Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

transport af føl?
Forfatter: 
Dato:  03-11-2004 21:39
HEJ ALLE I KLOGE HOVEDER:::::
jeg skal have transporteret mit nyeste køb (en lille følle pige på 6 mdr.) fra jylland til sjælland, en tur på cirka 4 timer og jeg er meget i tvivl om hvordan...

-avleren har foreslået at dyrlægen giver hende lidt beroligende og så binder vi hende op i traileren på normal vis.

-andre har fortalt, at de har gode erfaringer med at følle står løs i traieren (selvfølgelig uden skillevæg) så følle dermed kan bevæge sig frit rundt..
sidstnævnte er selvfølgekig UDEN beroligende medicin.

er der nogle af jer der har nogle gode erfaringer eller foreslag mht til føllets første køretur ????
jeg vil meget gerne høre hvis i har..
knus fra Mille
0
0
Svar på denne tråd

6 tegn!
Forfatter: 
Dato:  03-11-2004 22:17
Min veninde hentede hendes nye hest på knap et år i lørdags, og den kørte de med, som man kører m andre heste-bundet og uden beroligende midller! Den stod pænt hele vejen i alle 4 timer! Min egen var lidt over et år, da vi kørte m ham første gang, og han stod også pænt-lidt utålmodig til sidst, men det gik godt! Ingen af dem havde set en trailer før, og er to vidt forskellige heste!!

Tror ikke du skal være bange for det, medmindre den er meget nervøs af natur, eller der er anden grund til at være bekymret!

God tud :-)!

Med venlig hilsen Lisbeth
0
0
Svar på denne tråd

mit føl..
Forfatter: 
Dato:  03-11-2004 22:25
som jeg solgte sidste år skulle på samme tur (Jylland - Kbh.)
Jeg trænede hende en del, hun var bla. med til en del skuer sammen med mor, hun stod selv oppe i traileren og spiste og blev børstet.
tilsidst inden hun blev hentet gik hun selv op i traileren bare jeg førte hende til rampen, og den dag hun blev hentet var hun så fortrolig med en lukket kasse at hun bare gik med en fremmet mand op ad den stejle rampe og ind i en lastbil (hun havede aldrig været i en lastbil). Hun stod helt stille under hele køre turen sammen med en fremmet hest....

Og det var det samme med følle i år da han skulle hjem til sin far, han kørte dog ikke i lastbil...

Mit forslag er at avler komme i gang med at træne trailer, og når den så skal transporteres kan du ringe til en lastbilchaffør (en af dem der kører heste og har forsikringen i orden), dem der købte det føl der skulle til Kbh. sagde at det ikke var dyrer end hvis du selv skal over broen 2 gang + benzin mm

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  03-11-2004 22:34
mange tak for gode forslag, jeg har endnu ikke
bestemt mig for hvad jeg skal gøre......men nu har jeg da lidt at tænke over.
uha er lidt nervøs, man vil jo gerne gøre det til en god oplevelse for hende.
knus fra Mille
0
0
Svar på denne tråd

Lastbil
Forfatter: 
Dato:  04-11-2004 04:53
Hvis jeg var dig ville jeg slet ikke overveje at hente selv i trailer.

Jeg bruger selv Søholms Hestetransport som har stor erfaring med heste i alle aldre.

Det er efter min bedste overbevisning (og erfaring :-() langt sikrere at transportere i lastbil end trailer.

Og med hensyn til økonomien så er prisen for at hente selv (bro, benzin - leje af trailer) kontra proffessionel transport faktisk stort set det samme. Du sparer måske 500 kr. ved at hente selv.

Og man kan ikke forvente at avleren træner en masse trailer kørsel inden afhentning, så jeg ville slet ikke være i tvivl...

Pøj pøj med din lille følle

:-)
STALD LAUGE

- opdræt af pintoarabere, pintoponyer og sorte fuldblodsarabere.
0
0
Svar på denne tråd

Pas på.
Forfatter: 
Dato:  04-11-2004 09:40
Jeg har en rigtig kedelig historie med transport af føl i hestetransporter. Vi havde dengang ikke tænkt på, at føllet ville blive forskrækket over turen - og havde ikke trænet med ham. Da han efter 1 time nåede destinationen, havde han hængt sig i grimen og brækket halsen.. :{-( Der var ikke noget at udsætte på det firma der transporterede.

Hvis jeg kommer til at stå i situationen igen (transport af føl) vil jeg nok sørge for at få noget tilvænning ind -og allebedst at moren kører med -selvom det selvfølgelig kan være vanskeligt at føre ud i praksis over store afstande.

MH Nana
0
0
Svar på denne tråd

ingen...
Forfatter: 
Dato:  04-11-2004 10:01
bedøvelse! Så får den da først for alvor en dårlig oplevelse.
Hvis du beslutter at køre selv, så lad den stå løs MED skillerummet for. Der er ingen grund til at binde den, den kan jo alligevel ikke gå nogen steder :-)
Og så sker der heller ingen ulykker lig med den som Nana fortæller. Forfærdeligt... :-(

Jeg har et føl fra 26. august, han har efterhånden været ude og køre 6 gange, hoppen og ham står i hvert deres rum og han er aldrig bundet. Jeg har haft bundet en træpalle fast foran så han ikke kunne gå under forbommen, det fungerer helt perfekt, og næsten bedre end halmballer. Dem splitter han i 1000 stykker i løbet af turen :-D

Og så selvfølgelig sørg for at køre så forsigtigt som overhovedet muligt. Som om du transporterer porcelæn (din last er jo nok mere dyrebar).

Excellence can be attained if you...
Care more than others think is wise, Risk more than others think is safe,
Dream more than others think is practical,
Expect more than others think is possible

Medlem af Pat Parelli sekten!
0
0
Svar på denne tråd

IKK beroligen
Forfatter: 
Dato:  04-11-2004 16:28
hej..

kan godt forstå du er lidt bekymret for den er jo ikk særlig gammel..! Jeg hentede min den dag den fyldte 1 år.. hehe og hun var ikk vant til noget som helst kun at gå med sin mor og blive snakket med.. såå..turen tog omkring 3-4 timer.. Hun tog det meget fint.. bort set fra hun havde revet sig fri og stod løst.. opdagede jeg da jeg ville tage hende ud af lasbilen.. Nok en god ide at ikk stå bundet og så måske i en lasbil hvis dette er en mulighed eller i en trailer hvor i tager skillevægen ud..

så er den nok mer rolig.. men det er stadigvæk et kæmpe skridt at blive taget væk fra sin mor.. men ikk give den noget beroligende..! bar tag det stille og roligt

Kram Pernille...

Elsker bare Pintoer.. har selv et lille følle bølle..
0
0
Svar på denne tråd

transport
Forfatter: 
Dato:  04-11-2004 19:23
har selv fået føl fra fyn til sjælland for et år siden,han kørte med Mikkels hestetransport,stod frit i boks,med video overvågning,en lang tur da der var flere der skulle af på turen,turen var gået så godt,og nu hvor han er 17 mdr går han lige op i alle transport vogne,uden problemer og han fik på ingen måder noget beroligende,så han har ingen dårlig oplevelser af sådan lang køretur,i en ung alder........
0
0
Svar på denne tråd

loes i trailer
Forfatter: 
Dato:  04-11-2004 20:23
Hejsa
Vi har for 1½ måned selv fået leveret et 6 mdr. gammelt føl. Han stod ubundet i en hestetrailer
uden skillevæg og det gik godt. Dette er måden
avleren til enhver tid transporterter føl, der ikke
har lært at stå bundet og dermed den mest risikofri.
Held og lykke med den lille ny - håber du får
lige så meget glæde med den som vi har :-)
0
0
Svar på denne tråd

Helt ærligt..
Forfatter: 
Dato:  04-11-2004 23:31
En hver med forstand på heste og transport ved at man ikke binder føl...
;-D
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider