Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

klippekursus
Forfatter: 
Dato:  15-11-2004 08:11
Jeg har overvejet at leje foderstoffens klipper og lave et par striber på ponydyrene - de kan jo ikke holde til bare 5 minutters foldræs uden at storsvede.

Men jeg har aldrig prøvet at klippe selv, kun været tovholder. Følger der brugsforvirring med, så det er til at gå til, eller skal man læres op af nogen som kan for ikke at lave ulykker?

Hvor ofte skal sådan en fx slibes - har den været lejet ud hele efteråret kan jeg evt. forvente den er sløv og uduelig?

:Pia
0
0
Svar på denne tråd

Det er forholdsvis nemt at klippe...
Forfatter: 
Dato:  15-11-2004 08:21
... men som med så mange andre ting, så gør øvelse jo mester ;-)

Der er nogen få "regler" for hvordan du bedst sikrer dig et godt resultat:

1) Ponyen/hesten skal være ren og tør! Klipperen er ikke god i våd/fugtig pels og sand/jord/støv slider enormt meget på skæret :-(

2) Skærene skal være skarpe! Normalt kan et skær klare 3-5 heste afhængig af pelsens stand - se pkt. 1)

3) Smør skærerne hyppigt. Det er vel hvert kvarter (cirka) eller når klipperen begynder at komme med en højfrekvent tone.

4) Klip så vidt muligt mod hårenes groretning. Så bliver det klippet kortest muligt og pænest i første forsøg :-)

Jeg har klippet en del heste her i efteråret. Nogen af hestene havde ejerne selv klippet sidste år, men oplevelsen havde været lidt den samme: enten var resultatet ikke blevet så pænt (man bliver jo ikke dansk indendørsmester i klipning af én hest om året), eller også havde de stået med et sløvt skær eller en klipper, der i værste fald var brændt sammen :-(
Man ved jo ikke, om den klipper man henter om lørdagen, om den har været brugt til 10 beskidte heste dagen før eller om klipperen har været tabt på staldgangen.

Hvis dine ponyer er flinke, så bare fat mod og gå i gang :-)

Du kan hente inspiration til klippetyper på min præs.

God fornøjelse!

Hilsen Camilla & Felur

Albion Legend K2 Dressage sælges.

Klipning tilbydes! Glostrup og omegn. Se min HP, PRÆS eller MPL.
0
0
Svar på denne tråd

flinke ponyer
Forfatter: 
Dato:  15-11-2004 08:34
Jeg aner ikke hvordan de vil tage det, men jeg kan jo kun prøve ;-) Det sureste er nok, hvis ikke klipperen er ordentligt vedligeholdt, så står man der med en kvart klipning for sine penge.

Kan jeg checke om de er skarpe nok før jeg starter?

Og jeg hyrede gerne en Camilla til jobbet, men bor desværre en hel time fra Glostrup.

0
0
Svar på denne tråd

Skarpe skær.
Forfatter: 
Dato:  15-11-2004 09:23
Jeg ved ikke hvordan man tjekker skær fra starten af - men jeg ved, at klipperen "bider" sig fast i pelsen, hvis skærene er en smule sløve og pelsen er en smule fedtet/beskidt.

Det har også noget at gøre med hestens pelskvalitet. Jeg klippede en hest i lørdags, som ganske vist ikke var specielt langhåret, men det havde bare den tætteste og mest krøllede(?) pels jeg længe har set! Så på trods af et helt nyslebet skær, så fik jeg kam(!) til mit hår!

Og på gulvet lå der bagefter en bunke pels der var to velvoksne islændere værdig :-@

Mens på "luftige" rene ponyer, så stryger arbejdet bare afsted :-)

Hilsen Camilla & Felur

0
0
Svar på denne tråd

checke skær
Forfatter: 
Dato:  15-11-2004 09:28
Nu ved jeg ikke hvad det koster at leje pågældende klipper, forestiller mig en hund, men det er jo spild af penge at komme hjem med den og den så ikke dur.

0
0
Svar på denne tråd

Leje af klipper.
Forfatter: 
Dato:  15-11-2004 09:57
Kan du gøre det billigt?!

Det må du nok lige følge op på... jeg har hørt om dagspriser på ca. 200kr. (men så skal den jo også leveres tilbage samme dag eller næste formiddag) og weekendpriser på 3-400kr.

Hilsen Camilla & Felur

0
0
Svar på denne tråd

aner det ikke
Forfatter: 
Dato:  15-11-2004 10:22
Det kan da godt være det er dyrere, jeg har jo ikke spurgt endnu :)

Det er kun baseret på, at en stolpehammer koster 50 kr pr. dag - men ok, den er i sig selv billigere og skal ikke vedligeholdes. Så det kan være du har ret.

Så har jeg ringet, der er lige kommet nye knive på og det koster 150 kr. om dagen.

0
0
Svar på denne tråd

Det var billigt!
Forfatter: 
Dato:  15-11-2004 10:23
Du må lige vende tilbage om jeg så skal komme ud eller ej :-)

Hilsen Camilla & Felur

0
0
Svar på denne tråd

en test
Forfatter: 
Dato:  15-11-2004 10:26
Det kommer an på hvor mange tovholdere vi skal bruge. Jeg får gemalen til at pacificere i aften mens jeg leger med boremaskinen...

0
0
Svar på denne tråd

Af sikkerhedsårsager...
Forfatter: 
Dato:  15-11-2004 10:59
... så undgå at klippe alene.

Selv den mest søde, rolige hest kan pludseligt spjætte med det ene bagben, fordi det kilder eller gør ondt. Og det er ikke fedt, at stå alene og lige have fået et knæ i hovedet :-(

Hilsen Camilla & Felur

0
0
Svar på denne tråd

helt alene
Forfatter: 
Dato:  15-11-2004 11:06
Nej, jeg havde forestillet mig at manden stod i den anden ende med en spand æbler....

Men nu må vi se om vi tør. Jeg havde egentlig aldrig forestillet mig jeg skulle have egen hest, slet ikke en som skulle klippes, så jeg har ikke været særlig opmærksom på hvad der foregik når jeg var med (også fordi den ene hest var typen som glad slæbte 2 mennesker ned af staldgangen MED ørevat, plegicil og brems....)

0
0
Svar på denne tråd

Nøøøj....
Forfatter: 
Dato:  15-11-2004 11:12
Ja. dén slags heste et helt særligt mod, når det gælder klipning :-@

Æbler er en fin pacificering (y)

Du vender bare tilbage, hvis det er :-)

Hilsen Camilla & Felur

0
0
Svar på denne tråd

start trimmeren
Forfatter: 
Dato:  15-11-2004 19:08
mens du står et par meter væk fra hesten. De flste heste hopper første gang. Gå stille og roligt hen til hesten og lad den snuse til den. Også før du starter trimmeren, så går det bedst. Og pas på "løse" bagben... de slår lidt hårdt..
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider