Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Nybegynder-spørgsmål i stride strømme
Forfatter: 
Dato:  02-11-2004 00:46
Jeg er begyndt at kigge lidt efter hest. Og sådan een har jeg altså ikke været udstyret med før. Samt at de rideskoler og parter, jeg har haft ikke rigtigt har lært mig nogle af de her ting, som garanteret er helt basale.
Så her er et par spørgsmål.

1: Hvordan finder man ud af, hvad str. udstyr af de forskellige dele en hest skal have? Jeg tænker på bid, trense, grime (den skal vel være samme str. som trensen?), dækken og især sadel - hvor mange tommer? Mht. biddet står man vel ikke med en tommestok i gabet på dyret? *G*

2: Jeg vil gerne have en Wintecsadel, da min bagdel erindrer den som yderst komfortabel at sidde i. ;-D Og min hjerne husker den som let at vedligeholde.
Skal sådan een også tilpasses af en sadelmager, da de vist tit er på luftpuder? Og hvis den ikke skal det, hvordan finder man så ud af, hvor bred bommen skal være?

3: Hvornår skal hesten begynde at have dækken på, hvis den ikke går på døgnfold; men selvfølgelig kommer ud hver dag? Og hvilken type dækken? Jeg tænker på at undgå, at hesten sætter vinterpels.

4: Hesten skal vist have smed hver 5.-6. uge. Men hvor tit med 'tandlæge'? Og hvordan finder man en god dyrlæge/smed osv., hvis man ikke kender nogle i forvejen? Endsige nogen, der kan anbefale en? Og hvis ikke der sker noget uheldigt, skal hesten så bare tilses af dyrlæge en gang om året ved vaccination? Og yder disse hestefolk mængderabat, hvis man nu kunne slå sig sammen med andre i stalden, så vedkommende tjekkede flere heste af gangen?

5: Er der regler ved stævner for hestens 'påklædning'? Jeg tænker fx på, om næsebånd er påbudt? Skal man springe med sadelformede underlag eller må man gerne bruge et forkantet? Og hvordan med klokker, gamacher osv.?

Og til jer, der læser dette, vil jeg berolige jer med, at min evt. ganger skal opstaldes 'offentligt'. Altså et sted, hvor min uvidenhed vil være overvåget, så den får korrekt kost og sådan noget. Jeg har kig på en større stald her lidt uden for Århus med fuldpas. (Hedder det ikke det, når de fodrer og lukker ud. Og evt. muger samt lukker ind?)

Er der en bog, I kan anbefale? Måske den der 'Håndbog i hestehold' eller noget lignende?

Tak for tålmodigheden.

Akhal-Tekerne kommer!
0
0
Svar på denne tråd

mange ting
Forfatter: 
Dato:  02-11-2004 07:14
du har mange spørgsmål.. fint jeg vil prøve at besvare:

1) spørg sælger de ved jo havd str dyret plejer at bruge. men generelt bruger heste str full i grime + trense.

2)køb din wintec sadel af en forhandler der komme ud og prøver den på dyret. de ved hvilken bomvidde dit dyr skal have. Luften skal umiddelbart ikke justeres andet end 1.gang. Håber så for dig at en wintec kan ligge på dit kommende ridedyr.

3) dækken... tja det afhænger jo af vejret men ca i september. Start med et overgangsdækken for så at skifte til et vinterdækken når det bliver koledere 8dvs okt-dec alt efter vejret) Husk begge dækner skal være vandtætte og åndbare.

4)rabat..... nej det ord bruges sjældent om fagfolk i hesteverdenen :-(
En gang årligt vacc + tandeftersyn. har dyret specielle tandbehov bør sælger fortælle det eller også foræller dyrlægen dig det 1.gang de tjekkes. Hvem der er en god dyrlæge elelr smed i dit område er jo svært at sige når jeg ike ved hvor dyret skal opstaldes i verden....... men at bruge en der i forvejen har kunder i området er en god ide, for når hesten så måske har tabt en sko eller lig, ja så kommer smeden ofte hurtigere når der er andre kunder i området.

5) stævner... ja her er mange regler, og forskellige fra spring til dressur. I springning feks er næsebånd ikke obligatorisk, men det er det i dressur. Læs meget mere på www.rideforbund.dk, under reglement og så optømning for hver diciplin.

Held + lykke med at finde et ridedyr der opfylder dine betingelser.

Et godt råd: spørg løs i stalden. Hellere spørge en gang for meget hvis du er i tvivl om noget end 1 gang for lidt

Karina
.
0
0
Svar på denne tråd

I samme båd
Forfatter: 
Dato:  02-11-2004 09:11
Hej Maria,

Da jeg for halvandet snart to år siden købte min Shalu, var jeg lidt i samme situation som dig = Havde passet mange heste før, men aldrig ejet før!!!

Så selvom jeg havde arbejdet med heste et år i england, var det stadig lidt overvældende at skulle ud og investere i alt det udstyr.

1: Med hensyn til størrelse på trense, så gik jeg egentlig bare udfra at dyret brugte full, da de fleste store heste bruger denne størrelse... og det er jo heldigvis en justerbar størrelse.

Med hensyn til biddet så prøvede jeg at stoppe et par veninders bid i munden på den, for at se hvordan det passede størrelsesmæssigt... og valgte så udfra dette en størrelse der passede :-)

Antal tommer sadlen skal være afhænger jo ikke af hesten men af din mås, da tommerne hentyder til sædestørrelsen.

2: Jeg gik som udgangspunkt efter en Kieffer wien da jeg tidligere havde været glad for at ride i denne sadel, dog ville jeg gerne have en med lidt mere knæstøtte i. Et sted fik jeg at vide at jeg så skulle have masteren, et andet sted anbefalede de Lech'en... SÅ smag og behag er forskelligt...

Jeg endte dog med en Windsor greenline, det var kærlighed ved første møde...

Hvis jeg var dig ville jeg kontakte en sadelmager (der er jo flere i Århus) og få dem til at komme ud med et udvalg af sadler... så kan du finde ud af hvilken der passer såvel dig som hesten bedst...

Så er du også sikker på den passer...

Bombredden kan du skyde dig ind af ved at lave en "ståltrådskopi" afhesten lige der bag manken hvor sadlen ligger... Men kun et prej. Personligt ville jeg synes at sadelmageren er et af de steder det er rigtig dumt at spare...

3: Jeg fik Shalu hjem den 1. feb hvor den havde gået med et tyndt vinterdækken hele vinteren... så jeg købte bare et magen til, da jeg syntes det virkede tosset at begynde at smide tykkere dækken på så sent på vinteren.

Til den efterfølgende vinter flottede jeg mig og købte to Rambo dækkener (Synes Rambo er blandt de eneste dækkener der holder) et med 200g fyld og et med 400g, hvor hesten også blev klippet...

Så sådan et sæt på 3 dækkener dækker fint hestens behov... derudover skal du nok også have et skridt tæppe...

4: Hvor tit hesten skal have smed afhænger jo af hvor hurtigt hovene vokser, men ca. hver 6. uge er en god regel.

For at finde registrerede smede i dit område kan du gå ind på www.hovpleje.dk og finde dem...

Selv bruger jeg Jens Erik Bundgaard, en rigtig dygtig smed som jeg er MEGET glad for... Men der er mange smede (også dygtige) i Århusområdet... Prøv evt. at forhør dig hos de andre i din stald.

Det samme med dyrelæge... Hør folks erfaringer... Personligt bruger jeg Ole Sonne, men også f.eks Flemming Christiansen fra Jelshøj dyreklinik har et godt ry.

Og ja det er muligt at få mængde rabat ved at lade flere heste vaccinere på 1 gang... da man kun skal betale 1 konsultationsgebyr... Det samme ved tandraspning. Hvis du vel og mærke bruger dyrelægen...

5: Med hensyn til reglerne ved stævner, er det bedste du kan gøre at gå ind på www.rideforbund.dk og finde rideforbundets reglementer... (det kræver du har adobe acrobat reader installeret)

Hvorhenne i Århus skal du stå opstaldet?? Min står opstaldet i Beder ved Århus på stald frydenlyst... et rigtig dejligt sted hvor der også bliver taget hånd om alt... Det er rart at man ikke skal bekymre sig om staldejeren nu også har styr på det med fodring etc.

Jeg kender ikke den omtalte bog, men synes da det lyder fornuftigt at læse en masse... evt. kan du jo også tage ridemærkerne hvor nogle af disse ting bliver gennemgået... ellers er der også andre der afholder den type kurser...

Uha en lang smøre...

Du er velkommen til at spørge igen...

Held og lykke med det :-)

Hilsen

-Matilde og Shalu :-D-

Shalu og jeg søger en passer læs mere:LIGE HER
0
0
Svar på denne tråd

Læs bøger
Forfatter: 
Dato:  02-11-2004 09:29
Det er altid en god idé at låne nogle gode heste bøger på biblioteket.
En bog som jeg syntes bør stå hos enhver hesteejer, er bogen: Hestehold en grundbog fra landbrugsforlaget.
Her er et link så du kan læse lidt om hvad der er i den. Hestehold
Hilsen
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

svar....
Forfatter: 
Dato:  02-11-2004 11:27
1: Hvordan finder man ud af, hvad str. udstyr af de forskellige dele en hest skal have? Jeg tænker på bid, trense, grime (den skal vel være samme str. som trensen?), dækken og især sadel - hvor mange tommer? Mht. biddet står man vel ikke med en tommestok i gabet på dyret? *G*
SVAR: du får en hestekymdig person til at hjælpe.... måske kan du låne en sadel, til at prøve størrelse.... og det samme med resten af udstyret.

2: Jeg vil gerne have en Wintecsadel, da min bagdel erindrer den som yderst komfortabel at sidde i. Og min hjerne husker den som let at vedligeholde.
Skal sådan een også tilpasses af en sadelmager, da de vist tit er på luftpuder? Og hvis den ikke skal det, hvordan finder man så ud af, hvor bred bommen skal være?
SVAR jeg vil råde dig til MEGET hjælp at kyndig person, når du finder sadel....
jeg har selv en Wintec sadel, den købte jeg brugt, og den ligger super på alle de ponyer jeg rider...

3: Hvornår skal hesten begynde at have dækken på, hvis den ikke går på døgnfold; men selvfølgelig kommer ud hver dag? Og hvilken type dækken? Jeg tænker på at undgå, at hesten sætter vinterpels.
SVAR: min hest fik overgangs dækken på for 2 måneder siden. hun står inde om natten, uden stalddækken. når det bliver koldere( konstant nattefrost) får hun vinterdækken (ca 250-300 gram) på, og et stalddækken.

4: Hesten skal vist have smed hver 5.-6. uge. Men hvor tit med 'tandlæge'? Og hvordan finder man en god dyrlæge/smed osv., hvis man ikke kender nogle i forvejen? Endsige nogen, der kan anbefale en? Og hvis ikke der sker noget uheldigt, skal hesten så bare tilses af dyrlæge en gang om året ved vaccination? Og yder disse hestefolk mængderabat, hvis man nu kunne slå sig sammen med andre i stalden, så vedkommende tjekkede flere heste af gangen?
SVAR: hesten skla ikke have smed hver 5-6 uge, men når den har behov for det. det er meget forskelligt fra hest til hest. spørg andre hestefolk om smed og dyrlæge...
du kan læse i heste bøger, hvordan du kan se om hesten har det godt,( lbanke øjne, kold mule ovs)

5: Er der regler ved stævner for hestens 'påklædning'? Jeg tænker fx på, om næsebånd er påbudt? Skal man springe med sadelformede underlag eller må man gerne bruge et forkantet? Og hvordan med klokker, gamacher osv.?
SVAR: det kommer an på hvilke stævner du starter...
0
0
Svar på denne tråd

Mange tak
Forfatter: 
Dato:  02-11-2004 13:50
Ja, tak for at I gad at læse smøren igennem og give jer tid til at svare.

Især svarene med sadlens tommer overaskede mig. Jeg havde en idé om, at str. der var en pendant til trensens full, cob osv.

Mht. opstaldning er der jo flere steder her ved Århus. Jeg har tænkt mig en dag at tage ud og kigge på Marienlyst/lund ude ved Tilst... Men der var også en westernstald i Hasselager, der engang reklamerede herinde på MP, der ville være optimal (hvis altså forholdene også er gode). For uden bil er man jo generelt afhængig af busser.
Jeg bor på Frederiksbjerg og går til ridning i Skåde, så derude vil jeg nok også kigge. Det ender nok med at blive det mest hestevenlige sted, hvortil bussen kører fornuftigt. Og så går det med mine arbejdstider ikke så godt, hvis det er en selvpasserstald...

Igen tak skal I have!

Akhal-Tekerne kommer!
0
0
Svar på denne tråd

Hej igen
Forfatter: 
Dato:  02-11-2004 14:13
Jeg har selv stået på Stald Helbo/rideklubben Marienlyst tidligere... medmindre meget er lavet om så er det selvpas... det er de fleste af stederne derudeaf (dem jeg kender), Revelhøj etc.

Beslagsmed Kom Madsen har 2 steder Ryttergården og Opstruo lund... ved ikke om der er selv eller fuldpas... :-) www.rytterlunden.dk

Der er også enggården i Harlev og Skårupgård i lystrup...

Ude omkring skåde er der blandt andet Stenege og Hestegården... plus nogle mindre steder ude af Jelshøjvej.

I Beder ligger Vilhelmsborg selvfølgelig, og så vores Frydenlyst... og vist også nogle flere småsteder :-)

Lidt længere ude af oddervej (omkring Malling) ligger blandt andet Stald Nymark...

Bare lige en hurtig Brainstorming over steder...

Et godt sted at kigger er på distriktets hjemmeside hvor der er link til de forskellige steders hjemmesider...

distrikt 12's hjemmeside

Hilsen
-Matilde og Shalu :-D-

Shalu og jeg søger en passer læs mere:LIGE HER
0
0
Svar på denne tråd

Senil demens
Forfatter: 
Dato:  02-11-2004 14:22
Stedet, jeg tænkte på, hedder da hverken Marienlund eller Marienlyst - derimod Mariesminde.... Haha, sådan går det, når det går hurtigt.

Akhal-Tekerne kommer!
0
0
Svar på denne tråd

akhal-tekhiner
Forfatter: 
Dato:  02-11-2004 16:55
Har du fået fingerene i en Akhal tekhiner?

De er lidt seje.... :-)

m.v.h.

Jette

0
0
Svar på denne tråd

Mariesminde
Forfatter: 
Dato:  02-11-2004 18:04
Mariesminde er et rigtig dejligt sted, men meget vanskeligt at komme til uden bil, og så skal man selv tage hestene ind, dvs. man skal påregne at have "indlukningsvagt" en del gange i løbet af en måned. Ved det fordi jeg selv var ude at kiggge for ikke så længe siden.

Kim Madsens to steder Obstrup og Ryttergården er begge med fodring, udlukning og indlukning, hvilket jeg har erfaret er svært at finde i Århus og omegn (det sidste). Man skal dog selv muge ud samt give hø, men det sidste kan klares ved at hænge det frem til staldpigen. Vil klart anbefale Ryttergården fremfor Obstruplund, da faciliteterne er væsentlig bedre.

Stald Helbo er et lækkert sted også med fodring og ud/indlukning, men der er venteliste og så går der vist ikke busser i nærheden.

Stald Nymark er med total pasning, emn hestene er kun ude 1-2 timer og så skal man gå fra Landevejen.

De fleste andre af de steder Matilde nævner skal man også selv lukke ind eller også er hestene kun meget lidt ude.

Hvis du har spørgsmål må du endelig skrive her eller over beskedcenter.

God "jagt"

/Mette

Når to elefanter slås, går det ud over græsset
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider