer.
Normalt skifter vi da også langsomt fra det ene foder til det andet, men 500 gram..? Kan da ikke gøre den store forskel.
Janet: Nu ved jeg ikke hvilken race hest du har, men haflingere bliver fede af så meget at SE på fodersækken... Derfor er jeg betænkelig ved at fodre med store mængder kraftfoder (også fordi stråfoder jo er meget vigtigt for hesten). Men du har ret i, at stråfoderet nok feder en del...
Hmmm... Nu er jeg i syv sind igen. Både mere og mindre stråfoder lyder fornuftigt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| MIndre stråfoder |
bimboe |
02-12-2004 10:41 |
|
er ALDRIG fornuftigt.
Jeg ville som Pretty også skriver, mene at du bør give hesten en god vitamin/mineral blanding som Travo eller racing mineral, og så massere af hø.
Om du giver en fuldfoder eller en tilskudsfoder blanding er lige vidt. For der er altid en masse gode ting i, som feder på hesten. Og så skal den altid have en større mængde for, at det bliver nok kocentreret i vitamin/mineral forholdet.
Jeg har selv en MEGET overvægtig pony, hun har fedt-depoter på siden af ryggen. Hun skal efter en færdig udarbejdet foderplan lavet af Tanja B, have 75 g Travo E, 100 g Fiber P(D&H), 100 g roepiller og 6 kg wrap. Og skulle der gerne ske noget.
Jeg tror også som en anden skriver, at din hest får for lidt grovfoder, og der vold æder af græsset, da den jo er sulten.
Så istedet for en tilskudsfoderblanding, så køb en sæk Travo, som du jo med fordel kan bruge til alle din heste, og så noget mere hø/wrap.
Bimboe
Der hvor volden går ind, går forstanden ud. Glædelig jul
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Foder, foder, foder |
|
|
Ups - jeg skrev forkert i nederste linie - jeg mente "mere eller mindre KRAFTfoder"...
Vi har selv en masse sukkerroer liggende, så jeg vil ikke ud at købe roepiller, tror jeg. Hestene kan godt lide at have noget at gnave i alligevel.
Bimboe: Hvor stor er den pony du har fået regnet foderplan ud til?
Og er den i arbejde?
Troede egentlig at jeg kunne undvære at få udregnet foderplan, men nu må jeg nok krybe til korset og få lavet nogle stykker. Bare for at være sikker.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er en |
bimboe |
02-12-2004 11:02 |
|
Kat III. På ca. 130 og 400 kg. HUn bliver brugt 1½-3 timer om ugen, så det er ikke noget særligt. Men skulle gerne blive til mere. Planen er lavet udfra vedligehold.
Du kan gå ind på www.foderplan.dk, det koster 150 kr for én foderplan, men der er tilgengæld mængde rabat.
Tanja B, der har siden, er ekstrem dygtig, og meget hjælpsom.
Bimboe
Der hvor volden går ind, går forstanden ud. Glædelig jul
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Foder igen igen. |
|
|
Helt så slemt står det vist ikke til med min hoppe, men hun er afgjort for tyk.
Og ja, motion er jo vejen frem. Så er det bare det med at få sadlen til at ligge ordentligt, så man ikke skrider ud på ørerne af hesten  Dumme vom.
Tak for linket. Det prøver jeg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| til sine |
Janet I |
02-12-2004 18:43 |
|
Jeg kan godt forstå dig så. Jeg har en varmblod, og ja, de er anderledes at fodre på. Meeen, jeg tror du skal intensivere motionen og sætte hesten op i kraftfoder alligevel! Hvis du rider hesten meget har hun brug for kraftfoder. Gik hende samtidig det hø hun skal have (ved ikk hvor meget hun vejer) og prøve at afskærme græsset, hvis det er muligt!
Held og lykke med kuren! Haha
Mvh janet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|