Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Forfangenhed og hovbyld
Forfatter: 
Dato:  31-10-2004 19:32
Min svigerindes Islænder, en hoppe på ca. 8 år er nu igen forfangen og har oven i det hele fået en hovbyld. Hun var lånt ud til en familie med en lille pige fordi min svigerinde ikke har tid til hende nu med sit studium og familien har godt med plads etc.
De lukkede hende desværre ud på en mark med masser af friskt græs her i midten af Oktober og lod hende stå uden opsyn i flere dage, næsten en uge, og da pigen kom i tanke om at hun ville ride var hesten blevet forfangen så hendes hove var tydeligt mærkede. Så kom hun i stald men kort efter ville hun ikke mere stå op og dyrlægen blev tilkaldt og sagde at det var en hovbyld. Den stakkels hest kan ikke stå op og har ligget ned i næsten en uge nu med store smerter i det ene forben pga. hovbylden. De vil gerne køre hende hen til Ansager Dyrehospital, men hun kan jo ikke flyttes.

Er der nogen der har erfaring med sådan noget? Kan det gå over af sig selv? Hvordan behandler man sådan noget? Har hesten en chance for at komme op at stå igen? (Hun har været forfangen før).

Jeg er dybt bekymret for den stakkels hest, og vil gerne høre om der er nogen der ved noget (Hesten 'bor' omkring egtved og jeg ved kun hvad jeg har fået fortalt, om dens sygdomsforløb)

Bekymret hilsen

Lene

Jeg kender dig fra en drøm
en der var fuld af sommer
du var pustet af længsel
der svævede i vinden over mig
nu er du lidenskaben i mig

0
0
Svar på denne tråd

Falck...
Forfatter: 
Dato:  31-10-2004 19:35
må da kunne transportere hesten mens den står i en sele? Det lyder helt vildt. Jeg vil mene at enten skal de få den afsted til dyrehospitalet NU eller også bør den aflives. Det er da dybt uværdigt og direkte farligt for hesten at ligge ned så længe. Det kan dens organer slet ikke tåle.
0
0
Svar på denne tråd

Jeg synes
Forfatter: 
Dato:  31-10-2004 19:41
de skal ringe til Ansager eller andet dyrehospital med det samme og bede om råd.
For mig lyder det som om at det kunne være forfangenheden der er blevet virkelig slem og det er derfor den ikke vil stå op.

Fik dyrlægen skåret hul til hovbylden eller gættede han bare på det var det?

Hvad med forfangenheden, fik den noget smertestillende til det?

0
0
Svar på denne tråd

Dyrlægen
Forfatter: 
Dato:  31-10-2004 20:00
Giver den vist noget smertestillende og noget beroligende, men har vistnok ikke skåret ind til bylden, jeg fik modstridende svar da jeg spurgte ind til det og som sagt har jeg jo ikke selv set hesten.

Jeg ville bare gerne vide lidt mere om hvad det er, hvad det gør ved hesten, og frem for alt hvad mulighederne for hesten er, om der er noget håb da min svigerinde simpelthen holder af den uldsok over alt på jorden!

Hilsen

Lene

du var pustet af længsel

0
0
Svar på denne tråd

Jeg synes
Forfatter: 
Dato:  31-10-2004 20:04
det lyder underligt med den hovbyld. Og da helt sikkert hvis han ikke har fået hul til betændelsen, så kan det jo ikke komme ud.

Som sagt ville jeg kontakte et dryehospital hurtigst muligt, da der skal handles hurtigt hvis det er forfangenheden der er årsag til at den ligger ned.

Dyrehospitalet må også kunne vejlede om transport af hesten.

Held og lykke, jeg håber i finder ud af noget hurtigt, både for hestens og svigerindens skyld.
0
0
Svar på denne tråd

transport
Forfatter: 
Dato:  31-10-2004 20:35
I kan tage kontak til Falck og få dem til at køre hesten, deres vogne er indrettet til sygetransport. Det koster dog et eller andet hvis ikke i har abbonnement.... Men det er vigtigt at der bliver gjort noget nu.
0
0
Svar på denne tråd

Hmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  01-11-2004 00:04
Tror at det udelukkende er forfangenhed der gør at hesten ikke vil rejse sig. Em hovbyld oveni er bare usandsynligt - men hvis dyrlægen siger det, såeh.
Man kan godt transportere en forfangen hest - Louise Lodberg her fra nettet har transporteret sin vallak flere gange til Ansager og han ville også helst ligge ned. Prøv at spørge hende vedr. læsning

Min hoppe er også forfangen og jeg har valgt ikke at flytte hende på dyrehospital fordi jeg er tilfreds med min dyrlæge. Hun kommer når vi har brug for det. Hun har også kun villet ligge ned i perioder. Forfangenhed er ekstremt smertefuldt - så det er vigtigt at dyrlægen kommer ofte i denne fase, simpelthen for at vurdere om aflivning er mere dyrevenligt.
0
0
Svar på denne tråd

Transport...
Forfatter: 
Dato:  01-11-2004 02:33
Syge eller skade heste må ikke transporteres uden dyrlægens godkendelse jf. dyreværnsloven..

Med forfangenhed følger også øget risiko for hovbyller idet hoven svækkes og lammel lagende glider fra hinanden... så en dianose på forfangenhed og hovbylder lyder korrekt nok i mine øre..

Enten SKAL hesten smertebehandles og under dyrlægebehandling eller aflives.. den lidt ligeglade holdning som indlæget afspejler tyder på at det nok var bedst at aflive hesten.....
0
0
Svar på denne tråd

Ligeglad Holdning
Forfatter: 
Dato:  01-11-2004 09:24
Hesten er som sagt ikke noget værdifuldt dyr og familien som låner den går ikke så meget op i det, men så vidt jeg ved så ligger den ned fordi den ikke kan støtte på venstre forben hvor den har fået en hovbyld. Bylden er nu blevet skåret op men det lader ikke til at forbedre sig. Hesten får smertestillende midler men de er også ved at være klar til at aflive den, selvom min svigerinde hænger utroligt meget ved sin pony. Hun har selv 'tilredet' den (Den kan skridt, trav, galop og parader :) som teenager og har altid haft den som sin egen.
Men tak for de oplysninger jeg har kunnet læse ud af jeres indlæg om hovbylde og forfangenhed, det var det jeg gerne vill have at vide :)

Trist hilsen

Lene

du var pustet af længsel

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider