Jeg har læst en masse indlæg om tandlæge vs. dyrlæge...
Jeg mener selv, at min hest har problemer med tænderne... og efter at have studeret Maj Nicolaisens hjemmeside, bliver jeg helt nervøs.. Jeg har mistanke om, at min hoppes fortænder er alt for lange med kroge på yderste fortænder, og måske har hun diagonalbid (jeg kan kun vurdere ud fra de billeder jeg har set på MNs webside)
Fra begyndelsen...
Min 24-årige ponyhoppe fik ordnet tænder af en dyrlæge i juni. I efteråret mener jeg stadig der er problemer, hvis hun får et æble eller en gulerod (Ofte strækker hun sig frem og nærmest kæmper for at få det tygget). Det skal lige siges, at hun ikke har svært ved at holde huld, og det går umiddelbart fint med kraftfoder og græsning.
Vi er da flyttet, og får en anden dyrlæge til at kigge tænder igen... han gloede hende i munden og sagde at der ingen problemer var... hans forklaring var, at hun lige skulle lære at spise æbler og gulerødder igen, efter at have været på sommergræs!

Helt ærligt!
Nu, 2 mdr efter får jeg en regning på en tandraspning! Jeg ringer selvfølgelig og brokker mig - for dyrlægen gjorde jo ikke noget ved hendes tænder. Så fortæller jeg, at jeg vil have en hestetandlæge ud fordi min pony stadig har problemer, og spørger om jeg kan få dem til at komme og bedøve til en aftalt tid...
Dyrlægen siger så, at en hestetandlæge ikke må korrigere en hests tandstilling, kun en dyrlæge - noget med nogle nye regler. Jeg bliver så lidt forvirret og spørger dyrlægen om en tandraspning - i de fleste tilfælde - ikke korrigerer tandstillingen i en vis grad? JA, svarer han! Han mener dermed, at en hestetandlæge, kun må raspe lette tandspidser.
Han fortalte at de havde bedøvet for MN, men gjorde det ikke mere, da hendes arbejde ikke var "lovligt", og hvis der sker noget, er det dyrlægens ansvar. Hvis jeg skulle have dem ud, skulle de være tilstede mens tandlægen var her, så de kunne observere hende/ham! Og det ville jo blive dyrt, hvis de skulle være her 1-2 timer. (Jeg har lige betalt 535,- for besøg af en dyrlæge i 4 min - som kun sagde at intet var galt!)
Kan jeg sige andet end... jeg er vildt forvirret!
Nogen der ved noget?