Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

fastlåst bagben....
Forfatter: 
Dato:  26-10-2004 09:55
her til morgen da jeg lukkede hestene ud gik min 2½ års plag ud af boksen med det ene bagben slæbende efter sig. Benet var helt stift. Jeg kunne dog se at benet ikke gjorde ondt eller noget. Og efter ca. 5 min gik hun igen normalt rundt og travede endda.
Hvad kan grunden være til at benet bliver låst fast? hvordan kan jeg undgå det sker igen?
Nogen der har prøvet det samme?

Men sikke en forskrækkelse jeg fik...

:-)Hilsen Linda :-)

0
0
Svar på denne tråd

korte sener
Forfatter: 
Dato:  26-10-2004 10:14
Det kunne lyde som om plagen lider af dette:

for stramme knæbånd

:Pia
.
0
0
Svar på denne tråd

ja det
Forfatter: 
Dato:  26-10-2004 10:18
lyder nøjagtigt ligesom det... tak for linket.

0
0
Svar på denne tråd

træning
Forfatter: 
Dato:  26-10-2004 10:29
Heldigvis har jeg hørt at det er til at træne væk med godt resultat. Ud at gå i bakker, ikke trav, men skridt og galop (nok lidt svært...). Gå i sand eller vand, ligeud, ingen longering/cirkler.

Evt. kan du prøve at lære ham at du laver strækøvelser med bagbenene, nu ved jeg ikke hvor du bor, ellers kunne jeg vise dem jeg har lært af min massør (jeg mener hestens). Ellers kan jeg da få gemalen til at tage et billede mens vi gør det ;-)

Min har ikke samme problem, men jeg tror godt det kan bruges.

Er du god til engelsk kan du prøve at søge på "stifle" hvis du vil have flere tips.

.
0
0
Svar på denne tråd

jeg bor
Forfatter: 
Dato:  26-10-2004 11:32
i vestjylland... jeg bor desværre i et meget jævnt terræn, men ville da prøve om jeg kan finde nogle bakker og gå op og ned af med hende. Jeg har selv opdrættet hesten og den har aldrig gjort det før. Har dog i perioder da hun var 1 år klikket i haserne. Hun er meget bagud i udviklingen og har ret spinkle ben.
Men jeg vil da kigge efter nogle bakker jeg kan træne hende på.
Du må gerne tage nogle billeder af de strækøvelser du nævner.

0
0
Svar på denne tråd

lige et spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  26-10-2004 11:37
mere. Er det bedst jeg lader hende gå i løsdrift i stedet for hun kommer i boks om natten? så er hun jo i bevægelse meget af tiden. Men problemet er jo bare at hun nu har stået inde de sidste 5 ugers tid... og jeg ved ikke om det vil være godt pludselig at have hende ude om natten igen. Hun er dog kommet ud hver dag fra morgen til aften uanset vejr.

0
0
Svar på denne tråd

udenfor
Forfatter: 
Dato:  26-10-2004 11:49
Det er så varmt i øjeblikket, at jeg helt klart ville sætte hende i løsdrift. Har hun jævnaldrende hun kan lege og tumle med?

Ellers kan det være du kan få et læs jord eller to billigt et sted og smide på hendes fold, det har jeg set flere herinde gøre med succes, hestene synes det er sjovt at lege på.

At gå i tungt sand er også godt.

Da det gælder om at få bøjet knæet kunne det også være en mulighed at trække hende over cavalettier i skridt.(tilpasset hendes størrelse selvfølgelig, man skal heller ikke gå helt amok i træning)

Jeg skriver en besked til dig når jeg har billeder. Jeg bor på Sjælland, så det er ikke lige at komme forbi!

Det er typisk noget der kommer i voksealderen, det kan være hun er begyndt at få fart på.

.
0
0
Svar på denne tråd

min shetter hingst
Forfatter: 
Dato:  26-10-2004 12:02
fik det også jeg havde dyrlægen ude for jeg var da overbevist om at benet var brækket!!

han sagde at jeg skulle gå med ham i en pløje mark, da bakker ikke eksistere her ude heller!!

hilsen berit

man ligger som man har redt !

dansk tinker forening
0
0
Svar på denne tråd

pløjemark
Forfatter: 
Dato:  26-10-2004 12:26
Det er da en god ide. Og samtidig får man selv byens bedste balder! ;-D

.
0
0
Svar på denne tråd

Og en....
Forfatter: 
Dato:  26-10-2004 13:10
..god ting at gøre når benet "låser" sig, er at lige bakke hesten nogle skridt tilbage..
( Det gør at benet "låser sig op " igen.. )
Det fik vi anbefalet af en dyrlæge den gang vi havde en ponyplag der havde for korte ledbånd.

De fleste heste vokser fra det, det der sker er at hesten vokser for hurtigt og ledbåndene når ikke at vokse med..
HVIS det ikke retter sig op, kan dette afhjælpes med et meget simpelt indgreb, dyrlægen får lige skåret ledbåndet/ledbåndene over...
Hesten får ikke noget mén efter det, uden kan bruges som en normal hest..

Men bevægelse er en god ting, hvis man "propper" disse heste ind at stå i bokse så oplever man dette "problem" mere tit, end hvis det feks. går i løsdrift..

:-D M.v.h / Heidi :-D

>0< Ærlighed når man længst med...Tro mig >0<

0
0
Svar på denne tråd

tusind tak
Forfatter: 
Dato:  26-10-2004 14:13
for svarene. Jeg har flere ungheste som hun også går på fold med. Men hun er bare en meget doven unghest hende her, og bruger det meste af tiden på at gå rundt og æde. Men i går aftes var der godt nok fut i hende. Hun løb rundt og bukkede og stejlede og gjorde ved. Men jeg lader hende bare gå i løsdrift så... jeg tror også hun er kommet i voksealderen nu... hun har vokset ca. 4-5 cm de sidste 3-4 mdr.
Hun er en meget klejn lille shetter...

Berit: jeg troede også først benet var brækket da hun kom ud af boksen... men heldigvis var det ikke det. Pyha...

0
0
Svar på denne tråd

mine ene shetlænder
Forfatter: 
Dato:  26-10-2004 14:18
Har samme problem... første gang da hun var ca. 1 år.... dyrlægen kom ud og satte det på plads.. du kan selv tage benet op under den, og så strække det på en bestemt måde.. men det kan en dyrlæge vise dig... det er meget ubehageligt for hesten at gå med..

Nogle heste vokser fra det... men andre vil være så plaget at aflivning nok er eneste mulighed.. det sagde min dyrlæge ihvertfald.

Det er netop fordi at de vokser så hurtigt at senerene ikke kan følge med.. derfor skulle det gerne stoppe når de er stoppet med at vokse.

Mette
0
0
Svar på denne tråd

knælåsning
Forfatter: 
Dato:  27-10-2004 14:06
hej linda

det er nogle rigtige gode råd, du har modtaget.

Det bedste du kan gøre er at, få din dyrlæge ud og
se på hesten, og lave en plan til DIN hest, en knælåsning er ikke bare en knælåsning. vedr. strækøvelser på heste med knælåsninger er ikke det bedste at øve sig på, prøv igen at gå igennem din dyrlæge, og hør om han/hun kender til en god massør der kan det med strækøvelser og afspændning, for det er ikke alle massøre der kan, samt det tager en del år at få de rette erfaring. Det er så trist hvis dig eller hesten kom til skade.

hilsen tonyb
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider