Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Væveri
Forfatter: 
Dato:  30-11-2001 13:58
Jeg har til min skræk opdaget at min hest er begyndt at væve.
Første gang jeg så den gjorde det var for en mdr. siden.
Det er værst når den står alene.
Er der nogen der har erfaring med det ?
Er der noget at gøre , det er en meget "kostbar" hest , og jeg er villig til næsten hvad som helst , for at få hende reddet ud af den uvane.
Foreløbig har vi skiftet stald (der var et dårligt miliø i den stald hvor vanan opstod) Hun ser ud til at trives i hendes nye stald , men hun er ikke holdt helt op med at væve endnu....
Hvad kan jeg gøre ?
0
0
Svar på denne tråd

Re: Væveri
Forfatter: 
Dato:  30-11-2001 14:09

Det svar du vil få af alle er, at lade hesten stå på fold mest muligt.
Man hører så mange skrækhistorier om at heste der væver får ødelagte ben.
Min hest kan finde på at væve i boksen. Han er ifølge min dyrlæge en sund og frisk hest.
Jeg tror ikke der er noget at gøre,for at få vanen væk.

Jeg har hørt at heste der væver er intelligente snarrådige heste der vil have udfordringer og arbejde.De keder sig ved for lidt opgaver og ved at stå inde. Når jeg har trænet min hest ekstra meget, væver han faktisk aldrig.Men det er ikke sådan at jeg udmatter ham, jeg giver ham bare ekstra opgaver i dressuren, hvor han skal koncentrere sig ekstra.
Jeg har desuden fået arrangeret det sådan, at han har fået en boks, hvor han kan se ud af en halvdør, det er han glad for, og så kigger/tænker han på tingene udenfor og væver ikke.
Han står så ude hele døgnet fra tidlig forår til sidst i okt. og på folden væver han jo ikke.

håber du kan bruge det til noget.
0
0
Svar på denne tråd

Hmmm...
Forfatter: 
Dato:  30-11-2001 14:25
Min hest er osse væver.... sund og rask? Nah, hun har forbening af dragtbrusken i begge forben - om det er vævningen er ikke til at sige.

At ændre satdmiljøet er en god idé - det bedste ville nok være løsdrift.
Honilot skriver, at hendes hest har fået en halvdør - og at det har hjulpet - måske kan det osse gøre din hest godt? Min hest væver dog desværre endnu mere, hvis der sker en masse i stalden - og især, hvis hun står alene, hvilket jeg af samme grund forsøger at undgå (-ta'r hende simplelthen UD af stalden).
Alle de gamle råd med at hænge flasker op i døren/spiltovet hvor hesten væver - well, jeg prøvede det, men hun var temmelig ligeglad...

Det er en vane, der kommer af kedsomhed, så du må sørge for, hesten har noget at underholde sig med - staldkammerater, en bunke frugt/grangrene eller noget i den retning.

Hug Your Horses!

99E

(Og så med parelli-grøn farve...)

Se mine tegninger mm HER!
0
0
Svar på denne tråd

gran
Forfatter: 
Dato:  30-11-2001 14:47

Ja grangrene tror jeg ville være godt, jeg har bare altid vært i tvivl om hestene kunne tåle at få grangrene ind i boksen, som de kunne æde af.

Kan de godt tåle det?
0
0
Svar på denne tråd

Re: gran
Forfatter: 
Dato:  30-11-2001 17:06
På et tidspunkt kom jeg i en stald hvor der var en væver - den vævede konstant når den stod i boksen. Den må have været stresset eller haft en fobi - den blev sat i spiltov en dag og den holdt øjeblikkelig op med at væve og den gjorde det aldrig når den stod i sit spiltov, der var den en glad og kælen hest og meget rolig, i boksen vævede den og var urolig.
Er der nogen af jer der har oplevet noget lignende?
0
0
Svar på denne tråd

Gran...
Forfatter: 
Dato:  04-12-2001 10:13
...Hvis der IKKE er talem om en drægtig hoppe - så er det ganske uskadeligt. Heste holder meget af gran, men desværre indeholder det et stof, der kan skade fosteret. Så længe hesten ikke er drægtig, skulle der dog ikke være problemer... Min hest spise i hvert fald med STOR fornøjelse den slags!

Hug Your Horses!

99E

(Og så med parelli-grøn farve...)

Se mine tegninger mm HER!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider