Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hjælp hest syg - hvad fejler den?
Forfatter: 
Dato:  01-12-2004 18:41
Hejsa

Jeg har en pony, som jeg bare ikke ved hvad jeg skal gøre ved mere!
Det startede en dag jeg hørte hende hoste et par gange ved udlukning. Der kom snot ud af næsen. Dyrlægen mente, at jeg skulle se tiden an. Det blev værre og hun blev sløj. Dyrlægen kom ud og hun havde feber. Hun tog en svaberprøve fra næsen. Hun mente, at den havde en infektion i bronkierne. Prøven viste at hun havde nogen bakteriekolonier - eller sådan noget - hvilket dyrlægen sagde var en almindelig influenza. Hun kom på pencillin i 5 dage. Det virkede i to uger, så begyndte hun igen. Dog uden feber denne gang. Hoste og snot. Dyrlæge ud igen og jeg fik noget slimopløsende pulver, hvilket jeg brugte det hele af. Det blev lidt bedre, men ikke ret længe. Hoste og snot igen. Så kom hun på pencillin igen i 5 dage. Det virkede i en uge efter så begyndte hun igen. Så skulle jeg se tiden lidt an. Så kom hun på pencillin igen i 10 dage denne gang. Så virkede hun endelig til at være ovre det, men nej...hun begyndte igen. Nu var jeg ved at være noget panisk. Så hun blev sendt til Ansager for at få foretaget en endoskopi, taget blodprøve og to-tre laboratorietest. Det hele viste at hun havde kronisk bronkitis. Så fik jeg noget binyrebarkhormonpulver til hende, som hun skulle have i 14 dage. Har heller ikke virket. Lige nu er hun på noget andet pulver, som jeg ikke ved hvad er andet end at det er slimopløsende. Det skal hun have i 14 dage. Men hun viser ingen bedring. Hun har ikke hostet i 3 dage nu, men snottet vælter ud af næsen på hende. I hele forløbet har hun været frisk, fræk, og virket rask.
Jeg har så købt ny pony for 2 mdr. siden, da jeg fik at vide af dyrlægen, at det kunne jeg godt, da det ikke kunne smitte. Hun har hostet 1 gang for 2 dage siden og i dag har hun gult snot i næsen....hva skal jeg gøre...? Dyrlægen mener at det den nye har er en almindelig forkølelse og at det ikke er den anden, der har smittet, da kronisk Bron. ikke kan smitte, men jeg er godt nok begyndt at tvivle. Den nye var 100 % rask ved ankomsten og nu 2 mdr. efter har den hostet samme host som den anden og står med snot. Tilfældighed.

Det skal lige siges, at jeg har taget dem begge på spåner, fjernet høet og giver wrap istedet. De er på fold fra 3.00 (jeg kører på arbejde kl. 3.30, derfor bliver de nødt til at komme så tidligt ud) - 18.00. Den anden pony går med dækken både udenfor (300 g. fyld) og indenfor (bliver skiftet til 200 g. fyld på stald). Foder: Brogården (den nye får fase 2 el. 3 kan ikke lige huske det. Den anden fik først build up og så fase balancer) + hvidløg for at styrke imunforsvaret.
Hvorfor er det så svært at slippe af med det. Vores økonomi er ved at gå godt og grundigt ned pga. af alle de udgifter, der hele tiden er. Mit humør er lig nul. Jeg har bare lyst til at tude i vilden sky. Jeg kan ikke sove om natten pga. det, så en eller anden hjælp...Er det mig, der gør noget forkert.

Symptomer:

- Hoste engang imellem - ikke hver dag - ved udlukning på mark og under den første spurtetur. Altid kun lige når den er lukket på fold. Når hun hoster kan man se, at der kommer "slim". Ligesom når man bruger en forstøver. Nogengange ser det ud som om at hun tygger på noget bagefter.

- Næseudflåd. Tykt gult snot, der falder ud af næsen engang imellem. Der kan gå en uge uden snot og så har hun det i et par dage og så er det klart igen. Så kommer det igen og sådan bliver det ved.

Undskyld den lange smøre, men jeg er fortvivlet

0
0
Svar på denne tråd

staldforhold
Forfatter: 
Dato:  01-12-2004 19:20
Hvordan er stalden indrettet?
Der skal være masser af luft! Hvis der er lukket helt til kommer der meget ammoniak i luften og det er ligeså slemt som støv.
Jeg må dog give dyrlægen ret i at kronisk bronkitis ikke smitter men hvis årsagen til at den første fik sygdommen ikke er blevet fjernet vil en anden hest have en overvældende risiko for at få samme problemer.

Hvis du har mulighed for det vil jeg anbefale løsdrift, evt. suppleret med urter f.eks. fra Lene Askhim. Jeg har selv haft gode erfaringer med urterne.

Mvh Tine

* Be poor, be happy, own a horse *
Portræt af din hest - besøg min hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

Snotheste
Forfatter: 
Dato:  01-12-2004 19:21
Hej

Der findes faktisk søstresmitte til kværke, de skulle kunne spores i blødprøve, men har hørt det er en rigtig drille én. Måske er det det, også fordi din nye hest begynder...

Kh Anja
0
0
Svar på denne tråd

svar...
Forfatter: 
Dato:  01-12-2004 19:37
Hejsa

Først tak for svar.

Den startede allerede med symptomerne, da de gik ude om natten også. Stalden er ventileret. Og stalddøren står åben det meste af døgnet (dog bliver den lukket ved sengetid til morgen kl. 3.) uden at trække på hestene. Det eneste minus er at der ikke er så højt til loft.
Før jeg brugte spåner kunne man lugte tis, selvom jeg muger ud hver dag. Nu lugter der dejligt rent.

Hilsen Hanne
0
0
Svar på denne tråd

pony hoste
Forfatter: 
Dato:  01-12-2004 19:49
jeg vil bare lige høre om den er orme behandlet,
jeg købte en plag der var så angrebet af orm,han hostede,og havde lyd ved lungerne,var meget svækket,og fik både sprøjter og medicin,der gik godt 2 mdr før han kom sig men han var også meget svækket at emumsystemet var helt nede,og snotten hang i seje tråde ud af næsen,håber at det måske kan hjælpe til en opklaring,for det kunne jo være sådan noget?ps han er erklæret fuldstændig rask nu .
mvh
jette s holm
0
0
Svar på denne tråd

Gentagen bakterieinfektion
Forfatter: 
Dato:  01-12-2004 20:05
Virusinfektioner bedres IKKE af penicillin, så når penicillin hjalp er det en bakteriel infektion og det har ikke et klap med influenza at gøre. Alle - både heste og mennesker går altid rundt med en syndflod af bakterier på slimhinderne, streptokokker og meget andet godt. Det kan bryde op som en synlig infektion fx ved stress, men selvfølgelig kan man også blive smittet.Om man "bliver smittet" eller gensmitter sig selv eller er modtagelig for en ny infektion så snart den første er overstået handler om ens immunforsvar, dvs robusthed ift at bekæmpe infektionen hurtigt og effektivt uden følgevirkninger.
Mange faktorer disponerer til at slimhinderne er sarte/ røde/ irriterede og mere modtagelige efter en infektion, både for flere infektioner og allergier - det kan da godt diagnosticeres som kronisk bronkitis men det får hesten altså ikke lige på nogle få måneder - men ammoniak, støvet hø/halm, skimmelallergi,virusinfektion, ernæringsmæssige mangler oma kan bidrage til balladen.
Efter en infektion er A vitamindepoterne HELT tomme og slimhindeforsvaret svækket tilsvarende , dvs der kan meget let komme en ny infektion og det kører i ring - det er det som også mange småbørn har hele vinteren. Kan se at det er to forholdsvis nyindkøbte ponyer, dvs du ved ikke hvad de er fodret med før ??
Foreslår at du giver dem begge to en kur med
* 4 spsk levertran dagligt i 4 uger, så 2 spsk dagligt i 6 uger, slut ( så skulle brogården foderet dække dem ind fremover)
* 4 spsk hvidløgspulver dagligt ( som for levertran, halv dosis efter 4 uger)
* 4 tabletter Life Spice Vital dagligt i 4 uger , derefter 2 et stykke tid- bland dem bare i foderet, de æder dem gerne. Det er et kosttilskud som bruges både til mennesker og heste. Adskillige topkonkurrenceheste som har været ubrugelige pga hoste og vejrtrækningsbesvær der lignede allergi (og for een var det verificeret i blodprøve som allergi for havre, halm og hø)- er kommet i fuldt arbejde efter LSV. Prisen er pebret ( små 400 kr/ mdr for 4 stk dagl) så man bruger det kun når det ER nødvendigt, men det lyder sådan her.
Når ponyen VIRKER frisk er det mest sandsynligt at det drejer sig om en "relativt harmløs" bakterie hvor immunforsvarets kamp foregår på slimhinden ( det går ikke ind i kroppen for så fik hun feber igen), men den er alligevel for aggressiv til at hun kan færdiggøre infektionen uden hjælp. Medmindre der er noget galt med stalden eller det er alvorlig skimmelallergi ( usandsynligt) er der gode muligheder for at det her vil hjælpe. Men husk at køre hele perioden med tilskuddene - det handler om at fylde depoter op og det tager længere tid end til symptomerne er væk...........Meld gerne tilbage hvordan det går.
Eva
0
0
Svar på denne tråd

hvidløg
Forfatter: 
Dato:  01-12-2004 22:01
Hej jeg gir min Perle hvidløg
det hjælper med det samme hvis hun bliver snottet.
mvh Clara og Perle
Hilsen

Clara, Cici

og

Klat Mølle Perle

Hvis du har en haflinger og bor i østjylland så kontakt mig!
haflinger og friesere
0
0
Svar på denne tråd

Det der kender jeg....
Forfatter: 
Dato:  01-12-2004 22:41
Min gamle traver (ja gammel og gammel...han er 10) havde de samme symtomer sidste år: Hoste, hoste og snotsnude hele tiden selv om han var meget ude. Nu har det udviklet sig til åndedræts vanskligheder. Dyrlægen siger....'Gi' ham frisk luft!! Fjern alt hø fra staldengangen og gi' ham udelukket vraphø'. Dyrlægen mener at han er allergisk over for ballehø og alle de pollen og sporer der kan findes i det selv om kvaliteten er i toppen.

Jeg har tidligere givet ham preparatet Mucolysin som er et slimløsende hostemiddel og kan købes på apoteket. Godt nok er det til mennesker men bliver brugt flittigt til heste. Det er granulater og kan nemt drysses i deres krybfodder eller gives med sprøjte - det lugter af frugt og de fleste heste er helt vilde med de - bare ikke min selvfølgelig. Spørg din dyrlæge om dosering.

Jeg tror nu ikke at din pony har udviklet COPD (Chronic Obstructive Pulmonary Disease) som min hest nu har men du kan da læse lidt om det og se om der er noget der.

Prøv:

http://www.netdyredoktor.dk/Hest/Hest_Sygdomsleksikon/hest_syg_copd.html

http://www.hesteraadgivningen.dk/articles/showarticle.asp?ArtID=50

(Må man godt sætte andre internetadresser ind herinde?)

Held og lykke med det og god bedring til din lille basse!
0
0
Svar på denne tråd

vedr virus
Forfatter: 
Dato:  02-12-2004 08:24
Hej

Ville lige blande mig lidt - for min hest står faktisk derhjemme med nøjagtigt det samme. Han har fået noget antibiotika, og det har hjulpet mod snotten. Han er ellers også frisk - spiser og smutter rundt som han plejer - men han døjer stadig med hosten. Dyrlægen sagde, at det simpelthen er en virus som løber rundt - du kan ikke rigtig gøre noget ved - andet end at den får lov at dø ud - ligesom når vi selv får en virus. Jeg har også en anden hest, som har hostet en enkelt gang eller to. Så det vil sige, at så længe det smitter - er det jo i hvert fald ikke noget allergisk, som jeg først havde frygtet.

mvh Lone
0
0
Svar på denne tråd

Hej Hanne.
Forfatter: 
Dato:  02-12-2004 10:15
Så længe den ikke har feber, og og skidterasset kommer ud, så vil jeg mene det er gode tegn.
Jeg har prøvet at have en unghest i tilridning, og den havde en ordentlig gang influenza, hvor det flød ud med snot og skidteras fra næsen. Den havde feber i 5 dage, som den fik noget for at slå det ned. Da feberen var væk (havde været feberfri 3-4 dage), så var det kun snotten der var tilbage. Og efter en små 14 dage, så var der ingen snot.
Jeg syntes du skal prøve at tage det roligt, det den har fået skal også have lov til at virke. Og når den har først har en infektion i kroppen, så kan det desværre godt tage et godt stykke tid.
Og ja, det er dyrt når sådan noget sker.
Ved du om den nye hest er vaccineret for influenza ?
Hvis ikke, vil det være en god ide, at få den vaccineret. Heste kan dø af influenza.

Mvh. Lotte.
"Oldenborg heste kan og vil"
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider