Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Jeg får grå hår.?????
Forfatter: 
Dato:  17-10-2004 08:25

Ja jeg er ved at blive vanvittig.

min dejlige store araberrace hopppe som de sidste tre år er blevet ved med at vokse og vokse og vokse og som nu igen har taget et ordentligt nøk og er oppe på 164 i stg.
Men mit problem er hendes foder.
Det sidste stykke tid har hun reageret over for det foder hun nu igenenm mange år har levet af og det eneste som hun kan tåle uden at hæve op er wrapen.

hun har meget tykke ben både for og bag på alle 4 ben.

jeg er ved at få grå hår i hovedet, ved snart ikke havd jeg skal gøre for at få hende i lidt pænere foderstand. hun bliver vommet af kun at leve af wrappen.
Tilskuds foder - vitamin blandinger korn blandinger . ja alle former for foder hæver hun af.

håber der er et klogt hoved med et godt forslag.

imc
livet er herligt
nyd det mens du kan

0
0
Svar på denne tråd

spøg dyrlægen.....
Forfatter: 
Dato:  17-10-2004 08:28
er mit bedste bud........ lyder mystisk hvis den hæver i benene af fuldfoder etc.........

Karina
.
0
0
Svar på denne tråd

dyrlægen har været kontaktet
Forfatter: 
Dato:  17-10-2004 08:31

og det enda mange gange.

Hetsen fejler intet ud over at den vokser og vokser.

imc
livet er herligt
nyd det mens du kan

0
0
Svar på denne tråd

utroligt
Forfatter: 
Dato:  17-10-2004 08:36
Hæver den også af gulerødder og roepiller? Har dyrlægen sagt det er relateret til hun vokser? Så må du jo leve med hun er vommet imens...

Dine heste kommer jo på fold, så det kan ikke være det der er galt heller.

:Pia
.
0
0
Svar på denne tråd

Det kan da
Forfatter: 
Dato:  17-10-2004 09:04
være noget hun er allergisk over for. Det er tit de samme produkter går igen i de forskellige blandinger majs, ærter, lucerne, byg, havre.

Det kan jo være en af disse hun er allergisk overfor.

BImboe

Der hvor volden går ind, går forstanden ud.

0
0
Svar på denne tråd

jeg ville
Forfatter: 
Dato:  17-10-2004 10:39
Ringe til en foderkonsulent på enten Brogården eller sankt hippolyt.

De har stor erfaring og jeg har set solstråleeksempler.

Eks. hest der ikke kunne tåle noget overhovedet andet end wrap - den hævede ikke men hostede og kunne ikke trække vejret.

De fik i samråd med dyrlægen lavet en helt speciel foderplan til denne hest, der bla. bestod af roepiller og et helt specielt vitamin tilskud

Bitches
have more fun
0
0
Svar på denne tråd

mærkeligt
Forfatter: 
Dato:  17-10-2004 11:47
Ja det lyder mærkeligt, men jeg er nu meget enig i det bimboe skriver at hun måske er allergisk overfor en eller flere af de ingridienser der er i de moderne foderblandinger. Så måske var det en ide at prøve et nyt produkt af gangen fx roepiller, grønpiller, lucerne osv. så finder du måske frem til hvad hun kan tåle og ikke kan tåle.

0
0
Svar på denne tråd

hej igen
Forfatter: 
Dato:  17-10-2004 13:23

produkter fra st. hippolyt-brogården-tjørnehøjmølle- dlg. er prøvet uden resultat.
ren havre og ren byg er også prøvet men helelr ikke det hjalp.

Jeg må vel vente til hyppen er færdig med at vokse sig endnu stører, fatter bare ikke at en hest på snart 6 år stadigvæk vokser på den måde.

imc
livet er herligt
nyd det mens du kan

0
0
Svar på denne tråd

har du....
Forfatter: 
Dato:  17-10-2004 13:26
snakket med en foderkonsulent ???

Bitches
have more fun
0
0
Svar på denne tråd

hvad med pavo?
Forfatter: 
Dato:  17-10-2004 15:20
se overskrift - PRØV det - det har virket på en venindes hest der havde det samme problem....

rign og talt med din pavoforhandler - og se om i kan finde et produkt der passer lige 100% til den hest.

eller læs mere på www.pavo.dk

:-P Karina82 :-P

;-D Møgkællinger har det sjovere! ;-D
0
0
Svar på denne tråd

Det lyder
Forfatter: 
Dato:  17-10-2004 15:44
godt nok mystisk, næsten som en "multi" fødemiddelallergiker.

Er din hest blevet testet for allergi, ved en blodprøve ?:-)

Hesten lyder næsten som en der er allergisk over for gluten.

Nu ved jeg ikke om du selv har oprætten hesten, men er der andre i hesten "familie" der døjer med foder problemer ?

Jeg kan kun forslå dig roepiller, eller de der "græs" piller fra st. Hippolyt, og andre foder produkter uden nogen form for korn.
Bliver den også dårlig af majs ?

Det med den vokser så længe, har jeg oplevet før, hos en del andre heste/ponyer af forskellig race.

Mvh
Flisbeth
0
0
Svar på denne tråd

tak for alle de gode råd.
Forfatter: 
Dato:  17-10-2004 17:28

Hoppen har ført levet som en " normal" hest og aldrig før reageret over for sit foder.
det er først i denne vokse periode det gik galt.

dyrlægen har anbefalet ro og moderat ridning samt at den kun fordres med wrap da det jo er det eneste den ikke reagere over for.

vil kigge alle jeres gode råd igennem og finde ud af at bruge dem.

imc
livet er herligt
nyd det mens du kan

0
0
Svar på denne tråd

min historie
Forfatter: 
Dato:  17-10-2004 17:46
Jeg ved ikke om du kan bruge den her historie til noget, men måske..

Jeg havde engang en hest som stod med 4 stolpeben hvert eneste efterår når halmen og kornet var nyt, hvis ikke vi sørgede for at blande det grundigt med noget gammelt over en rimelig lang periode på 14-21 dage.
Han havde samme reaktion overfor fodreskift, for vådt wrap, for mange æbler/pærer, medicin og især penecillin (ikke antibiotika).
Vi fandt ud af at hans tarmflora var usædvanelig nem at slå ud af balance, og hans reaktion var altid hævede ben.(han fik tilgengæld aldrig kolik).
Derfor gjorde vi altid det at ved fodreskift, ny høst, nyt miljø, ved medicin o.lign gav vi ham god dosis mælkesyrebakterier. De fåes frysetørrede i diverse hestefoder-forretninger ( en mælkesyre bakterie hedder næsten altid noget med lactobacillus).
Vi gav ham det, når det var muligt i op til en uge før, og i 2-3 uger efter.

Mit forslag er derfor, måske din plag har en lidt sart tarmflora som ikke så let vil omstille sig på kosten. Så en tarmflora kur inden nyt foder og i en periode sammen med kan have en forbedring på de hævede ben. Men prøv at give den begge dele over en periode på 1- 2 uger og se hvad der sker.

Skal skynde mig at sige at jeg aldrig før eller siden har oplevet en hest med så sart mave.

Endelig....det kan i hvert fald ikke skade, højest lænse dig for nogle få 100 kr.
0
0
Svar på denne tråd

Enig med Zeusen og desuden
Forfatter: 
Dato:  17-10-2004 21:09
er her en mulig forklaring på at den vokser så meget:
Tarmfloraen består af mange milliarder bakterier, fordelt på mindst 500 forskellige arter - de spiser resterne af foderet og laver en lang række ( bakterielle)stofskifteprodukter som kan være gavnlige, eks kortkædede fedtsyrer fra de opløselige fibre i roepiller (giver et betydeligt energitilskud og ernærer selve tarmslimhinden) ELLER skadelige eks kan dominans af forrådnelsesbakterier give nogle toksiner ( endotoksiner fra gram-negative staves cellevægge, på fagsprog = ikke decideret sygdomsfremkaldende, meen alligevel ikke rare stoffer) som
1. påvirker hypofysen til at danne mere væksthormon - forsøgene er dog ikke lavet på heste (smil) - men det kunne forklare den voldsomme vækst
2.påvirker i allergisk - inflammatorisk retning og deraf hævelsen i benene.Inflammation (betændelsestilstand uden infektion) forværres ALTID af stivelse (læs alt korn), sukker (læs melasse, overdrevne mængder af gulerødder olign), dårligt fedt (læs alle de billige olier)

Hvis dette er rigtigt er hævelserne og væksten to symptomer på noget tredje, nemlig en tarmfloraforstyrrelse eller en ekstrem følsomhed for sukker /stivelse/ kulhydrater. At hun tåler Wrap underbygger ideen, da nogle af sukkerarterne i wrap jo netop er forgæret og dermed findes som aromatiske forbindelser, organiske syrer olign istf som sukker.

Det du kan gøre er:
1. giv en massiv dosis af venlige tarmbakterier fx Probiotic 500, 2 tsk daglig i vandkoppen (fås hos Engholmgruppen i Frederikshavn og har mange flere bakteriestammer med end andre produkter og så er kvaliteten god, det er et menneskeprodukt, men jeg bruger det til mine ved flytning og til den ene med sart mave og det ER godt)Det er OK at give det i månedsvis - til hun er færdig med at vokse - eller måske hjælper det netop til at afslutte væksten
2. Giv noget andet antiinflammatorisk for at mindske tendensen til hævelserne :
a. Gurkemeje (køb mindst 1 kilo i en helsekost)og giv måske 2-3 spsk daglig den første uge , så 2 tsk dagligt fremover til hun er i balance igen.
b. Levertran 2-3 spsk daglig en måned, både fiskeolien og Dvitaminet er antiinflammatorisk.
c. når levertrankuren er færdig så kør videre med et olieprodukt med essentielle fedtsyrer af omega 3 typen (fiskeolie, hørfrøolie, hørfrøkager = www.nyborggaard.dk) fx omegaoil fra Brogården, men der findes andre også.........

I foderet undgås alt korn - brug wrap i massevis, og prøv om det kan fungere med opblødte roepiller, grønpiller, lidt toastet sojaskrå - tag dem ind een af gangen en uge og se om det går..........
Vitamin - mineralblandingen bliver det sværeste, men overvej Regulator Complete, Surelimb (brogården) eller den endnu dyrere NDS Equine fra Engholmgruppen (ovenfor) - de tre er med organisk bundne mineraler og uden mærkelige fyld- og smagsstoffer.

HUn må gerne få moderat motion da det formentlig øger hendes evne til at udskille de affaldsstoffer der spøger - men hun må IKKE overanstrenges da det i sig selv producerer affaldsstoffer og kan give hævelser.
Eventuelt kan man give noget leverstimulerende som marietidsel, men det er ikke første valg....
Eva
0
0
Svar på denne tråd

hej eva.
Forfatter: 
Dato:  17-10-2004 21:30
Er du dog tovlig hvor du har tjek på det.
Jeg iler i morgen efter arbejde til telefonen og går igang med at bestille.

Jeg vil jo gerne snart igang med den for alvor men det er jo ikke muligt at arbejde seriøst med en hest der vokser så meget i så store ryk.
Jeg har lidt på fornemmelsen at den slet ikke er færdig endnu. den ligner stadigvæk en stor ranglet unghest på 3 år men da hun jo nærmer sig de 6 burde hun jo snart være udvokset.

I alle de år jeg har avlet arberheste har jeg aldig før mødt en hest med sådan en måde at vokse på.
Men det er også første gang jeg har en araberrace der er blevet så stor, vores angloarabere har jo normalt haft den sluthøjde hvorimod araberracerne har ligget på omkring 158 i stg.

heldigvis har den dog bevaret sit ædle araberpræg og den dag jeg kan ride ind og hilse på dommeren i vores første dressur klasse bliver en glædens dag.
Jeg vil føle mig som en dronning på den smukke hest.

tusind tak for hjælpen endnu engang.

imc
livet er herligt
nyd det mens du kan

0
0
Svar på denne tråd

Tak for de søde ord
Forfatter: 
Dato:  17-10-2004 21:50
- det er såmænd bare mit job at være problemløser vedr indviklede helbredsproblemer hos mennesker ( og heste er såmænd ikke så anderledes på de områder....)Jeg har skrevet adskillige fagbøger på området, så det er bare 25 års opsparet viden og erfaring jeg nu bruger på hestene også. Og så er jeg lidt af en biokemi/ fysiologi - nørd, så jeg synes ovenikøbet det er sjovt.
Jeg håber virkelig at det hjælper.
Eva
0
0
Svar på denne tråd

ben der hæver op
Forfatter: 
Dato:  17-10-2004 23:12
hey..
jeg har set det samme hos en hest, der voksede konstant. efter mange undersøgleser af et par forskellige dyrlæger, blev det konstateret, at det var galde. ved ikke om det kan have en sammenhæng

Venlig hilsen kristian

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider