Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Ud i kulden hele dagen??
Forfatter: 
Dato:  10-11-2001 14:08
Hejsa
Jeg vil bare høre jeres mening angående heste på fold hele dagen, når minusgraderne nu slår til. Jeg er stor tilhænger af at have mine heste på fold fra morgen til aften, men jeg er nødt til at lukke dem ud allerede kl. 06.15 pga. arbejde og lukker dem ind igen omkring kl. 17.00. De har et læskur på folden, så de kan gå i læ, og min gamle hest har dækken på. Men det er hundekoldt så tidligt om morgenen, og jeg har ikke andre alternativer, da jeg har mine heste hjemme. Hvad gør I??
Mange hilsner
Anne
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Ud i kulden hele dagen??
Forfatter: 
Dato:  10-11-2001 14:17
Er det kun din gamle hest, der har dækken på?
Jeg ville mene at alle hestene skal have dækken på nu, især her hvor blæsten føles meget koldere end den rent faktisk er.

Hilsen Tina
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Ud i kulden hele dagen??
Forfatter: 
Dato:  10-11-2001 14:22
Kulde alene er ikke noget problem, såfremt hestene får lov at sætte pels derefter. Det eneste der normalt afholder mig fra at lukke hestene på fold hele dagen (men evt. vente med at lukke dem ud til jeg er kommet hjem) er, hvis det blæser og regner kraftigt - for da kan det knibe for hestene at holde varmen, og så er min samvittighed IKKE til at køre på arbejde og lade heste være heste på folden!

Faktisk er det sådan, at mine heste slet ikke vil ind om aftenen, hvis det er rigtig koldt frostvejr, stjerneklart og vindstille .... da vil de helst blive ude.

Det er kombinationen regn/blæst man skal passe på, idet hestene bliver gennemblødte og står så og bliver kolde i vinden. Det er i hvert fald min tommelfingerregel, og min heste plejer da at være sunde og raske :-)

/Tanja B
"Verden består af de folk, der gør tingene .... og så altså lige Tele DK." Anonym
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Ud i kulden hele dagen??
Forfatter: 
Dato:  10-11-2001 14:56
Hej Tina...

Der er intet i vejen for at hestene går ude, de har jo et læskur de kan gå ind i. Min hoppe går med dækken, men det er fordi jeg også rider om vinteren. Og så har jeg ikke lyst til hun har for meget pels igen, da hun bliver nemmere svedet når hun har sin fulde vinterpels.Jeg kunne selvfølgelig få hende klippet, men det føler jeg er unaturlig, og hun går faktisk meget ude om dagen. Men ok, hvis der er en stærk regn, så kommer hun og de andre ind før end de plejer. De kommer selv hen til døren når de vil ind.Derfor har jeg dækken på hende om vinteren.
Og de skal også have et læskur at gå i læ i, det foreskriver dyreværns loven mener jeg. Så du gør ikke noget fejl.
Faktisk har hestene det kun bedre af at være at ude det meste af døgnet, det er sjældent de bliver syge. Det er jo os mennesker der har en tendens til at beskytte dem mere end de har brug for. Så du kan være ganske rolig. Med hensyn til at give din gamle hest dækken på, kan være ok. Den er måske ikke så god til at danne vinterpels længere, ja så hjælper du den. Men ellers vil jeg ikke give den dækken på. Samtidig vil jeg også nævne at det er en smagssag hvordan man lukker ud og ind. Men til hestens bedste, har de altså bedst af at være ude det meste af døgnet.
Unskyld jeg gav en lang forklaring...men jeg vil helst behandle min hest så naturligt som muligt.

Venligst, Lotte.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Ud i kulden hele dagen??
Forfatter: 
Dato:  10-11-2001 17:24
Min går ude hele dagen - og hele natten, han er nemlig i løsdrift!

De heste her på gården der er i boks om natten komme r også ud ved 6 tiden, og de har det fint! Dem der bliver redet har dækken på, de to avlshopper går bare, og de trives ganske glimrende.

Så længe dine heste har læ for vind og regn, skal du ikke være bekymret!
Hygge
£isbeth
******** :-0

It is easy to be brave from a safe distance.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Ud i kulden hele dagen??
Forfatter: 
Dato:  12-11-2001 06:36
Jeg giver de andre ret.

Vores trives også ganske godt med at gå ude. Dog vil det gamle sofadyr gerne ind. Men det er nu mest fordi at hun har en mani med at man skal klatte og tisse inde. Så hun går og holder sig for så at gøre det med det samme hun kommer ind.

Men når det blæser og regner, lukker jeg af til læsdriften, så de ikke kan gå ud.(om natten) Den gamle (hoppen) mener nemlig stadig at Pivdyret skal stå lige uden for porten i regnen. Og faktisk så virker det til (hvert ifald for mig) at en af grundene til at stille sig i porten også er at så har man alt stråfoderet for sig selv. Og ligger der 1 balle hø og 2 baller halm fordelt på 3 heste til natten, ja så kan hun fint konsumerer det alene på en nat. Hun er storforbruger af stråfoder og har altid været det. Og er også vommet derefter.

Men det virker faktisk til at den eneste grund for dem til at komme ind er at få lov at ligge tørt om natten. Og er det tørt og frost, så går der lang tid før de reagerer på at der bliver hældt foder op.

Men faktisk så virker de ganske ligeglade med at det regner og blæser. Men Knægten og hans mor ligner også snart et par bjørne. Kun Pivdyret har en kort vinterpels. Og det endda selv om hun har gået ude sidste vinter. Og forsøger jeg kalde dem ind, kigger de bare efter mig og leger eller græsser videre alt efter hvad de laver.

Krista
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Ud i kulden hele dagen??
Forfatter: 
Dato:  12-11-2001 11:38
Hej

Jeg mener at de skal være ude, også uden dækken medmindre de fryser fordi de ikke har sat pels.

Hvad gjorde du sidste år ? og hvordan gik det ?

Mh KatrineH
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Ud i kulden hele dagen??
Forfatter: 
Dato:  12-11-2001 18:58

Hejsa...

Jeg skal også lukke min hest ud inden jeg tager i skole og det er også omkring 6.15. Min har fået dækken på da vores stald er kold og jeg skal kunne ride hende til undervisning i hallen uden at hun bliver totalt svedt selv om det nu ikke altid lykkedes da hun ikke er redet så længe og synes det er hårdt at skulle til at bruge sig rigtigt...
De andre heste jeg har haft har ikke haft dækken på og har gået ude fra morgen til aften og de har ALDRIG været syge og de elskede at komme ud om morgenen og ligeledes gør min nuværede hest. De bliver meget sundere og får et rigtig godt helbred... Mine heste har ikke været til at styre hvis de ikke får krudtet af ude på folden når de er vant til det, for de kommer selvfølgelig ikke ud hvis det øser ned eller det sner...

Håber du kan bruge det...

Jeg synes nemlig heller ikke at hestene skal pakkes for meget ind og de skal være ude så meget som muligt for det er trods alt deres natur...

Hilsen Chanett
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Ud i kulden hele dagen??
Forfatter: 
Dato:  12-11-2001 20:40
Er der nogen der bruger et telt som løsdriftstald eller ved om det kan fungere (varmblodsheste)?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Ud i kulden hele dagen??
Forfatter: 
Dato:  13-11-2001 22:07
Min mening er absolut også at man skal behandle sine heste så naturligt som muligt. De bliver stærkere og modstandsdygtige overfor sygdom. Desuden undgår man at hestene står i et lukket staldmiljø med amoniakstank fra urinen og støv fra strøelse, hvadenten man strøer med halm eller spåner. Nogle heste udvikler allergi og astma af dette.
Vi overbeskytter tit vores dyr fordi at vi tror at de fryser når vi gør det, men jeg vil da give Tanja ret. Regn og strid blæst er ikke alle hestes "livret",men ellers sætter de fleste pels efter vejret, hvis man bare venter lidt istedet for straks sommeren er ovre, at ty til dækkenet.
Mine heste er ude fra kl. ca. 9 og frem til det bliver mørkt, med mindre vejret er helt stygt....uden dækken. De har dog godt med læ og en lille "skov" at søge ly i.
Kh. Lone
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Ud i kulden hele dagen??
Forfatter: 
Dato:  15-11-2001 22:10
Jeg er enig med de andre, men det kommer jo også an på havd det er for nogle heste.....
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Ud i kulden hele dagen??
Forfatter: 
Dato:  19-11-2001 09:37
Hej allesammen!

Ud med hypperne, med eller uden overfrakker.

Det er det de har bedst af!!!

Mange hilsner Helle V
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Ud i kulden hele dagen??
Forfatter: 
Dato:  14-12-2001 18:43
HElt klart.. Jeg har 1 newforest, 1 newforest/fuldblod og 1 araber - de går alle 3 ude uden dækkener fra 7 morgen til 5-6 om aftenen - og de tager ingen skade af det tvært i mod - den ene har allergi og det hjælper meget når hun er ude så længe...
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider