Hej Maria,
Da jeg for halvandet snart to år siden købte min Shalu, var jeg lidt i samme situation som dig = Havde passet mange heste før, men aldrig ejet før!!!
Så selvom jeg havde arbejdet med heste et år i england, var det stadig lidt overvældende at skulle ud og investere i alt det udstyr.
1: Med hensyn til størrelse på trense, så gik jeg egentlig bare udfra at dyret brugte full, da de fleste store heste bruger denne størrelse... og det er jo heldigvis en justerbar størrelse.
Med hensyn til biddet så prøvede jeg at stoppe et par veninders bid i munden på den, for at se hvordan det passede størrelsesmæssigt... og valgte så udfra dette en størrelse der passede
Antal tommer sadlen skal være afhænger jo ikke af hesten men af din mås, da tommerne hentyder til sædestørrelsen.
2: Jeg gik som udgangspunkt efter en Kieffer wien da jeg tidligere havde været glad for at ride i denne sadel, dog ville jeg gerne have en med lidt mere knæstøtte i. Et sted fik jeg at vide at jeg så skulle have masteren, et andet sted anbefalede de Lech'en... SÅ smag og behag er forskelligt...
Jeg endte dog med en Windsor greenline, det var kærlighed ved første møde...
Hvis jeg var dig ville jeg kontakte en sadelmager (der er jo flere i Århus) og få dem til at komme ud med et udvalg af sadler... så kan du finde ud af hvilken der passer såvel dig som hesten bedst...
Så er du også sikker på den passer...
Bombredden kan du skyde dig ind af ved at lave en "ståltrådskopi" afhesten lige der bag manken hvor sadlen ligger... Men kun et prej. Personligt ville jeg synes at sadelmageren er et af de steder det er rigtig dumt at spare...
3: Jeg fik Shalu hjem den 1. feb hvor den havde gået med et tyndt vinterdækken hele vinteren... så jeg købte bare et magen til, da jeg syntes det virkede tosset at begynde at smide tykkere dækken på så sent på vinteren.
Til den efterfølgende vinter flottede jeg mig og købte to Rambo dækkener (Synes Rambo er blandt de eneste dækkener der holder) et med 200g fyld og et med 400g, hvor hesten også blev klippet...
Så sådan et sæt på 3 dækkener dækker fint hestens behov... derudover skal du nok også have et skridt tæppe...
4: Hvor tit hesten skal have smed afhænger jo af hvor hurtigt hovene vokser, men ca. hver 6. uge er en god regel.
For at finde registrerede smede i dit område kan du gå ind på www.hovpleje.dk og finde dem...
Selv bruger jeg Jens Erik Bundgaard, en rigtig dygtig smed som jeg er MEGET glad for... Men der er mange smede (også dygtige) i Århusområdet... Prøv evt. at forhør dig hos de andre i din stald.
Det samme med dyrelæge... Hør folks erfaringer... Personligt bruger jeg Ole Sonne, men også f.eks Flemming Christiansen fra Jelshøj dyreklinik har et godt ry.
Og ja det er muligt at få mængde rabat ved at lade flere heste vaccinere på 1 gang... da man kun skal betale 1 konsultationsgebyr... Det samme ved tandraspning. Hvis du vel og mærke bruger dyrelægen...
5: Med hensyn til reglerne ved stævner, er det bedste du kan gøre at gå ind på www.rideforbund.dk og finde rideforbundets reglementer... (det kræver du har adobe acrobat reader installeret)
Hvorhenne i Århus skal du stå opstaldet?? Min står opstaldet i Beder ved Århus på stald frydenlyst... et rigtig dejligt sted hvor der også bliver taget hånd om alt... Det er rart at man ikke skal bekymre sig om staldejeren nu også har styr på det med fodring etc.
Jeg kender ikke den omtalte bog, men synes da det lyder fornuftigt at læse en masse... evt. kan du jo også tage ridemærkerne hvor nogle af disse ting bliver gennemgået... ellers er der også andre der afholder den type kurser...
Uha en lang smøre...
Du er velkommen til at spørge igen...
Held og lykke med det
Hilsen