Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Vedr. Plegicil
Forfatter: 
Dato:  24-10-2004 10:03
Er der nogle som ved om man kan give plegicil når hesten skal klippes og hvis plegicilen er udløbet for 2 år siden...??
0
0
Svar på denne tråd

Det eneste som
Forfatter: 
Dato:  24-10-2004 10:16
kan ske er, at virkningen udebliver. Så det kan du jo prøve dig frem.

;-) Bianca
0
0
Svar på denne tråd

Dyrlæge ud?
Forfatter: 
Dato:  24-10-2004 10:22
Så vidt jeg ved, skal man have dyrlægen ud, når hesten skal have noget beroligende fx ved en klipning. Man må ikke selv sprøjte i direkte i blodbanen, hvis man selv sprøjter i musklen, skal det stadig være under dyrlægens ansvar og vejledning, og jeg tror det forudsætter man har en landmandsuddannelse eller lignende.

Og bruges plegicil, skal hesten chip-mærkes, hvis den ikke allerede er det, hvilket betyder at den ikke kan anvendes til slagtning (den må ikke bruges til konsum)...

Jeg forstår ikke helt det med de 2 år... Har du selv noget 2 år gammelt plegicil stående eller hvordan?

MVH Yvonne
0
0
Svar på denne tråd

Hverken Plegicil
Forfatter: 
Dato:  24-10-2004 10:27
eller andet medicin der er for gammel, bør bruges.
Mener at have læst, at nu om dage skal hest, der får plegicil samtidig chipsmærkes og må ikke anvendes til konsum.
Hilsen
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

Nej, du skal
Forfatter: 
Dato:  24-10-2004 11:28
ikke give din hest medicin, der er udløbet :-(

Ring til dyrlægen og få ham til at give hesten en beroligende sprøjte. Under alle omstændigheder har plegicil-saft en yderst begrænset effekt på hesten, så jeg synes ikke det er værd at rode med om det så ikke havde været udløbet. Måske kan I aftale en tid for klipning der passer ind med at en anden hest skal have dyrlæge, så du kan få det lidt billigere? Vat i ørerne på hesten kan også hjælpe da det ofte er lyden hesten er bange for.
0
0
Svar på denne tråd

Der sker ikke noget
Forfatter: 
Dato:  24-10-2004 11:32
hvis det er opbevaret rigtig og der ikke er mug på.
Det er nok til oralt brug(læs på flasken) og skal bare gives i munden.
Vi har brugt det til flere forskellige heste og det virker fint.
Hilsen Annette
0
0
Svar på denne tråd

Ang.. chipsning
Forfatter: 
Dato:  24-10-2004 11:57
Det er rigtig nok at efter de nye regler skal heste chipses, når der er anvendt bla. plegicil, men hvad så med alle de heste der har fået det inden det blev vedtaget?.. Og selvfølgelig forudsætter jeg at det er til oralt brug, og ikke noget med indsprøjtning.

;-) Bianca
0
0
Svar på denne tråd

Chip-regler...
Forfatter: 
Dato:  24-10-2004 20:58
Jeg ved ikke med heste fra før reglernes vedtagelse...

Men chip-reglerne er lavet fordi EU definerer heste som fødevarer på lighed med køer og grise, og så må der ikke være medicinrester i det...
Man kan jo give den alt muligt andet berolingende end plegisil, så den behøver ikke chippes bare fordi den skal klippes.
Mette - Defineret Ponyrytter  |   Mød mig og mulerne på min hjemmeside  |   Voksne er børn, der glemmer at lege
0
0
Svar på denne tråd

ville engang bruge plegisil
Forfatter: 
Dato:  25-10-2004 08:54
da min hest skulle have ordnet hove første gang, hvor jeg ikke kunne løfte dem, fordi hun var super nervøs. Men smeden ville ikke have det, da hesten så ikke kunne slagtes, det er forbudt, og det er rigtigt at dyrlægen skal ud.

Appaloosa 4 u 2
Jeanette

Få en appaloosa, Mere af hvad du vil have, alt hvad du nogensinde behøver.
0
0
Svar på denne tråd

plegicil er uforgængeligt
Forfatter: 
Dato:  28-10-2004 10:09
det er uorganisk og ret stabilt. Så det kan du roligt bruge. vi brugte da mit gamle til Tempo da vi forsøgte at få ham igang igen. han fik 25ml og så var det fint. den plegicil er nok tilbage fra 98 eller sådan noget og vi brugte den i 2003, havde en laborant med på råd.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider