Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

bandager eller gamasher??
Forfatter: 
Dato:  14-10-2004 11:36
Hejsa,

jeg er den heldige ejer af en hoppe, som desværre har den dumme vane at hun skruer meget på sine bagben når hun går. Nu ved jeg godt at der ikke er noget at gøre ved det, men ville det være en god ide at komme gamasher eller bandager på benene af hende, for at støtte senerne? Eller er det bare ærgeligt!? Jeg vil jo gerne passe på hendes ben, da hun jo gerne skulle holde mange år endnu.

Hilsen
Katarina

0
0
Svar på denne tråd

Har ingen betydning
Forfatter: 
Dato:  14-10-2004 12:37
At hun skruer på bagbenene har ingen betydning for hendes holdbarhed. Kender flere heste der har denne fejl, som bliver redet meget, og de har ingen mén. Vi har også spurgt dyrlægen, og det eneste der kunne ske, var at hovene kunne blive slidt skæve, da vridet kan belaste den ene side af hoven mere end den anden. Men det er blot at tage en snak med smeden, så han holder øje med dette.

Ang. gamasher, så støtter de ikke. De aftager blot for slag. så det vil være en god idé, hvis den har tildens til at stryge (skanke sig). I det tilfælde holder de længere end bandager.
Jeg selv bruger tit bandager, for at beskytte min hests ben. Men de skal lægges korrekt ellers kan de give trykskader. Om de støtter senerne er der mange meninger om. Min dyrlæge mener ikke de gør.

Venlig hilsen
Mia F.

0
0
Svar på denne tråd

vil mene
Forfatter: 
Dato:  14-10-2004 23:58
det altid er godt at give sin hest gamasher på når man rider for at beskytte :-)

Mvh Mette
0
0
Svar på denne tråd

sys ..
Forfatter: 
Dato:  15-10-2004 18:14

Helt klart du skal ruge gamacher!! Bandager er ikke gode, da de kan skde senerne i benene .. (senerne udvider og trækker sig sammen når hesten går, og bandagerne forhindre det!! Så efter en periode med bandager udvider senerne sig ikke mere) <--- selvfølgelig i værste tilfælde!

Man kan godt bruge dem hvis man sætter den tilpast for senerne (husk altid underlag til dem)

så .. gamasher..

- En RIGTIG hest er en Bandiiiit! Hee ..
0
0
Svar på denne tråd

hvorfor?
Forfatter: 
Dato:  17-10-2004 13:43
Jeg kunne godt tænke mig at høre hvorfor at I (Mette&bandit og mettek) mener at hun skal have bandager på.. Hvad er jeres grundlag for at skrive det?
Gamasher hjælper da ikke noget på at hoppen vrider med benene...

0
0
Svar på denne tråd

nej....
Forfatter: 
Dato:  17-10-2004 13:55
Det er ikke godt at give sin hest gamascher på hver gang man rider, med mindre at hesten stryger sig.
Gamascher og alt andet man giver på benene vejer noget og belaster derved muskler og sener voldsomt,
Så det bedste er altid at undgå at pakke hesteben ind, hvis man på nogen måde kan undgå det.
Ang det at en hest vrider i skridten har ikke nogen betydning.
Hilsen
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider