|
|
| Hvad bruger du og Hvorfor? |
|
|
Hejsa..
Ville lige høre hvad i bruger af beskyttelse til jeres hest i springning og i alm. daglig ridning.
Bandager, klokker og gamacher, Gamacher eller?
Og hvorfor??
Hvorfor springer nogle med klokker?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg bruder bandager |
|
|
i dressur, eller prof choice gamscher i dressur da det er dem der giver den mest optimale støtte...
og så bruger jeg Eskadron gamacher i spring... høje forben og lave bagben, mest fordi hun støder benene sammen...
og så springer jeg med klokker på fordi hun et par gange har trådt sig selv i forkoderne i landingen... men vi springer altså kun meget meget små spring på max 50 cm... jeg tør nemlig ikke rigtig og det er kun fordi hun sys det er såååå sjovt at være vildt springhest...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1223456 |
| Forfatter:  |
Beritt |
| Dato:  |
28-11-2004 21:41 |
|
Puha forskelligt!
Bandager, når jeg har tid, ellers er det gamcher for og bag.
Rider ALTID med klokker!
(Springer ikke)
Hilsen Rikke!!  Se billeder af Farinelli HerGod jul!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bruger ikke noget |
|
|
Jeg bruger ikke noget som helst.
Jeg rider min hest på en stor mark som er nogenlunde jævn og rider meget i naturen på alle slags underlag.
Min hest er sikker på benene og og ved godt det "gør ondt" hvis man kommer til at "træde sig selv over fødderne"
Ingen af vores heste har noget på benene når de bliver redet.
Vi havde en hest som til at starte med både havde det ene og andet på benene fordi den "slog benene sammen"
Den bliver også redet uden noget. Og den har aldrig lavet skader. Den har vi haft i et år.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Klokker og gamacher/bandager |
|
|
Jeg rider med gamacher eller bandager og så har hoppedyret klokker på. Grunden til jeg rider med klokker er, at hun har før trådt sig selv i ballen (grimt sår...) og det vil jeg ikke lige udsætte hende for igen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gamacher |
|
|
jeg rider kun med gamacher når jeg springer eller rider tur. da det styrker senerne, at de går uden, men selvfølgelig, kan man blive nød til det hvis hesten er lidt klodset
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke noget i ridning fordi |
Illum |
29-11-2004 16:36 |
|
Smukke Ganger kan gå ordenligt på sine ben .
Klokker når vi køre i trailer
Illum
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gamacher og klokker....... |
|
|
Til både dressur, tur og spring.
Hvorfor - fordi krikken kan finde på at jokke sig i kronranden eller sparke sig på senerne, når han bliver ophidset og hopper rundt.
Og da han har gjordt begge ting en gang, ja så taget jeg ingen chancer mere.
MVh Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ingen beskyttelse |
Stina |
29-11-2004 20:19 |
|
vi rider i skoven og laver klassisk dressur - har ikke brug for nogle beskyttelser
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mine hester |
Nienna |
29-11-2004 21:01 |
|
varmblodet går uten noen ting  Hun er barfot hest og rides kun på hyggeturer i skogen + litt klassisk dressur. (før da hun var skodd brukte hun senebelegg (lignende eskadron) på frembeina og høye stryksokker bak + kopper fremme om hun hadde brodder. Deilig å slippe alt dette!!!!)
kallblodet bruker senebelegg (lignende Eskadron) på frembeina nå som hun har brodder. Trenes som traver og trenes hardt i skog og mark + intervaller. Kan nok gå på skrittetur uten noe på beina.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Udstyr |
Louise L. |
29-11-2004 21:37 |
|
Jeg er springrytter og jeg har følgene udstyr på HVER gang jeg springer!!
Spring sadel -Bedst at springe i.
Lammeskind -til at tage tryk.
Alm. underlag.
Spring gjord med plade -Så hesten ikke snitter sig selv hvis den har sko på eller mordaks.
klokker og gamacher -beskytelse.
HS sikkerheds bøjler -sikkerhen og så er de super gode!!
Lidt skarbt bid -så jeg kan styre min pony.
krydsnæsebund -Godt til springning.
Fortøj +martingal -holder sadlen på plads og hvis hesten skulle slå med hovdet så hjælper martingalen der.
Ridehjelm
Sikkerheds vest -jeg vil ikke komme til skade.
Så er der vidst ikke så meget andet...
Håber du kan bruge det til noget!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ingenting |
|
|
ingen i min stald bruger noget nogensinde. heller ikke i skoven. vi rider klassisk dressur. ingen af hestene har nogensinde fået rifter eller skrammer eller andre skader af det. vi er også vilde og galopperer over stok og sten og uden for stier.
Rid smukt Rid Klassisk.
box ledig pr 1. januar. ring: 28 40 38 39
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm... |
|
|
Hellere forbygge end behandle...
Derfor rider jeg altid med gamacher oh klokker i spring, da hesten er helt VILD med at springe og når han rigtig leger, er det ikke altid benene vil det samme som ham...
I dressur og på tur, for at beskytte og give støtte...
Men på folden og i boksen står han uden...
Skøn friservallak sælges, skriv og hør nærmere...
Ponyudstyr sælges, ALT skal væk...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg rider |
|
|
med alm. gamacher og klokker på alle 4 ben.
Klokkerne fordi han rammer sig selv indvendigt i kronranden og gamacher fordi jeg bedst kan lide at forebygge...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg rider altid med noget |
|
|
Min dressurhest har altid bandager eller den slags gamacher, som går ned om koden, når vi rider dressur. Der udover har hun klokker på alle 4 ben.
Det er både for at beskytte sko men så sandelig også hende.
Når man laver alle mulige øvelser synes jeg hesten skal være beskyttet. Har hesten først jokket sig én gang kan det godt være ret svært at genskabe tilliden så den tør yde sit optimale - det gjorde jo ondt sidst.
I skoven har hun gamacher for og bag. Spring foran og høje bagpå - og selvfølgelig 4 klokker.
Jeg kunne ikke drømme om at ride uden.
Min islænder har altid forbens spring gamacher og klokker på foran.
Dog kun klokker til stævner.
Dengang jeg fik hende for mange år siden(8år), var jeg ikke så klog som nu hæhæ.
Der red jeg uden noget - det er jo en islænder- Med det resultat at hun gennem årerne har opbygget et overben på hvert forben.
Det kom snigende pludselig efter 4 år blev hun halt op på dyrhospitalet og undersøges.
skal lige siges hun aldrig har haft så meget som et sår, men aligevel har hun stødt sig en lille smule, hver gang hun har taget et skridt.
Nu kunne jeg aldrig drømme on at ride uden. Hun er absolut ikke blevet ringere tvært imod tør hun gå mere igennem og har fået meget mere stræk.
Så godt råd- rid altid med noget også selvom din hest "ikke slår" sig. Det tager 20 sek at give gamacher på og 20 sek for klokkerne 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ikke noget |
|
|
Nu rider jeg jo ikke meget på min, men jeg vil helst ikke have noget på benene af ham til almindelig dressur og skovtur, jeg mener ikke at den varme der er under bandager og gamacher kan være særligt sundt for hestens sener. Jeg læste en artikel om det på et tidspunkt. I springning synes jeg det er på sin plads med nogle gamacher men generelt så lidt udstyr som muligt, som Illum siger: hesten skal jo gerne gå korrekt på sine ben, gør den det så er den slags unødvendigt.
Ane
Use what talent you possess: the woods would be very silent if no birds sang except those that sang best -Henry van Dyke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ingenting |
Cruella76 |
30-11-2004 14:44 |
|
Jeg springer ikke - rider stort set kun skovture og en lille smule dressur - det har vi ikke brug for beskyttelse til
Jeg selv er beskyttet med en ridehjelm...
De bedste hilsner Christel Medlem af F.F.G.B.H Foreningen for gakkede baghave heste...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forskelligt |
|
|
Min gamle springhest gik med åbne springgamascher på forbenene og lave gamascher på bagbenene hver gang hun blev redet, for at beskytte benene. Når vi sprang havde hun endvidere maveplade på, samt klokker på bagbenene i en periode hvor hun havde tendens til at stryge sig i kronranden.
Min dressurhest går normalt med bandager når han bliver redet, da jeg vælger at tro det giver den bedste støtte. Klokker har han også gået med både ved ridning og på fold, i de perioder hvor han har gået med specielle sko, som han nemmere trådte af.
Mvh. MajkenM
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forstår ikke... |
|
|
Helt hvorfor i mener at hestens ben skal have ekstra støtte under ridningen? Har den ikke kræfter nok i sig selv til at bære jer? Er i bange for at benene knækker
Og har i nogensinde overvejet at hesten ben rent faktisk bliver svagere af at gå med den støtte fra bandager og gamasher? Lidt ligesom hvis man selv gik med en bandage om armen...
Cille har aldrig noget på, hun er godt klar over at hun har fire ben, og hun er bevist om hvor hun sætter dem. Men hun kan selvfølgelig også mærke hvis hun træder på sig selv, det ville hun jo ikke kunne hvis hun havde bandager eller gamasher på...
Excellence can be attained if you... Care more than others think is wise, Risk more than others think is safe, Dream more than others think is practical, Expect more than others think is possible
Medlem af Pat Parelli sekten!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Udstyr.. |
KarinaKnudsen |
03-12-2004 13:31 |
|
Jeg har klokker og gamasher, men kun på forbenene. Min heste er nemlig engang i mellem lidt kluntet når han sætter benene, og smider tit bagbenene op bag i forbenene. Og jeg vil altså heller smide det på ham, end jeg gider have en hest med stor sansynlighed for skrammer og sår.
Og Ciller; de kan altså godt mærke hvis de træder på sig selv, når de har klokker og bandager på, de rammer jo stadig sig selv. Foreskellen er bare at nu gør det ikke ondt at ramme sig selv, og jeg kan da se på min egen, at han altså tør noget mere og går bedre, fordi han ikke hele tiden er nervøs for at ramme sig selv.
Karina
Stærk fortaler for organiserede avl.
Citat Kons. J. Finderup fra LR: "Husk, at der er store chancer for at få et godt afkom på gode moderdyr, og at gode moderdyr er en afgørende forskel på succes og fiasko."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| rider også |
salta |
03-12-2004 16:20 |
|
med klokker på forben og gamacher på alle fire. Også fordi min hest er lidt en klovn og tit rammer sig selv.
Det er muligt det er unødvendigt, men mener ikke hesten tager skade af det, så jeg har det bedst med at være på den sikre side.
Mvh Christina"life is like a box of chocolate, you never know what you are going to get" Kieffer Wien, sort, 17", mellem bom, lange gjordstropper, pæn og velholdt sælges. Se præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg vil nu mene... |
|
|
At en hest som konstant går og rammer sig selv enten har en skrup-skæv benstilling eller er beskåret forkert.
Det KAN jo være en bygningsfejl, men det burde ligge til de færreste heste.
En tredje grund kan så være den jeg allerede har nævnt, nemlig at hesten ikke kan mærke at den rammer sig selv. Derfor bliver den uopmærksom på hvor den sætter sine ben, og får derfor nogle enormt dårlige vaner med at gå og sparke til sig selv. Det må jo så betyde at hesten kommer til at gå som hvis den havde en forkert benstilling, og det kan bestemt ikke være sundt!
Har i nogensinde tænkt på hvad grunden er til at hesten rammer sig selv? Det er da i hvert fald ikke meningen at den skal gøre det 
Excellence can be attained if you... Care more than others think is wise, Risk more than others think is safe, Dream more than others think is practical, Expect more than others think is possible
Medlem af Pat Parelli sekten!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bandager |
|
|
Er ikke en god idé når du springer..
De kan gå op og så snupler hesten i dem og det kan gå rolig galt..
Hvis jeg var dig ville jeg nok for en sikkerheds skyld tage klokker på..
Hesten kan nemlig komme til at træde på sig selv når den lander.. Og det er også en god idé at tage gamascher på, også fordi når hesten lander ligger den jo næsten alt sin vægt ned på forbenene og de vil så beskytte hestens ben og sener..
KnusS..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| til ciller |
|
|
Til Ciller.
Det behøver jo ikke være fordi ens hest er et klodset man giver noget på for at beskytte den.
I dressur klasserne til stævnerne må de jo heller ikke have noget på og der rider jeg uden.
Men træning og stævner er heller ikke det samme.
I skoven rider jeg ikke "tøseture" (rider altid alene for ingen vil følges med mig), der glider vi ned af skrænter, klatrer, springer og rider alle steder der ikke er stier-altså mellem og over grene både i skridt og trav.
DET er tilgengæld med til at øge din hests opmærksomhed over hvor den har sine ben- at slå sig giver den bare angst og det er ikke en løsning jeg går ind for.
Jeg tror det er meget et spørgsmål om hvor meget gang din hest har og hvad du bruger den til.
Nogle heste har jo ikke gang til nogen sinde at kunne ramme sig selv.
Ja det kan have noget med beskæring at gøre og skoning- men bruger du en god smed er det ikke problemet. Min hest går ikke og jokker på sig selv, men jeg er heller ikke interesseret i at hun får muligheden.
I det store hele tror jeg det har noget at gøre med hvad du kræver af din hest....
Noget som giver slappe sener er stalbandager og manglende fold muligheder og ikke at give hesten gamacher eller bandager på en time hver dag i ridning...
Og har hesten en skavank kan staldbandager nogle gange være løsningen.... Så man kan ikke generalisere- alle heste er forskellige og skal behandles forskelligt og man har lov til at passe på sin hest!!!!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ALTID.. |
|
|
lige meget hvad så har jeg altid beskyttelse på de heste jeg ridee.. og jeg ride altid med klokker, for hvis den bliver bange og træder sig selv i koden.. av av
Og på denne måde sys jeg at jeg sikre dens ben bedst
Kram Pernille...
Elsker bare Pintoer.. har selv et lille følle bølle..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|