Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

MUK......
Forfatter: 
Dato:  14-11-2004 14:23
Jeg har en hest med muk på begge forben. Sjovt nok ikke på bagbenene, det hvor han har hvide sokker.
Jeg vasker dem ikke, da det er noget af det værste man kan gøre, så er det jo stadig fugtigt.
Jeg børster al det tørre mudder/jord af, og fjerner selvfølgelig de tørre skorper hver dag. Jeg har prøvet muk creme som jeg har fået af dyrlægen, det der flydende noget i en glas flaske, kan ikke huske hvad det hedder. Synes bare ikke at det hjælper. Der skal ikke meget til før at han får muk.
Har i nogle gode råd????
Det er især vigtigt at pleje det på denne tid, når der er meget mudret.
På forhånd tak for hjælpen:-)
Mvh Dithe Den HELDIGE ejer af Sputnik og Oldenborgeren Højskovens Tinto:-)

I kan se billeder af vidunderne på min profil dithe82 {> {> {>

Speciel er jeg, men hvem er ik´ det? ;-)

:-P :-P :-P :-P :-P :-P :-P :-P :-P :-P :-P

0
0
Svar på denne tråd

Blue Horse Skin Healer
Forfatter: 
Dato:  14-11-2004 16:48
Hej Dithe.
Prøv med Blue Horse Skin Healer!
Det plejer jeg at bruge og det er altså godt.
Hilsen Natasja
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  14-11-2004 18:36
Er det noget der holder al fugten ude??? Og lindrer samtidig?
Mvh Dithe Den HELDIGE ejer af Sputnik & Oldenborgeren Højskovens Tinto:-)

HELT NYT HORSEPOWER VINTER/ALLROUND DÆKKEN STR.115.
0
0
Svar på denne tråd

behandling af muk
Forfatter: 
Dato:  14-11-2004 18:46
Hej.

Du må ikke pille skorperne af hvis mukken ikke er opblødt, det kan give mere irriation til huden og forstærke mukkens fremtræden. Jeg forstår dog godt din mening omkring det våde betændte område. Istedet skal du få fat i noget dixentiogenolie (som dræber både svamp, mider og ringorm)forhør hos din dyrlæge/apotek eller rideudstyrsforretning. Det skal smøres ovenpå de tørre skorper en gang dagligt og bruges i ca en uge. Derefter er mukken forsvundet. Det er et meget stærkt middel og må kun bruges på 1/3 af hesten. Det er dog meget svært at få fat i, men prøv at forhør dig omkring Evt også ved venner og bekendte, det kan være de har det, uden egentligt at vide det.

Håber du får bugt med mukken.

Mange venlige hilsner fra Jeanett
0
0
Svar på denne tråd

Jeanett
Forfatter: 
Dato:  14-11-2004 19:54
Hej Jeanett

Det vil sige at det d.olie bare skal smøres på et rent og tørt område med skorper????
Har du selv prøvet det med resultat?

0
0
Svar på denne tråd

Pure Line Skinhealer
Forfatter: 
Dato:  14-11-2004 21:03

Prøv ellers med Pure Line Skinhealer. Det er en slags creme/sæbe som skal opblødes i varmt vand. Sår opbløder du mukken og piller forsigtigt skorpen af og derefter lader du bar cremen/sæben side på uden at tørre det af,da det giver et lag som er beskyttende..!

Det er meget godt og kan købes for ca. 100 kr..!

Det kan købes på www.tikarideudstyr.dk

Knus Helle

Og held og lykke med mukken..

0
0
Svar på denne tråd

Tjek her på dit beskedcenter
Forfatter: 
Dato:  14-11-2004 22:21
Hej Dithe.

Det du har fået i flasken hedder garanteret Kutan.
Har lige været hele smøren igennem med min egen.
Men prøv lige et råd min smed gav mig, 10 x bedre en pure line skindhealer + det er meget billigere.
Har selv prøvet det på min anden hest og det var væk i løbet af en nat.
Tjek lige din besked.

Mvh. Springer
0
0
Svar på denne tråd

Eller....
Forfatter: 
Dato:  14-11-2004 22:24
...prøv VIRCON S, kan købes ved dyrlæger og i nogle heste forettninger.
Det er helt super mod muk, mukken er væk i løbet af nogle få dage!

Men som Jeanett siger, skal du ikke pille skorperne væk, muk er en form for svamp og man skal så vidt muligt ikke pille for meget i det, da svampesporerne så kan spredes til andre områder.

:-D M.v.h / Heidi :-D

>0< Ærlighed når man længst med...Tro mig >0<

0
0
Svar på denne tråd

Virkon S
Forfatter: 
Dato:  14-11-2004 23:04
Jeg har haft et stort problem med muk. Jeg har brugt pure line, det fungerede slet ikke, jeg har brugt iobac og formocibazol, det var heller ikke godt nok. Men virkon S fungerede. Dog var det lidt af et arbejde. Hvis ikke jeg pillede skorperne af havde det ikke nogen effekt, det skal jo ind til huden for at virke. Jeg vaskede, pillede skorperne af, tørrede ben og så vaskede jeg med en meget lyserød opløsning af virkon S (dvs noget stærkere end det anbefales). Virkon S blev ikke skyllet ud igen.
Om morgenen havde jeg fået hende der lukker heste ud til at smøre endnu en gang med en virkon S opløsning. Ved denne behandling begyndte mukken at forsvinde. Det skal selvfølgelig siges at min hest har haft rigtig meget mug, og derfor er det ikke sikkert at du behøves at gå lige så skrapt til værks.
Held og lykke med behandlingen
0
0
Svar på denne tråd

der er
Forfatter: 
Dato:  15-11-2004 10:04
flere ting, som man kan benytte, jeg bruger normalt Blue Horse Skin Healer, men ellers kan man bruge zingsalve, atamon og honning ;-)

Mange venlige hilsner

Maria

Billeder af Van Basten og Laura på min præsentation. Så tag et kig ind på min præsentation, og skriv en lille hilsen i min GB. Tak!

;-)
0
0
Svar på denne tråd

Imaverol
Forfatter: 
Dato:  15-11-2004 13:04
som kan købes på apoteket er mod svampeinfektion og plejer at hjælp på mine heste, når de har mug. Det skal opløses i lunkent vand og blandingen kan godt holde sig, så man kan lave lidt mere end man skal bruge på en gang. Jeg plejer at behandle en 2-3 dage i træk og derefter hver 3. dag. Som regel er det væk inden for 10 dage.

Jeg skyller nu altid ben på hestene uanset om de har mug eller ej. Min erfaring er, at jeg tidligere havde mere mug, når mudderet fik lov til at tørre på benene end nu, hvor jeg skyller mudderet af.

Men hvis infektionen allerede har ført til hævede / stolpeagtige ben - skal du have dyrlægen ud og give hesten noget antibiotika. Så fortager hævelsen sig meget hurtigt og muggen forsvinder
0
0
Svar på denne tråd

Hipposan
Forfatter: 
Dato:  15-11-2004 15:51
Hipposan er specielt udviklet til mug på heste og det virker...

Min var MEGET slemt ramt - hun havde store sår op af benet og dyrlægen rådede os til at bruge det...

Man kan bl.a. købe det i zoo zity- vi brugte både Hipposan Gel og salven...

Det virker :-)
0
0
Svar på denne tråd

12355tt5t
Forfatter: 
Dato:  15-11-2004 17:46
Det er Atamon jeg har prøvet. Det virkede ikke.
Jeg har også prøvet pure line skin healer, det hjalp heller ikke, men jeg kan se at der er ligeså mange ting mod muk, som der er heste ejere :-D
Men et sted kan man jo starte :-)

0
0
Svar på denne tråd

2 forslag
Forfatter: 
Dato:  16-11-2004 08:45
Jeg er den lykkelige ejer af en dejlig vallak med 4 hvide sokker - og nej, der var ingen returret da han blev født!!!! Men der er jeg selvfølgelig også løbet ind i mukproblemer. Især de første år, men nu har jeg fundet kuren til ham og siden han var 3 har han ikke haft muk overhovedet.

Det er helt korrekt at du ikke vasker det, men i stedet for at bruge dyrlægens medikamenter skal du bruge muk salve fra HorseCare. Du skal vaske sårene godt i bund og dernæst smøre salven. Derefter smører du blot salven på dagligt uden at vaske det. Det er effektivt.

Nu har jeg ikke selv problemer længere, men har kendskab til en vallak, som hvert år blev sprøjtet mod muk. Den er nu mukfri, og det er sket ved at vaske den i Surgical Shampoo og smøre den i Itch Creme. Begge dele kan købes hos:

Equidan

Som forebyggende får min hest også hvidløg dagligt.

Mvh. Lisbeth
0
0
Svar på denne tråd

Blue horse skin healer. JA!
Forfatter: 
Dato:  16-11-2004 08:54
det er rigtig godt at bruge! Min veninde brugte det på sin hest for et stykke tid siden, og det hjalp. Efter hun havde prøvet 117 andre ting!

KRam frA Mig :-D :-P :-D
0
0
Svar på denne tråd

der er
Forfatter: 
Dato:  16-11-2004 10:41
lige så mange råd som der er ryttere/dyrlæger jeg har prøvet alt, dog ikke virkon s da jeg fik at vide det kun var til stald rengøring, men jeg ville da overveje det hvis jeg fik muk problemer igen.
jeg laver et omslag af vat opblødt i clorhexidin på et rent tørt ben. vat m. clorhexidin, plastik pose, bandage underlag, bandage , det står den så med i ca 24 time den har det også på i folden hvis den ikke kan stå inde behandligen gentages med 3-4 dages mellemrum, men der er som regel stor forbedring efter første gang, det kommer jo hurtigt igen hvis der kommer vand og snavs på, og det er jo lidt svært at holde det rent og tørt på denne årstid.
Gitte
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider