Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Roepiller - kolik?
Forfatter: 
Dato:  15-11-2004 10:38
Hejsa!

Jeg har en 24-årig New Forest, som havde kolik i lørdags...

For ca. 1 1/2 år siden, havde hun det rigtig skidt, var tyndmavet, træt, lagde sig ned på folden... dyrlægen kom, og sagde at det var en mild kolik, og at vi skulle tage wrap og roepiller fra hende, fordi det kunne være for kras for hendes mave. Så siden har hun fået alm tørt hø og ingen roepiller.

For snart 4 uger siden ville jeg prøve med roepiller igen - det kunne jo være, at det kun var wrappen, som også var ret våd det år, hun blev dårlig af. Mine andre 3 heste får roepiller og de er alle meget glade for det! Jeg giver dem selvfølgelig opblødte roepiller 1:5, og har trappet langsomt op til nu 2x200g (tørvægt) pr. dag for den gamle New Forest.

Desuden får hun pr. dag: valset havre (1kg) (har aldrig haft problemer med det), Hørfrø (50g), Travo E (100g)- og 1 dl. rapsolie. Hun er i fin foderstand og ellers frisk og frejdig. Alt dette er hun trappet op til de sidste 4 uger, før fik hun kun havre og hele sommeren, kun græs og tilskud.

Kolikken.. det var ikke voldsomt, men jeg kunne tydeligt se hun havde ondt (slog sig lidt til maven og lagde sig) - ville ikke have ret meget af sin morgenmad. Hun havde ikke forstoppelse, da jeg så hende gøde 2 gange (nogenlunde fast pære - de har ikke været særlig faste de sidste par år). Jeg trak vel 3x 1 til 1 1/2 time med hende i løbet af dagen. Pludselig virkede hun frisk og ville græsse - og pludselig fik hun ondt igen. Jeg havde ikke dyrlæge, da jeg kunne fornemme, at det blev bedre og bedre i løbet af dagen, og hun havde ikke forstoppelse. Til aften var hun rimelig frisk igen - hun var meget utilfreds med, at hun kun fik gulerødder til aftensmad, spiste godt med hø og der lå flere pærer i boksen... og søndag havde hun det fint - stadig fornærmet over, at hun kun fik gulerødder! ;-D

Den næste uge, vil jeg undgå roepillerne, give en lille del af hendes andet foder, og supplere op med gulerødder (de er jo letfordøjelige). Det er jo ikke sjovt når ens hyp har ondt i maven!

Jeg havde også købt A38 i går, men kunne ikke få hende til at spise det - og jeg havde ingen sprøjte.

Efter denne lange smøre, vil jeg så høre om i tror det er roepillerne, noget andet - eller bare et tilfælde?

Jeg har jo hørt at roepiller er gode for fordøjelsen, men omvendt har jeg også hørt, at våd mad nedsætter hestens spytproduktion, og kan dermed give problemer?

Jeg er blevet anbefalet at give hende bukkehornsfrø - nogle der har erfaring med dette? og hvor kan det købes?

På forhånd tak

Anja & Itzala

0
0
Svar på denne tråd

roepiller
Forfatter: 
Dato:  15-11-2004 11:24
Den eneste oplevelse med roepiller, jeg har er at de er gode!!
0
0
Svar på denne tråd

Rigtige roer
Forfatter: 
Dato:  15-11-2004 12:59
Jeg har oplevet, at "rigtige" roer, snittet, gav min gamle pony kolik. Så ingen roer her - i hvert fald ikke til ham.

Hilsen Gitte
0
0
Svar på denne tråd

alle foderændringer
Forfatter: 
Dato:  15-11-2004 16:25
ændrer hestens tarmflora. Tarmfloraen består af milliarder af bakterier, lidt svampe, lidt parasitter (orm), ialt MINDST 500 arter.
Det, man fodrer med opformerer forskellige " bestande" og balancer af bakterier og de laver forskellige stofskifteprodukter, herunder fx luft (gasarter). Når du giver noget nyt, ændrer balancen sig - mere eller mindre og nogle heste kan være mere følsomme end andre for disse ændringer. Bakterierne har et tæt samspil med immunforsvaret i tarmen ( som ændrer sig med alderen) og med dannelsen af stoffer der bestemmer tarmens bevægelighed (motorik).
Så det er teoretisk muligt at netop din hoppe har en flora som går lidt agurk af roepiller og at hun måske skal tilvænnes enormt langsomt med bare 50-100 gram x 2 i mindst 4 uger før du sætter dosis op(hos mennesker tager det mindst 4 uger før floraen er ændret ved kostændring og fx flere måneder efter antibiotikabehandling før den er nogenlunde på plads igen). På beskrivelsen lyder det som en mild gæringskolik, når hun nu heldigvis ikke var forstoppet - og når man ændre til fler fibre, her roepiller, kommer der mere luft i de første par måneder indtil tarmfloraen har fundet en ny balance.
Der er ikke noget generelt problem med roepiller, men mulighed for individuelle reaktioner, måske også pga alderen.
Eva
0
0
Svar på denne tråd

Tak for svarene
Forfatter: 
Dato:  15-11-2004 16:39
Tak for svarene!

Eva..
synes du så jeg skal lade helt være med at give hende roepiller - eller skal jeg, som du siger, give hende mindre og så trappe yderst langsomt op? Ifølge hendes foderplan skal hun ende på 500g. om dagen
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider