Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Roepiller
Forfatter: 
Dato:  04-11-2004 16:00
Hejsa

Jeg har en trivelig (lidt tyk) pony vallak på 130 i stg. 8 år, og har hørt at man kan sætte ham på kur ved at give ham roepiller og selvfølgelig hans vitaminer og mineraler.

Men hvormeget af denne roemasse skal han have?? når de er opløst??

Jeg har ikke før brugt roepiller, så det er ikke den store erfaring jeg har med dem....

HAVE A NICE DAY THE WESTERN WAY !! {>
0
0
Svar på denne tråd

hej susanne
Forfatter: 
Dato:  04-11-2004 19:43
jeg har idag købt en sæk roepiller.

Tre af mine heste og ponyer trænger også til at tabe sig lidt.

Jeg troede at roe piller kun var en slags men efter at ha læst lidt om det her på hn, fandt jeg ud af at man kunne få nogen som var beregnet til kvæg og som ikke indeholdt en masse sukker og melasse.

jeg har sat en liter i blød i 3 liter vand.
I morgen tidlig vil jeg starte med at give dem en lille smule og så trappe lidt op i løbet af ugen.

imc
livet er herligt
nyd det mens du kan

0
0
Svar på denne tråd

Roepiller
Forfatter: 
Dato:  04-11-2004 19:51
Har jeg forstået det ret - roepiller mætter, men feder ikke??

Går det, så går det, og går det ikke, så går det nok

"I virkeligheden som i drømme er intet helt som det synes"
0
0
Svar på denne tråd

Ang. roepiller.
Forfatter: 
Dato:  04-11-2004 20:44
Hej Mette.

Roepiller indeholder en masse gode fibre, de feder ikke, men giver god mæthedsfølelse hos hesten.
Roepiller kan fås som pulpetter (roeaffald helt uden melasse og sukker), kosetter (roeaffald med 35 % melasse) og betfor (ved jeg ikke så meget om andet end at de også indeholder sukker).

Læs mere om alle roepille-produkter på Daniscos udemærkede hjemmeside.

Håber det hjælper.
V.h. Rikke.
0
0
Svar på denne tråd

fed hest
Forfatter: 
Dato:  04-11-2004 21:48
min hest som er temmelig fed er under langsom genoptræning, så ridning udvikler sig langsomt.

Vil det sige at min hest vil æde mindre halm/hø, hvis han får en mængde roepiller?

Mvh. sussanne
0
0
Svar på denne tråd

næsten et tryllemiddel
Forfatter: 
Dato:  05-11-2004 13:02
Efter sigende, jeg mangler selv at prøve det af, så skulle roepiller være ret gode til at holde heste pæne, uden at blive for fede...

Kender en der bruger det på sin stævnehest, den ser bare hammrende godt ud...så nu vil jeg også prøve om det kan virke på vores lille fyr...det er da ret smart, hvis man kan bilde ham ind, at han har fået sååååå meget foder og han så også tror på det!!!!!!!!

;-D

HAVE A NICE DAY THE WESTERN WAY !! {>
0
0
Svar på denne tråd

Roepille hest
Forfatter: 
Dato:  05-11-2004 13:29
Her er også et billede af en roepille hest.
Hun får det istedet for korn pga hun er krybbebider.
Hun er vild med det og smasker som en "gissebasse" når hun får sine daglige 6 kg foruden wrap efter ædelyst og sine vitaminer og mineraler.
Så pøj pøj med det.

Hilsen
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

Mere vand
Forfatter: 
Dato:  05-11-2004 14:24
Almindelige roepiller (altså ikke betfor, speedbet og hvad de ellers hedder) skal blødes op svarende til 1 liter roepiller til 5-6 liter vand. Dette er vigtigt for at pillerne har udvidet sig og suget al det vand til sig de kan, inden de skal passere hestens svælg (da det ellers i værste fald kan give spiserørsforstoppelse).

Hvis du kun skal give roepiller vil jeg mene, at du kan give omkring 500-800 gr. i tørvægt. Lav dem dagen før, da de skal stå min. 8 timer og helst ikke mere end 30 timer inden de bruges.

PS For de fleste heste tager det noget tid (1-2 uger) inden de rigtig gider spise det, men så elsker de det. Bare bliv ved at tømme krybben og give den lidt frisk hver dag.

Lotte
0
0
Svar på denne tråd

Energi.....
Forfatter: 
Dato:  05-11-2004 18:01
Energi er vel energi, skal det lige siges - i hvert tilfælde i denne sammenhæng. Og hvis man spiser for meget, bliver man fed. Roepulp er altså kun slankemad hvis det fodres med måde. Selv bruger jeg det som en del af en fedekur - det er jo foder som alt andet, og effekten afhænger derfor tildels af den mængde, man tildeler hesten.

Jeg kan så også berette at hesten ikke nødvendigvis spiser mindre hø eller wrap fordi den f.eks. får betfor. Mine er i hvert tilfælde ved at æde mig ud af høloftet selvom de begge får en del betfor/speedibeet. Men selvfølgelig kan man sætte den ned i hø fordi den får dækket sit energibehov af roemassen.

M.h.t. ædelysten, har det hjulpet at jeg er begyndt at blande lidt hvedeklid i. Det smager åbenbart bedre.

VH

Julie

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider