Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Halm eller spåner til sure stråler?
Forfatter: 
Dato:  25-11-2004 13:15
Hej,

Min hest har til trods for at jeg smøre med tjære, nogle temmelig sure stråler. Derfor vil jeg høre om der er nogen af jer der har erfaring med om det er bedre at stå på spåner end halm i denne forbindelse?
Pt. står hun på halm, men hvis spåner er bedre, har jeg mulighed for at skifte.
Jeg håber at nogen har erfaring med dette.

:-DHilsen Diana som bare ææælsker sin oldenborg hoppe :-D
0
0
Svar på denne tråd

Spåner
Forfatter: 
Dato:  25-11-2004 13:24
Det havde en rigtig god effekt på min hoppes sure tæer!!
0
0
Svar på denne tråd

Halm er bedst
Forfatter: 
Dato:  25-11-2004 16:34
Hej Diana.

I det nye hesteblad Equipage skrives der om sur stråle.

Citat:

"Ren og tør strøelse forebygger sur stråle. Hakket halm binder fugten godt. Det samme gør spåner, men de tager samtidig den gode fugt fra hestens hove og er derfor ikke noget værn mod sur stråle"

Derfor er halm bedst. :-)

V.h. Rikke.
0
0
Svar på denne tråd

lige godt..
Forfatter: 
Dato:  25-11-2004 16:55
bare dyret står tørt........ har den sure stråler må du igan med andet end tjære, feks Trushbuster eller lig........

Karina
.
0
0
Svar på denne tråd

Det bedste er
Forfatter: 
Dato:  26-11-2004 10:31
Halm!!! Min tidligere hest havde så mange problemer med sur stråle, han blev behandlet med idoform æter, og pakket ind i rent vat osv. det var noget af et arbejde, og død svært at få bugt med, og det forsvandt faktisk aldrig helt. Han stod på spåner til at starte med, jeg blev nød til at tage til dyrlægen med ham fordi det var så slemt, og Jarløv anbefalede mig at stille ham på halm. Det hjalp rigtig meget.. Der er et stof i spånerne der gør at sur stråle trives. Man kan helt sikkert godt slippe af med sur stråle selv om hesten står på spåner, hvis bare det er tørt, men når det er så slemt som min hest havde det, så bliver det faktisk værre af at stå på spåner.
0
0
Svar på denne tråd

drøj omgang...
Forfatter: 
Dato:  26-11-2004 13:19
Hey,

Tak for jeres svar. Jeg har prøvet mange ting mod sur stråle. Trushbuster, bluehors blå væske, tjære, blåsten, blåsten blandet med tjære, idoform m æter, akrovit, div forskellige mærker hovolie/fedt og meget andet. For tiden bliver hendes hove vasket i lunt sæbespånevand og skuret med en børste HVER aften... Og derefter pakket med akrovit og vat.

Men det ser ud som om det er ved at virke :-)

Så jeg tænkte bare om det ville forebygge at skifte, men lader ikke til det, så kan jeg jo ligesågodt spare de penge.

God weekend.

:-DHilsen Diana som bare ææælsker sin oldenborg hoppe :-D
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  26-11-2004 13:51
Min smed siger at alt det der smarte halløj man kan købe ikke virker for 5 flade øre.

Det man kan gøre og det jeg selv har gjordt er, at jeg har vasket det i lunkent vand og sat ham på spåner.

Spånerne er nemmere at holde tørre end halmet. Så har jeg købt noget pencilin i sådan en sprøjte som jeg har puttet ind i revnen. Det har hjulpet. :-)
0
0
Svar på denne tråd

tørv ! 100 %
Forfatter: 
Dato:  26-11-2004 15:04
Tørv i bunden af boxen. ca 5 baller til en hel box og så halm eller spåner ovenpå. tørv suger al ammoniak (det der giver surhed) . man lader så tørvebunden ligge resten af vinteren og rører det ikke. det ligger bare og suger. Jeg tror det er brogaarden eller et eller andet hesteblad der skrev at tørv suger 100 % ammoniak. Tørv er ikke så dyrt. jeg tror vi giver 55 kr pr balle - med udbringning.

Rid smukt
Rid Klassisk.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider