|
|
| hjælp mig!! muk og løsdrift |
| Forfatter:  |
Sedoj & Susanne |
| Dato:  |
30-10-2001 13:59 |
|
Hej jeg står i den triste situation at min hest har fået muk - ikke bare i koderne, men op ad alle fire ben, på bringen og bagparten. Det slog ned som lyn fra en klar himmel. Han går i løsdrift nu, og det startede her. Har haft fat i dyrlægen som var ude og kigge og han sagde at det var muk. Jeg spugte til om jeg skulle tage ham ind...og han var lidt tøvende idet at ind for mig kræver at jeg flytter tilbage til det gamle sted. Der har han ikke mulighed for selskab på fold, dog mulighed for at være ude hele dagen ved siden af andre heste. Han er kun to år og hungst. Jeg synes det er for tideligt at isolere ham. Han har mulighed for at snakke med en anden hest når han står i boksen. Det er en politik de har på stedet at hestene går alene, da det er heste, der er i tilridning og konkurrence heste og andre hingste. Jeg fik noget shampoo og noget creme. Dyrlægen synes det var synd at han skulle gå uden selskab, men han kunne ikke garantere bedring, hvis han forblev ude. Jeg har til på lørdag til at tage stilling. Da der kommer nye heste i folden på lørdag og der skal ikke være for meget forvirring.
Hilsner Susanne og SEdoj
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: hjælp mig!! muk og løsdrift |
michaela |
31-10-2001 14:09 |
|
Hej Susanne.
Sikke et dilemma at staa i.
Men mug kommer jo af fugt og fugtige omgivelser og rammer specielt heste med hvide koder. Din hestes muk lyder meget udbredt og jeg kan for dit hensyne nok ikke se andre udveje end at tage ham paa stald til det er helt vaek, saa han ikke faar det kronisk. Tag ham ind og vask hans ben i rent vand og tor dem godt. Tag saa noget honning og en handske paa og begynd at massere alle de angrebende omraader ind i honningen. dette gentager sig hver dag til du har bugt med mukken. En billig og effektiv losning. I behandlingsperioden b'r du s[ vidt som muligt s'rge for han har rene og torre ben.
held og lykke
med venlig hilsen michaela
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Sedoj & Susanne |
31-10-2001 15:44 |
|
Hejsa mange tak for svaret. Jeg har selv nået frem til at tage ham ind og han bliver vallak i morgen. Han er nemlig ikke noget avlsemne og selv om han er sød får han et bedre liv som vallak. Han kan nemlig få selskab på en lækker græsmark så.
Susanne og Sedoj
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
karin |
31-10-2001 18:19 |
|
honning er indimellem meget effektivt til at bremse og hele mugdannelser, min fik mug i koderne(kun!!) og efter 2 dage med honning var det blevet markant bedre. det er godt nok noget klistret stads men det virker på de fleste
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
karina |
15-11-2001 22:14 |
|
Du kan også få en sprøjte af dyrlægen. Det hjælper helt vildt godt, en af mine venner har fået det til hendes hest....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet