Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Halm/roepiller
Forfatter: 
Dato:  21-11-2004 09:24
Vi har i år ikke kunnet skaffe halm af en ordenlig kvalitet og mængde.
Jeg har wrap og hestene står på spåner.
Der er dog grænse for hvor meget wrap de kan tåle, så jeg har givet min store hoppe 2 baner halm, ved siden af wrappen og ponyen 1 bane.

Mit spørgsmål er så: Kan roepiller erstatte den fibermængde de har fået fra den smule halm vi har haft?

Det handler jo også om at have noget at fordrive tiden med.

Min foderplan er udarbejdet af vores dyrlæge, hvor halm indgår som fodermiddel, dog uden den store foderværdi.
Og ja jeg kender til halmforstoppelse.

Heste-Mette
0
0
Svar på denne tråd

hej mette......
Forfatter: 
Dato:  21-11-2004 10:51

jeg fodre med wrap og korn pluds roepiller opblødt i vand.

efter jeg begyndte at bruge roe piller gider de slet ikke æde deres halm og vi har reduceret halm forbruget til kun at bruge det som støelse.

hvis de får godt wrap og din dyrlæge har lavet foderudregningen kan det da ikke gå helt galt.
Halmen har jo ikke den store betydning i et foderprogram.

imc
livet er herligt
nyd det mens du kan

0
0
Svar på denne tråd

Inger:
Forfatter: 
Dato:  21-11-2004 10:55
Hvordan giver du dem så pillerne?

Altså i forbindelse med foderet?
I forbindelse med at de kommer ind fra fold?
Om aftenen?

Og hvor meget får de?

Går det, så går det, og går det ikke, så går det nok

"I virkeligheden som i drømme er intet helt som det synes"
0
0
Svar på denne tråd

Heste...
Forfatter: 
Dato:  21-11-2004 12:54
Skal have lidt halm, ellers kommer de vist til at mangle zink, men jeg er ikke helt sikker...

De skal vel have roepillerne om aftenen hvis det skal hjælpe på at de ikke spiser så meget halm om dagen skulle de jo gerne gå på græs...

Skøn friservallak sælges, skriv og hør nærmere...

Ponyudstyr sælges, ALT skal væk...
0
0
Svar på denne tråd

min hest på 600 kg.
Forfatter: 
Dato:  21-11-2004 14:27
får 500 g roepiller daglig fordelt på 3 måltider. Jeg blander det i fodret, så får det en dejlig konsistens og støver ikke.
Roepiller er et godt sublement til grovfoder, da det indeholder mange fibre.

V.h. Rikke.
0
0
Svar på denne tråd

Tak for svarene
Forfatter: 
Dato:  21-11-2004 18:14
Tja det med zink har jeg ikke hørt om, men jeg kan se på foderplanen at halm indeholder en del zink. Nu får hun mineraler hver dag og jeg tror da de indeholder zink (må lige se efter)så det er jeg ikke så bange for.
På den foderplan, hvor der regnes med at hun får 4 kg halm om dagen, har hun dækket sit zinkbehov med 238%.

Den foderplan jeg fik lavet, var med halm og hø som grovfoder, hvor jeg nu bruger wrap og hun går slet ikke på halm. Når jeg går ind og ændrer på noget i foderplanen sker der jo ting og sager.

Jeg tror jeg vil prøve med roepiller fremfor den lille smule halm, da det er meget lettere at have med at gøre.

Heste-Mette
0
0
Svar på denne tråd

roepiller
Forfatter: 
Dato:  21-11-2004 18:20
Hej
Roepiller kan til en vis grad erstatte andet grovfoder, men ikke fuldstændigt. Det kan være et godt suppelement. Roepiller indeholder meget fiber og fordøjes i det samme tarmafsnit som stråfoder, hvilket er med til at opretholde en god tarmflora af mikroorganismer.

Roepiller skal opblødes i vand i forholdet 1/5. De fleste roepiller skal opblødes i mindst 8 timer. Udfodret i tør tilstand kan roepiller forårsage f.eks. spiserørsforstoppelse og mave/tarmsprængning. Opblødt er det et yderst udmærket fodermiddel.

Hvis der overvejende benyttes halm som grovfoder kan opblødte roepiller give en fornuftig tarmflora og den fornødne mængde væske, der gør, at man undgår kolik og forstoppelse - nogle heste har nemlig svær ved at få drukket nok vand især om vinteren. Desuden giver opblødte roepiller en god mæthedsfornemmelse, så man undgår, at hesten foræder sig i halm.

Naturligvis ville en god portion hø - 6 kg. til en alm. stor varmblod - være det allerbedste alternativ, men sådan er det desværre ikke muligt alle steder. På mange rideskoler kan det være svært at få fodermesteren til at hente en spand med opblødt roemasse for ikke at tale om, hvor roepillerne kan stå i fred under opblødning. Her kan det være en idé med produktet "Speedy Beet", der kun skal opblødes i 10 min. i koldt vand, 5 min. i varm vand. Speedy Beet er behandlede roeflager og har samme virkning som almindelige roepiller.

Mine heste har krybber på deres vinterfold, hvor de hver morgen får opblødte roepiller. Jeg giver det for at give mæthedsfornemmelse før en lang dag på vinterfold med frøgræshalm som strukturfoder. Folden er overvejende trådt op til jordfold på denne årstid.

Ellers ville jeg også give roepiller til nat som alternativ til halm i boksen.

/Lene
0
0
Svar på denne tråd

tør vægt?
Forfatter: 
Dato:  21-11-2004 19:45
Jeg har i længere tid gået rundt om en sæk roepiller, som katten om den varme grød.
Jeg har jo nemlig ladet mig fortælle omkring faren ved at udfodre med tørre roepiller, og så får man jo respekt for sådan et foder.

Men er der en venlig sjæl, der kan og vil udspecificere hvordan man går til værks.
Jeg kan hos LeneG' tråd læse at forholdet er 1:5 og udblødes i mindst 8 timer.

Men når der i min nye foderplan står 500 g roepiller, er det så tørvægt eller udblødt vægt?

Skal hesten gradvis vendes til det eller kan man godt give de 500 g fra første dag?

Er det bedst at blande med det øvrige foder (jeg fodrer 3 x dagligt) eller skal de for eksempel have det om morgenen inden de skal på fold?

På forhånd tak for hjælpen
0
0
Svar på denne tråd

tørvægt
Forfatter: 
Dato:  21-11-2004 20:07
Man angiver altid tørvægt. Jeg ville dele det op på 2 måltider.

:Pia
0
0
Svar på denne tråd

Tjah...
Forfatter: 
Dato:  21-11-2004 21:52
Det er, som pjemn skriver, tørvægt.

Du ganger de 500 gram roepiller med 5 - og får 2500 gram vand - altså 2,5 liter.

Hæld skidtet sammen i en spand og lad trække... :-)

Hesten min får 200 gram roepiller i eet måltid - til aftenfodringen, når de kommer ind, sammen med gulerødder og kraftfoderet - og et par kg wrap.
Hun kunne SAGTENS spise det dobbelte...

Jeg har valgt at give hende dem "til aften" for at sørge for mest mulig beskæftigelse i boksen natten over.

Havde hun ikke fået stråfoder på folden, havde jeg nok valgt at lade hende få dem om morgenen i stedet, så hun startede dagen på "fuld mave"...

Vores heste spiste det fra dag 1 - med glæde! Andre skal vænnes laaangsomt til det for at det ryger ned. Vi har ingen problemer haft med at de har fået fuld portion med det samme - men nu er 200 gram jo heller ikke specielt meget... :-)

:-) 99E :-)

Talent is what you are born with.
Skills can be developed.
Try is intestinal fortitude or guts, that never-give-up-factor.
Luck I spell W-O-R-K, and is defined as when preparation meets opportunity.
Natur Heste.dk - Naturligt Hestehold, Naturlig Hovpleje mm.
0
0
Svar på denne tråd

gulerødder
Forfatter: 
Dato:  21-11-2004 21:56
Hej

Er der slet ingen der fodre med gulerødder mere, det er og blir det bedste tidsfordriv, og de ligger en dejlig bund i sultne maver...

Kh Anja
0
0
Svar på denne tråd

Gulerødder...
Forfatter: 
Dato:  21-11-2004 21:59
...indeholder også sukker.
Og de er ikke så lette at opbevare som roepiller.

:-) 99E :-)

Talent is what you are born with.
Skills can be developed.
Try is intestinal fortitude or guts, that never-give-up-factor.
Luck I spell W-O-R-K, and is defined as when preparation meets opportunity.
Natur Heste.dk - Naturligt Hestehold, Naturlig Hovpleje mm.
0
0
Svar på denne tråd

ikke altid...
Forfatter: 
Dato:  22-11-2004 10:00
Det bliver åbenbart ikke altid skrevet som tørvægt hvis man får lagt en foderplan. Jeg har lige fået lavet en ny af Brogården, og på den står der at Cille skal have 1,5-2 KILO roepiller om dagen. Hvis det er i tørvægt så tror jeg min lille hest´s mave springer :-D

Excellence can be attained if you...
Care more than others think is wise, Risk more than others think is safe,
Dream more than others think is practical,
Expect more than others think is possible

Medlem af Pat Parelli sekten!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider