|
|
| Ny smed=Mega regning, hest med smerter. |
| Forfatter:  |
Janni |
| Dato:  |
10-12-2001 19:05 |
|
For 4 uger siden, prøvede vi en ny smed til vores 2 heste.
Den ene har normalt bentøj, den anden havde kronisk kodeledsbetændelse i det ene forben da vi købte ham for 3 år siden.
Vores daværende smed foreslog at vi stillede ham højt 54-56 grader på forbenene.
Det gjorde vi, og 7-9-13 har han ikke haft noget mens vi har haft ham.
Så skulle de have smed i stalden vi lige er rykket til, og vi kunne jo ligeså godt prøve den samme, for de var vældig tilfredse med ham i stalden. Så det var vel ok.
Ja tak, han var skåret skævt, så han stod forkert på hovene, skåret for tæt, og ikke mindst, holdningen var væk.
Så nu risikerer vi at han får et tilbagefald af kodeledsbetændelse!!! Fedt siger jeg bare, og hold K... hvor var jeg dum!!!
Et godt råd... skift aldrig smed hvis I er tilfredse med den I har, selv ikke for nemhedens skyld!!!
Det kostede vores hest mange smerter, så han knapt kunne gå, 1 uge på smertestillende. Vores gamle smed kom, og prøvede at lægge sko på ham. Sømmet så langt ude, at de kan risikere at falde af, men der var intet at slå i. Og ikke mindst, det var dyrt!!!
Nu er han godt gående igen, med sko på alle 4 hove. Heldigvis... nu håber vi bare, der ikke sker noget med kodeledet.
Vil ikke nævne smedens navn, da de andre i stalden er godt tilfredse med ham.
Skulle bare lige af med min harme.
Mvh
Janni
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Ny smed=Mega regning, hest med smerter. |
Heidi Sørensen |
10-12-2001 23:46 |
|
Hej janni.
Jeg har prøvet det samme, ikke fordi jeg skiftede smed, men havde købt hest igen og fik så den smed som alle så varmt anbefalede. Han beskar så min hest, få dage efter begyndte den at gå urent.....jeg måtte have dyrlæge til ham og det var dyrt. Det belv konstateret at det var smeden som havde beskåret min hest for stejlt og derfor kom til at gå forkert. Da det så blev rettet, gik der ikke lang tid før han igen var rengående. Jeg havde mest lyst til at sende dyrlægeregningen til smeden, men gjorde det ikke. Hallo...manden er fagmand og burde kunne sit job, hvad kan man ellers regne med????!!!!! Hvem skal man stole på...! Ja, så fik jeg også afreageret.
Heidi. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Janni |
11-12-2001 10:15 |
|
Hej Heidi
Jeg ringede og brokkede mig til smeden, og forlangte pengene igen.... og fik dem.
Han tilbød enda at betale alle udgifter jeg havde haft forbundet derved...... jeg blev så forbavset, at jeg blot bad om pengene fra ham igen??? ; )
Mvh
Janni
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Ja - det med smede er jo en herlig "fornøjelse"
Da Monty skulle have specialsko blev jeg anbefalet at finde en autoriseret smed - i stedet for den uautoriserede der har skoet for mig i 17 år (UDEN problemer af nogen art).
Så det gjorde jeg jo - siden har jeg ikke haft andet end balade - jeg har slet ikke tal på de gange jeg er blevet brændt af - en aftale med P kostede 3-4 aftaler pr. gang (halv fridag hver gang, og så sidder man og venter i en kold stald). Så skiftede jeg smed - første gang brændte han mig af 4 gange anden gang 3 gange men nu har jeg også opgivet ham.
Så jeg ringede til min gamle uautoriserede og han var ude i sidste uge (skulle lige se specialskoene inden han ville lave dem) og han sagde at grunden til at Monty har gået lidt dårligt de sidste par måneder nok var at forskoene var 2 numre for små..... Ud fra den måde han gik på havde jeg (og dyrlægen) ment at det var gigten der udviklede sig, så hesten har stortset bare haft fri og været på små skridtture. Faktisk troede jeg at enden var nær, men nu må vi se hvad nye sko gør - det er også kun lidt over en måned siden de skulle være skiftet.....
Jeg er TRÆT af smede!!!
Hygge
£isbeth
It is easy to be brave from a safe distance.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
sara |
11-12-2001 14:52 |
|
Jeg har prøvet at min hest blev tre gange p.g.a. smeden.
To gange fordi han skar for meget af, og en gang fordi han bankede sømmene i for hård.
Desuden syntes jeg at smede stiger gevaldigt i prisen lige for tiden.
Hilsen Sara.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Randi Grønbæk |
11-12-2001 15:22 |
|
Alfa har 7-9-13 aldrig været halt efter smedebesøg, og hun har 7-9-13 heller aldrig tabt en sko. Jeg kan kun føle med jer, som har problemer, og håber, at jeg ikke får det!
Venlig hilsen
Randi G.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Janni |
11-12-2001 16:17 |
|
Lige da vi flyttede til Sjælland skulle vi jo finde en ny smed til hypperne. Ham vi havde i Jylland var ellers guld værd.... han var kanon til vores heste og har aldrig hørt noget dårligt om ham.
Nå, men den nye smed her på Sjælland er vist ret velset og respekteret her på øen ; )
Jeg havde en hingsteplag, med snorelige stænger, en DSP også med lige stænger.
Hingsteplagen var skåret forkert, så han fik forkert benstilling, franskede vildt på bagbenene. Og han kunne dårligt gå, fordi der var taget for meget af.
DSPén gik nogenlunde, bortset fra han tog så meget af, at han fik ømme fusser i 14 dage!!!
Så brokkede jeg mig!!!
Mester kom ud selv, og rettede fejlen.... på min regning!!
Derefter kom der altid en anden svend derfra, som vi har været ok tilfredse med. Dog lidt for tæt beskæring stadigvæk.
Nu har jeg fundet en "sort" smed der har trukket sig tilbage pga. slidgigt i skulderen. Han rettede mine heste igen efter den nye smeds bommert.
Så jeg beholder min "sorte" smed.
Mvh
Janni
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
mette |
11-12-2001 22:50 |
|
Smeden har vel en ansvarsforsikring, der dækker de fejl som de og deres ansatte laver. Eller burde de vel have
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tilde |
12-12-2001 07:58 |
|
Man har altid muligheden for at klage over sin smed hvis de er registrerede. Tag kontakt til deres forbund.
Tilde
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tea J. |
12-12-2001 12:01 |
|
Hej!
Jeg var ellers i gang med at skrive om min dejlige røde fuldblods hoppe,men jeg kunne godt se at det ville fylde alt alt for meget.Men jeg har rent faktisk mistet denne hoppe pga et smedbesøg,han skar alt for meget af og alt alt alt alt for tæt,så hun blev fysisk forfangen!.Hun havede så mange mange smerter og hendes hovben var drejet så meget at hun ikke stod til at rede.Det skal lige siges at hun var på smertestillende i over et md,og totalt boksro,vi gjorde alt hvad vi kunne.Jeg er pisse sur og rigtig ked af det,hun var jo det bedste jeg havede hun kunne ikke måle sig med nogen anden,men vi havede også et anderledes forhold til hinanden,da vi har været så mange ting igennem sammen,og jeg kunne blive ved lige til næste jul.Når nu alt skulle gå så galt,er jeg også utrolig lettet på en måde fordi nu skal jeg ikke gå og være ked af det mere og hjeller ikke gån at tænke på er der nu sket noget med hende,for hun var et oplagt emne til at blive syg HELE tiden og det har taget utroligt hårdt på mig.men ved ihvad jeg har hendes helsøster som lihner hende meget iudsene og sind og det har hjulpet mig meget,ja og så har jeg hendes søn på 1,5 år.Så jeg føler jeg har lidt af hende tilbage heldigvis.Ja se engang det blev aligevel længer end jeg trode men pyt.I ømskes alle en rigtig god jul sant et dejligt Nytår.Hej Hej fra den meget uheldige.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tea J. |
12-12-2001 12:06 |
|
Hej!
Jeg var ellers i gang med at skrive om min dejlige røde fuldblods hoppe,men jeg kunne godt se at det ville fylde alt alt for meget.Men jeg har rent faktisk mistet denne hoppe pga et smedbesøg,han skar alt for meget af og alt alt alt alt for tæt,så hun blev fysisk forfangen!.Hun havede så mange mange smerter og hendes hovben var drejet så meget at hun ikke stod til at rede.Det skal lige siges at hun var på smertestillende i over et md,og totalt boksro,vi gjorde alt hvad vi kunne.Jeg er pisse sur og rigtig ked af det,hun var jo det bedste jeg havede hun kunne ikke måle sig med nogen anden,men vi havede også et anderledes forhold til hinanden,da vi har været så mange ting igennem sammen,og jeg kunne blive ved lige til næste jul.Når nu alt skulle gå så galt,er jeg også utrolig lettet på en måde fordi nu skal jeg ikke gå og være ked af det mere og heller ikke gå at tænke på er der nu sket noget med hende,for hun var et oplagt emne til at blive syg HELE tiden, og det har taget utroligt hårdt på mig.Men ved i hvad jeg har hendes helsøster som ligner hende meget i udsene og sind og det har hjulpet mig meget,ja og så har jeg hendes søn på 1,5 år.Så jeg føler jeg har lidt af hende tilbage heldigvis.Ja se engang det blev aligevel længer end jeg trode men pyt.I ømskes alle en rigtig god jul samt et dejligt Nytår.Hej Hej fra den meget uheldige.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Jeg er heldigvis en af de heldige, der har en smed der både er søg og rar, samtidig med at han er dygtig!!
Også gog jul + godt nytår fra mig, og held&lykke med at finde en god smed!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Asta (Buster) |
17-12-2001 12:21 |
|
Har også prøvet noget af det samme, men der var ingen smerter, heldigvis for min pony er noget af en piveskid  Mine forældrer fik anbefalet en smed, han var da godt nok dyrer men det ku jo være at den gamle ik var lige så god, vi prøvede.....vi blev nødt til at bestille den gamle smed dagen efter at prøve-smeden havde været der! Prøve-smeden havde ik skåret en skid af og det sku han ha omkring 800 kr for, normalt plejede vi bare at betale lidt under 500 kr for at få ordnet 2 ponyer!
Vores smed er nu gået på pension, eller det gjorde han for 2-3 år siden! Vi har fundet en erstatning, for det meste synes jeg at man ska tage de smede der har prøvet en del, nogle der er lidt oppe i årene, dem vi har haft har da vidst hva de havde med at gøre! Det var så lige et lille ord fra mig...du må hygge!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|