|
|
| varm wrap |
| Forfatter:  |
maria l |
| Dato:  |
30-10-2004 18:23 |
|
Hejsa
Da vi skulle give wrap til hestene i stalden i dag, var den lun/varm, og jeg mener at have læst herinde optil flere gange at wrap gærer hvis den er varm og derfor ikke må fodres med.
Men er der nogen der evt ligger inde med en artikel om emnet så jeg kan dokumenterer overfor ejeren af stalden(og dermed wrappen)at de ikke må få varm wrap, så han er nød til at åbne en ny balle?
Eller er der mon nogen der kan uddybe nærmere hvad der sker med wrappen og hvad der kan ske med hestene hvis de får varm wrap
Jeg har brugt lang tid på at søge i google men desværre uden held, så jeg håber at nogen af jer kan hjælpe....
Maria 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nok ikke så godt. |
|
|
I sommers gav jeg mine lun/varm wrap på folden. Jeg skulle til at gå,- men så pludselig at de to store heste, stod og havde svært ved at synke wrappen. Jeg blev selvfølgelig meget forskrækket og masserede halsene på dem, og efter nogle minutter gik det over. Jeg tror, den var for klæg. Derfor er jeg meget omhyggelig med, hvad jeg giver dem nu. Hvis wrappen er en anelse lunken,- ryger den ud. Jeg har dog kun været udsat for at kassere en lille balle.
Jeg ved ikke, om det er farligt for hesten at spise det,- men jeg ville ikke give hestene det.Siden den er varm,- er det fordi der sker en gæring..og det kan da ikke være godt.
Hilsen Vibeke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvor varm? |
|
|
Hvis wrappen er brandvarm og fedtet i konsistensen så ville jeg smide det ud!
Er den bare lun så se at få åbnet wrapballen helt. Pil alt plastic af og spred den ud på så stort et område som du kan, så kan du nå at stoppe processen nogenlunde. Jeg ville fodre med denne wrap.
I øvrigt åbner jeg altid wrap ballerne helt så de kan få luft. Det hjælper en del på holdbarheden.
Men vigtigst af alt. Brug din fornuft. Har wrappen ændret sig meget siden den blev åbnet : konsistens, duft, udseende så drop den.
Ane
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg har ingen |
|
|
dokumentation pt.
Men... Varm / lunken wrap må der ikke fodres med.
Wrappen er i gæring, når den er varm dvs. der er i forrådnelse og derfor lige så dårlig at give, som alt andet råddent foder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Warm wrap |
|
|
Betyder at en fejlgæring er startet.
Hvis ballen kun er lidt lun kan man skynde sig at splitte den op så standser gæringen.
Det der er varmt skal altid kasseres, Men med hurtig indgriben kan resten for det meste reddes, skal stadig lugte rigtig.
Er ballen meget varm skal den kasseres.
Varm wrap giver ofte kolik eller diarré.
Her er lidt om det, godt nok hentet( sakset) ned fra en Norsk side om foder.
Onsdag 8. November 2000
Sjekk rundballene før bruk!
Rundballer med gras som er godt konservert egner seg godt som fôr for hester. Dersom det kommer jord eller kadaver inn i ballen og det utvikler seg botulisme-bakterier kan derimot ballen i verste fall være dødelig for hesten.
- Del alltid først opp ballen og gi selv fôret ut til hestene!
Av Ragnhild Salomonsen
Mange stiller spørsmål ved hvorvidt rundballesurfôr egner seg for bruk til hest. Det ser ut til særlig å være frykten for botulisme som ligger til grunn for denne tvilen. Imidlertid er det viktig å være oppmerksom på at alt fôr innebærer en form for risiko, og det er derfor alltid nødvendig å vurdere fôret før en gir det til hesten. Dette er en regel som gjelder enten fôret heter høy eller rundballesurfôr.
Del ballen utover
For rundballer er det mye å hente ved å skjerpe rutinene for utfôring. En vanlig praksis mange steder er å legge en hel rundballe på jorden i luftegården, og så la hestene ete seg innover i ballen. Ved ikke å åpne ballen og dele den utover har en imidlertid helt begrensede muligheter til å vurdere kvaliteten på fôret. Lenger inn i ballen kan fôret være skjemt, eller inneholde jord og kadaver, uten at det vises på utsiden. Det er når jord eller kadaver blir med inn i ballen at faren for oppblomstring av botulismebakterier er størst.
En god praksis er derfor alltid først å dele ballen og selv fôre den ut til hestene. På den måten kan en lettere oppdage feil ved fôret som tilsier at det ikke bør brukes. Er en i tvil, skal en ikke gi fôret til hest. Denne forsiktighetsregelen gjelder selvsagt alle typer fôr, men det kan være grunn til å være ekstra forsiktig med rundballer.
Unngå luft i ballen
Hovedprinsippet for konservering av gras som rundballesurfôr er totalt fravær av luft. Når plastinnpakningen skades eller åpnes slipper luft til, og holdbarheten av fôret er deretter svært begrenset. I verste fall kan varmgang starte i surfôret mindre enn 24 timer etter lufttilgang, i beste fall kan surfôret være stabilt i 7-10 døgn. En åpnet rundballe som ligger i flere dager før den er spist opp, representerer derfor fare for varmgang og forråtning – nok et argument for at praksisen med å la hestene forsyne seg selv ikke er holdbar.
Svak syrlig aroma
Surfôr av rundballer som er godt konservert og har en god hygienisk kvalitet, egner seg ypperlig som hestefôr. Hestene liker dette fôret godt, særlig hvis det er noe fortørket.
Et vellykket surfôr har en svak syrlig aroma og er lys gulaktig til gulgrønn (olivengrønn) på fargen. Mørk, brunaktig farge på surfôret kan være et tegn på at temperaturen har vært for høy under gjæringa, og er derfor ikke gunstig. Sterk sur lukt, eller direkte ubehagelig lukt tyder på høyt innhold av henholdsvis eddiksyre eller smørsyre.
Smørsyregjæring hindres ved rask pH-senkning i grasmassen.
Pass opp for høy temperatur og pH
Høy temperatur og pH kan være faktorer som øker risikoen for oppblomstring av botulisme-bakterier (og andre uønskede bakterier). Rundballer som inneholder jord eller kadaver-rester - for eksempel jordrotter - eller som vitner om høg pH og høg temperatur under gjæringa, bør derfor som en generell regel ikke gis til hest.
Tar en disse forholdsreglene, er sjansene for botulisme som følge av fôring med gras-rundballer ytterst små. Helt sikker kan en aldri være, men sett i forhold til hvor mange rundballer som produseres, er antallet av botulismetilfeller svært få. Det ville være synd å ikke utnytte de gode fôringsmulighetene som surfôret representerer ved riktig bruk.
Hilsen
Yankee
Er du til fart og fest så er travere bedst.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rundballer |
|
|
Vi har fodret med rundballer wrap hele sommeren.
Det har været en super tør kvalitet. Wrappen blev brugt op på ni dage. Det var knap hurtig nok til, at bruge ballen inden den blev varm. Vi gjorde det, at fjerde dag ballen var åben, vendte vi den om. Så det nederste kom øverst. Derved blev ballen ikke varm. Ellers blev den varm, efter en uge.
Mvh. Linda
Tillid er ikke noget man kan kræve, det er noget man skal gøre sig fortjent til.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Linda - fantastisk |
|
|
det tror jeg, jeg vil prøve - for det er jo altid i bunden det starter... det er jo egentlig logisk at vende den om! Tak for tippet
Parson Russel Terrieren - en ægte heste-hund!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|