Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

rive man....
Forfatter: 
Dato:  05-11-2001 09:29
Hej alle sammen

Er der nogen her, der kunne give mig en hurtig instruks til, hvordan man river/rykker man??
Philip
0
0
Svar på denne tråd

Re: rive man....
Forfatter: 
Dato:  05-11-2001 13:19
Ddet smarteste ville være hvis du har en kam af metal..... dem af plastik går ret hurtigt i stykker ).
Så tager du de totter der er for langne holder fast om dem, godt fasty.
derefter børsdter du nlærmest resten af manen opad så det kun er den lange tot der hænger ned.
Så snurer du totten rundt om kammen og rykker den så af.

Det var nok ikke særlig forståelig...... men jeg håber da at du kan bruge det.

Helle
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-11-2001 13:19
Ddet smarteste ville være hvis du har en kam af metal..... dem af plastik går ret hurtigt i stykker ).
Så tager du de totter der er for langne holder fast om dem, godt fasty.
derefter børsdter du nlærmest resten af manen opad så det kun er den lange tot der hænger ned.
Så snurer du totten rundt om kammen og rykker den så af.

Det var nok ikke særlig forståelig...... men jeg håber da at du kan bruge det.

Helle
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-11-2001 14:14
For det første må manen ikke være nyvasket, den bliver elastisk af det. Så skal den redes godt igennem, jeg har købt en af de stålkamme med håndtag, som man bruger til langhårede hunde.

Jeg bruger fingrene til at rykke med, hvis jeg tager en tyk tot hår og det gør ondt i mine fingre så gør det nok også ondt på hesten. Altså jeg starter ved sadellejet og tager lidt af de længste underste hår med højre hånds tommel- og pegefinger, med venstre hånd skubber jeg de øvrige hår op hvorefter jeg med et konsekvent ryk hiver de hår af som jeg holder med højre hånd. På denne måde får jeg både tyndet og kortet manen.

Jeg bryder mig ikke om metoden med metalkammen da man kan tage for store totter hvilket er ubehageligt for hesten og fordi den som regel skære hårene over og så får man ikke tyndet manen. Hvis jeg kun skal tage at længden, "knækker" jeg hårene med fingrene eller skær dem med en trimmekniv.

mvh

Caro

En gravhund er, en halv hund høj, en hel hund lang og to hunde værd.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  14-11-2001 00:23
Husk altid at hive opad, når i rykker manen, ellers gør det ondt på hesten. Og så har jeg forresten hørt, at det er lettere, når hesten lige har fået lidt motion først, så den er lidt varm

/Mette
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-11-2001 23:56
1. En metal kam er helt klart det bedste, og giver et langt flottere resultat.

2. Skær eller klip ikke manen medminder den er meget tynd.

3. Om du hiver op eller ned ad er et fedt, og hesten mærker ingen forskel.

4. Det gør ikke ondt på hesten når man rykker man, da den har et naturligt fedtlag i man kammen (det øverste stykke af halsen) De heste der reagerer mere eller mindre voldsomt over det, at skulle have rykket man har oftest haft en dårlig oplevelse med det eller er bare hysteriske. Giv dig god tit, så både du og din hest får en god oplevelse.

God fornøjelse!!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider