Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hvilke slags halm er bedst?
Forfatter: 
Dato:  25-10-2004 22:41
Hvilke slags halm er bedst til heste? Havrehalm, hvedehalm, byghalm eller noget andet?

{>Maria {>
0
0
Svar på denne tråd

HØ!......
Forfatter: 
Dato:  26-10-2004 00:30
halm er og bliver ikke hestefoder! Man skal fodre med godt hø, da halm ikke tilfører maven noget godt!
-miki-

Tjek min HJEMMESIDE hvor I kan læse om krybbebidning, vævning og mere HESTEVIDEN! Dertil mere om mig og hestene, sjove historier og stævneresultater!
0
0
Svar på denne tråd

Hej Maria
Forfatter: 
Dato:  26-10-2004 07:39
Det halm der er bedst at bruge til heste som strøelse eller tidsfordriv på folden er vårbyg- og havre halm idet det ikke har så stort indhold af lignin.
Dvs. at hesten bedre kan fordøje det, hvis den har lyst til at æde lidt af det.
Vinterbyg- og hvede halm er ikke helt så godt.
Rughalm bør ikke anvendes.
Hilsen
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

Altså Miki:) (og maria)
Forfatter: 
Dato:  26-10-2004 08:25
Miki: Nu kender jeg jo ikke noget til din privat økonomi - men jeg personligt har altså ikke råd til at mine heste står på HØ!!
Næh - hø er noget de får i deres hø hæk som de kan æde i løbet af natten :-) (Nu får mine så wrap)

Men - spørgsmålet her er da helt reelt! Når man har hest der står på halm i stalden (som mine også gør) så må det da være en kunst at forhindre dem i at spise noget af halmen!

Der bliver i hvert fald tømt godt ud i min bund af halm hver dag :-)

Så jeg kan godt forstå at mange gerne vil vide hvilken slags halm der så er det bedste de kan give deres hest :-P

Så til dig Maria: Jeg bruger selv vårbyg :-)
De bedste hilsner
Christel
0
0
Svar på denne tråd

hvordan ser i forskel.....
Forfatter: 
Dato:  26-10-2004 09:07
på halm, er det farven eller!
0
0
Svar på denne tråd

nnnnnnnnn
Forfatter: 
Dato:  26-10-2004 10:55
Tusind tak for jeres svar.

Og Miki, jeg er udemærket klar over at heste skal have hø (eller wrap, som det er i mit tilfælde) Mine heste får henholdsvis 8 og 9 kg. dagligt som de skal ifg. deres korrekt afstemte fodreplan.

Når jeg spørger til halm er det som Cristel siger, at de spiser altså af deres halm bund og jeg ville derfor gerne vide hvad de har bedst af og selvfølgelig er det også væsentligt at det har en ordentlig sugeevne så hestene ikke sejler efter en tissetår.

Mine heste står også i vårbyghalm og det synes jeg har en udemærket sugeevne, men ville lige høre om der var noget bedre fordøjeligt og med bedre sugeevne end det.

I henhold til jeres svar ser det jo ud somom mine heste står på det bedste (når det kommer til halm)så det er jo bare dejligt!!!

{>Maria {>
0
0
Svar på denne tråd

ja oki...
Forfatter: 
Dato:  26-10-2004 11:51
... nu står der bare "fodr" som emne, så derfor gik jg ud fra at hesten skulle æde det *g* sorry!

-miki-

Tjek min HJEMMESIDE hvor I kan læse om krybbebidning, vævning og mere HESTEVIDEN! Dertil mere om mig og hestene, sjove historier og stævneresultater!
0
0
Svar på denne tråd

Jeg mener at..
Forfatter: 
Dato:  26-10-2004 15:24
.. Vårbyg er det bedste.
Klubmester spring 2003 på Freja
Klubmester spring 2004 på Chili
Mine to skønne ponyer!
0
0
Svar på denne tråd

halm til heste
Forfatter: 
Dato:  26-10-2004 15:40
hey..
man kan bruge alt halm i princippet,, men havre og vårbyg er bedst. som miki og du selv siger, er det ikke det som hesten skal have som primær stråfoder
jeg bruger selv både havre vårbyg og hvede halm, jeg er ligeglad, jeg syntes at det suger lige meget, og mine æder stort set ikke halm, kun deres gode hø

Venlig hilsen kristian

Hvis du skal handle så husk altid: tingene skal være bedre end nye og må ikke koste noget
0
0
Svar på denne tråd

hø.....
Forfatter: 
Dato:  26-10-2004 22:17
Miki - det er meget godt at heste skal have hø som grovfoder, jeg har fx blot lige det lille problem, at hvis min ismule får for meget hø (alt over et par kg) så får hun dårlig mave, tilgengæld kan hun æde nærmest alt det halm hun vil UDEN at blive vommet. (Samme hest kan heller ikke tåle for meget græs eller mere end en lille håndfuld wrap).

En sjov ting - da jeg fodrede mandag aften havde hun selvfølgelig fået sin flage hø, som hun lystigt gumlede på og jeg gav hende så lidt mere halm til at ligge i, og hvad gør damen?! hun går fra sit hø og begynder at æde halmen... Kaldte så på hende og viste hende, at der faktisk var mere hø tilbage, hvorefter hun kigger op og "siger": Altså mor, når jeg nu spiser min halm, er det nok fordi jeg ikke gider dit dumme hø. What to do? :-)

For nu at holde tråden, så er det hvedehalm vi bruger i boksen og om ikke så længe får vi frøgræshalm i bigballer ud på foldene, så de har noget at pille i.

Knus,

Trolden ;-)
0
0
Svar på denne tråd

altså....
Forfatter: 
Dato:  26-10-2004 22:29
... der er jo aldrig to heste der er ens og hvis du har den slags problemer, så er der jo sikkert ingen grund til at lige din hest skal have hø! Men er du sikker på at den ikke bare får skidt mave fordi det ikke er noget den får så tit?

Alle heste får jo lidt skidt mave, når man giver dem noget nyt, noget de ikke får så tit.

Har intet svar på dit spørgsmål... det lyder underligt.
-miki-

0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  27-10-2004 20:12
Hej Miki

Græs får hun jævnt ofte... faktisk hver dag hele sommeren (og stadigvæk) :-) så det burde ikke være derfor hun får tynd mave af 20 min på en anden fold.

Jeg kan fortælle, at hun forrige sommer var på hø og vand i en uge, fordi hun havde dårlig mave... så blev maven fin, og hun fik så ordineret 15 min græs af dr.dyr - og *bingo* hun havde dårlig mave igen... så fik hun loppefrøskaller - en 4-dagskur - og så var maven helt fin... lige indtil næste gang :-( Vi har stadig ikke fundet ud af, *hvad* det mere præcist er, hendes mave flegner over.

Hun kan godt tåle groft hø (har hun fået nu i ca 2 mdr.) - men ikke for meget af det, så er det også galt.
Sidste vinter havde vi noget meget tørt wrap, som hun også kunne tåle - hun levede nærmest kun af det. Fik ca. 2/3 flage (bigballer, hver flage ca 10 cm tyk) og hendes mave var såååå fin. Der var mange "træer" i det :-) Med "træer" mener jeg tykke tykke stænger fra kløver tror jeg, og de krævede at hun tyggede længere end på de bløde stængler, og det virker åbenbart. Desværre har bonden fundet ud af, at der er for meget arbejde ved at lave den slags, så han droppede det i år :-(

Så pt får hun som grovfoder sin ene flage hø (et par kg vil jeg tro) og det hvedehalm, der er i boksen - og så kommer der som nævnt snart frøgræshalm ud på folden (og forhåbentlig også som grovfoder i stalden til inde-hestene, da der er lidt - ikke meget - mere næring i det end i hvedehalmen, og så tømmer hun vel heller ikke sin boks i løbet af et par dage :-))

Knus,

Trolden ;-)
0
0
Svar på denne tråd

Vi bruger....
Forfatter: 
Dato:  28-10-2004 14:57
... hvedehalm som strøelse. Det suger godt, og hestene gider ikke æde det.

Som foderhalm bruger vi vårbyg med masser af udlæg - det er faktisk halvt hø.

Hilsen Sif

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider