Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Blodmangel og mavesår
Forfatter: 
Dato:  09-12-2001 21:07
Jeg kender en hest, som fra dag til dag holdt op med at spise. Den æder gerne hø, men selv gulerodstykkerne i foderet får lov til at blive liggende.

Der har jo så været dyrlæge på, taget blodprøver og konklusionen er, at hesten har mavesår og blodmangel.

Hvordan opstår mavesår hos heste?
- Er det stress, og hvordan stresses en hest?
- Der er ikke sket foderskift!

Hvordan får en hest blodmangel?

Kuren for blodmanglen er Aloe Vera (om det er i foderet eller med sprøjte, aner jeg ikke), men hvordan hjælper det dog?

Hesten her er i fin form, men jeg synes nok, at den bliver redet lidt vel rigeligt, da man kunne tro, at den nok er noget utilpas/sløv. Jeg har set et par galoprepriser på 10-15 minutter + det løse, hver gang den er blevet redet.

Er det for voldsomt til en hest med blodmangel og mon det ligefrem hjælper på mavesåret?

Næppe... er min mening, men hvad med jeres?

Camilla & Felur

En ekspert er en person, som har begået alle de fejl, som det er muligt at begå inden for et begrænset område! Niels Bohr

Glædelig Jul

0
0
Svar på denne tråd

Re: Blodmangel og mavesår
Forfatter: 
Dato:  09-12-2001 22:34
Stakkels hest... :-(

Hest med mavesår, det er da bare endnu et bevis på, at vi ikke altid tager ordenlig af vores hest...

En hest med mavesår, skulle man da mener, at man skulle passe lidt på... Jeg ville ihvert fald ikke ligger og ræse rundt på den...
Et mavesår er da et helt tydeligt bevis på, at hesten ikke fungere og bliver presset for hårdt!
Fungere den ellers på fold og i stalden?

Det med blodmangel, det har jeg ikke hørt om før... Behandling med Aleo Vera lyder lidt alternativt, men hvordan kan det hjælpe på blodmangel??

MVH Kille ;-)

Glæde er en sund mental tilstand, en taknemlig sjæl, en klar bevisthed og et hjerte fyldt med kærlighed.

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-12-2001 23:46
Langt tilbage i min hukommelse dæmrede der noget om en tråd for nylig med mavesår. Mon ikke den besvarer dine spørgsmål.

http://www.heste-nettet.dk/forum/read.php4?f=1&i=73631&t=73559

Hilsen Zanne

"Den største fejl, du kan gøre i livet,
er at være evindelig angst for at gøre en."
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-12-2001 09:52
Takker for linket :-)

Jeg tror, at det er jeg helt clear på nu! Og det giver også en del mening med den her hest.

Camilla & Felur

En ekspert er en person, som har begået alle de fejl, som det er muligt at begå inden for et begrænset område! Niels Bohr

Glædelig Jul

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-12-2001 14:36
Hejsa !!

Jeg har også haft et indlæg ind omkring med heste og mavesyre/ sår ! Jeg har kontaktet min dyrlæge da min hest gik og havde sure opstød. Det viste sig så, at han faktisk havde et begyndende mavesår.... nu er opstødende væk, fordi han har fået en diæt han skal have i sin foder. Det hedder Pronutrin og koster 500 for en 14 dages kur. Jeg er endvidere startet på at give ham hø, da det opsuger noget af det mavesyre der gør at han får mavesår.

Stresset kan en hest sagtens blive, min blev det ved at han blev flyttet og han helst gerne ville styre den nye flokken. Ny stald, nyt foder og et ridehus... jeg har så holdt pause med ridningen og det har hjulpet gevaldig.... Et råd er til dig, at finde ud af årsagen til at din hest bliver stresset ! Og brug din tid med ham, ved at kæle nusse og snakke.

Har du nogle spørgsmål er du velkommen til at skrive til mig *SS*

Mange bedringshilsner fra Helle N.Et menneske er som en løbsk hest, jo mere man holder den i tømme, jo mere får den lyst til at løbe. B-)
Ludvig Holberg
B-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-12-2001 18:55
> Jeg har også haft et indlæg ind omkring med heste og
> mavesyre/ sår ! Jeg har kontaktet min dyrlæge da min hest gik
> og havde sure opstød. Det viste sig så, at han faktisk havde
> et begyndende mavesår.... nu er opstødende væk, fordi han har
> fået en diæt han skal have i sin foder. Det hedder Pronutrin
> og koster 500 for en 14 dages kur. Jeg er endvidere startet
> på at give ham hø, da det opsuger noget af det mavesyre der
> gør at han får mavesår.

Det eneste den æder, er faktisk hø!
>
> Stresset kan en hest sagtens blive, min blev det ved at han
> blev flyttet og han helst gerne ville styre den nye flokken.
> Ny stald, nyt foder og et ridehus... jeg har så holdt pause
> med ridningen og det har hjulpet gevaldig.... Et råd er til
> dig, at finde ud af årsagen til at din hest bliver stresset !
> Og brug din tid med ham, ved at kæle nusse og snakke.

Lige for at udrydde enhver tvivl: det er ikke min Felur, som står med mavesår og manglende ædelyst *GG*

Her forleden skulle den pågældende hest ud at ride. Rytteren ville på tur og det hastede noget, for at nå det inden det blev mørkt. Hun kom tilbage efter ca. 1 time og red så ind i ridehuset! Hesten var på stald knap to timer efter den først red ud af gårdspladsen!

Jeg var sq foraget. Krikken er syg - den har mavesår og spiser næsten ikke sit foder! Så er den ikke just gearet til 2 timers ridning!

Camilla & Felur

Glædelig Jul

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider