Jeg er efterhånden ved at være meget bekymret for min hest. Hun begyndte i september at tabe sig, så jeg synes hun var lige i underkanten. Jeg fik tagt gødningsprøve - negativ. Nå, hun er blevet ved med at tabe sig, altså ikke sådan fra en dag til en anden, men over de sidste 3 måneder har hun tabt sig meget, og må nu ikke blive tyndere. Hun har fået taget gødningsprøve igen negativ, blodprøver, de viste ikke noget, og tjekket for tandspidser, der var heller ikke noget. Hun er 4 år, blev reddet til i foråret, og bliver redet ca. ½ time hveranden dag. Dvs. hun bliver altså ikke motioneret kraftig, og hun arbejder pænt, træder ind under sig, accepteret bidet osv. Det er altså helt almindelig ungheste ridning, men overgange, arbejdstrav osv. Hun virker altid glad for at skulle ud og ride.
Dyrlæge siger, at jeg skal se tiden an, og sætte hende op i foder. Hun er sat op i foder, hun får dobbelt så meget som i foråret. Hun bliver fodret 3 gange dagligt, får hø to gange og halm tre gange dagligt. hun er på fold hver eftermiddag. Der er lavet foderplan, så hun får det hun skal. Der hvor hun stå, vil de gerne prøve at give hende et ekstra måltid, og jeg kan give hende et om aftenen, så hun ialt kommer op på 5 måltider. Jeg havde tænkt mig at supplere med byg, majs og olie. Jeg er i tvivl om hvor meget hun skal have ekstra, skal man starte med 1 dl. olie og så sætte det op efterhånden?
Hvor lang tid skal jeg give hende på ekstra foder, før jeg tilkalder dyrlæge igen. Hun må ikke tabe sig mere (også ifølge dyrlægen), men jeg er i tvivl om hvor lang tid der vil gå, før man vil kunne se et resultat at den ekstra fodring.
Er der nogen, som har nogen ide om hvad der kan være galt? Er der nogen som har oplevet det samme med Deres heste?, og er der eventuelt nogen alternative behandlinger man kan prøve?
På forhånd mange tak for hjælpen
hilsen CharlotteS
|