|
|
| Hjælp vil ikke spise op |
|
|
Min hoppeplag er begyndt ikke at spise sin mad op. Jeg er i tvivl om hun får for meget mad, eller det er fordi morgenudlukkeren begynder at lukke ud inden hun er færdig med at spise.
Han lukker ud efterhånden som de bliver færdige, i stedet for at vente på at alle er færdige.
Jeg er meget imod dette og har gjort opmærksom på det uden held.
Vores heste står i en selvpasserstald og vi deles om pligterne. Han har ikke forstand på heste, men har samtidig svært ved at tage mod råd.
Hans pointe er at så bliver de hurtigere færdige med at spise, hvilket jeg mener er fuldstændig misforstået og synd for hestene.
Hun får dagligt:
2,5 kg valset byg
3-5 kg wrap
ca. 1 liter udblødte roepiller
100g mineraler
Udover dette får de lidt hø og halm på folden. Der er ikke mere græs.
Dette er fordelt på to måltider.
Jeg synes ikke det er særligt meget. Hun er 2½ år, 153 i stang.
Hun er i tilpas foderstand, men dog til den slanke side.
Kan de miste appetiten hvis de skifter tænder?
Får hun for meget mad eller skal jeg drøfte dette endnu engang med morgenudlukkeren?
Jeg er ikke interesseret i at blive uvenner med morgenudlukkeren, så hvad skal jeg gøre?
Det ender vel med at jeg må lukke ud selv, så får jeg det jo som jeg vil have det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| havde det samme problem |
|
|
med min plag på 1½ år!
sidst på vinteren ville hun ikke spise, jeg troede også at jeg over fordret hende, men så begyndte jeg at give hende rugbrød i fodret, det skal være grov, kernefyldt brød, også skal det virklig smuldres i kornet....
det gjorde jeg i et par måneder og nu er hun ælle vild efter fodre, jeg satte hende ikke ned i foder i den periode...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| giv meget mere |
| Forfatter:  |
Stina |
| Dato:  |
26-11-2004 20:30 |
|
hø hø hø hø og hø.
Hestens tarm og fordøjelses system er lave til strå og hø.
Forsøg give meget mere hø og meget lidt korn
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja... |
|
|
Hvis jeg giver hende mere hø spiser hun ikke sit korn. Er det lige meget med kornet. Hun vil helst have sit hø og spiser kornet bagefter, men jeg synes jo at hun skal have noget kraftfoder, når hun er i voksealderen.
Er 2½ kg korn for meget? Det var det dyrlægen anbefalede sidste vinter i foderplanen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg syntes måske |
|
|
at 2½ kg korn er lige i overkanten, det er hvad mine fuldvoksne fuldblods får.. hvorfor får hun byg?? ville mene det var bedre med halv havre og halv byg..
Tina
Med en ven deles minderne fra i går, glæde fra i dag, og håbet for i morgen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| havre. |
|
|
Tina: Hun bliver skrupskør hvis hun får havre. Løber rundt i boksen og laver bukkespring og ikke til at styre i det hele taget.
De 2,5 kg har jeg fra min dyrlæge, men kan da godt være det skal sættes ned.
Kan hun leve stort set af hø, for det vil hun helst.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hun kan leve af hø |
|
|
og en vitamin/mineral blanding Recing/trave/complete fx.
Er hun ved godt huld`?
Men ellers spiser hun vel resterne når hun kommer ind evt. over natten kan ikke se det store pro. med mindre hun stresser af at de kommmer ud efterhånden som de er færdige`?
Venlig Hilsen Line K. Jeppesen Lille pony vallak søges til selskab- Sjælland Nord
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stress? |
|
|
Lygna: Jeg ved ikke om hun stresser, da det ikke er mig der lukker ud, men jeg ved at hun ikke er særlig god til at være alene i stalden. Det skal hun selvfølgelig lære, men jeg ved ikke om jeg synes det skal være midt i morgenmaden.
Jeg vil kalde hende slank uden at være mager. Hun skal ikke blive tyndere.
Problemet er at jeg synes der er ret lang tid fra morgenmad kl. 6.00 til jeg lukker ind kl. 16.00.
Problemet med morgenudlukkereren er at han ikke har hesteforstand, hvis man kan kalde det sådan. Han kender ikke hestens signaler og adfærd særligt godt.
Han kan ikke se om hesten står og hopper fordi den er bange for at blive forladt, eller fordi den bare er i godt humør.
Hvis jeg her i sommer trak hende i stalden alene for at give hende lidt mad/mineraler, var hun ved at splitte det hele ad, fordi hun ikke ville være der alene. Og intet blev spist.
Jeg synes det er lidt kedeligt hvis hver morgen starter sådan.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Mette |
|
|
Nåh OK, jamen jeg ville jo nok vælge byggen fra og så måske prøve med en blanding af grøn og roepiller.. ellers så prøv at skrive til yankee, hun plejer at komme med mange gode foder-råd.. held og lykke med den kræsne..
Tina
Med en ven deles minderne fra i går, glæde fra i dag, og håbet for i morgen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|