|
|
| Hmmm foder...?? |
| Forfatter:  |
Krølle |
| Dato:  |
13-10-2004 13:44 |
|
Hey!!
Jaah her på det sidste, er jeg gået hen og blevet lidt utilfreds med det foder, jeg giver min hest. Jeg tror mest, det er fordi, jeg egentlig ikke har særlig meget forstand på fodring, så jeg ved derfor ikke, om hun får det rigtige, og det hun har brug for. Lige for tiden for hun valset harve, FiberLux og en müsli blanding + hvidløgspulver og biotin. Hun går på marken hele dagen, indenfor plejer hun at få hø, men har ikke kunne få fat i noget godt overhovedet(Købte en big balle og fandt så ud af at det var utrolig dårligt)så det er ret træls.
Jeg ville høre om ,der er nogen af jer, der kan anbefale noget godt(ikke for dyrt) foder/foderblanding. Til en stor pony der bliver redet ca. 5 gange om ugen.
Hvis der er nogle her der har rigtig forstand på det med foder, foderenheder, vitaminer og alt det der så skriv, jeg er meget taknemmelig over gode råd.
Hilsen Kirstine
P.s. Hvad er det nu for noget med at man ikke kan nøjes med kun at give biotin?? Noget med at hesten ikke optager det??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvorfor |
|
|
både Fiberlux og en myslieblanding..... fiberlux skal blot tilsættes korn, så er dyret dækket ind
Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Krølle |
|
|
De fleste heste/ponyer der laver middel arbejde som dig har brud for noget energigivende foder,grovfoder og lidt vitaminer og minertaler.
Jeg ville forslå at du giver den 1½ kg havre,½ kg kraftfoder med en smule majs og lucerne og sojaskrå,5 kg godt hø og ca 140 g Travo E og så din biotin og hvidløg.
Får den det så er der ingen grund til at bruge dyrt Fiberlux og andre dyre blandinger.Hilsen Graven
Passer søges til 2 unge Dv-drenge !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ikke enig |
|
|
der er ikke stor prisbesparelse til en hest om man køber fiberlux (eller andet tilskudsfoder) eller travo + majs+ soyaskrå + lucerne
Så har man kun få heste er det altså lettere at fodre fra 2 sække (tilskudsfoder + korn) end alle de andre.....+ man er sikker på at blandingsfoholdet/næringsmæssigt er korrekt sammensat.
men hvis man blander fiberlux med et andet msylieprodukt (som jo så enten er tilskdsu elelr fuldfoder) er dyret enten overforsynet eller under forsyent med vitaminer/mineraler alt efter blandingsforhold.
Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Karinae |
|
|
Er heller ikke enig med dig.Den blanding jeg snakker om er i 1 sæk. Nu er jeg ikke selv så meget for at nævne produktets navn men hvis Krølle vil have navnet kan hun jo skrive til mig over beskedcentret.
Det jeg taler om findes og skal kun blandes med Havre og så hø selvfølgelig.Men det skal det andet jo også.Og det er faktisk ikke dyrt men ret billigt.Det har nemlig ikke et fancy navn.SAå jeg er ikke enig med dig.Hilsen graven
Passer søges til 2 unge Dv-drenge !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Foder skal jo ikke |
| Forfatter:  |
bimboe |
| Dato:  |
13-10-2004 20:54 |
|
gå op i om det er billigt eller dyrt, fancy navn eller ej.
Men om hesten fungere på det, er det vigtigste. Og om man har penge til det.
Nogle gider stå med 5 forskellige fodersække og blande det selv, og andre vil nøjes med 1 eller 2. Nogle vil have tilskudsfoder andre fuldfoder.
Det hele bunder jo i, om hesten er dækket ind med alle nødvendige næringsstoffer, og trives optimalt.
Men er enig med karinae, du behøver ikke to blandinger. Det kan godt være derfor, du ikke synes din hest er helt optimal. Hvis den enten bliver over eller underforsynet med vitaminer, mineraler og proteiner.
Prøv og nøjes med det ene produkt en overgang, og se om det hjælper din hest. Så kan du jo altid skifte til den tid.
En hest på 500 kg er dækket ind ved 1 kg fiberlux dagligt, så skal der bare tilsættes havre efter arbejdsniveau og huld. Og så min. 1 kg hø/wrap pr. 100 kg hest, og gerne mere.
Få evt. tjekket tænder og gødningsprøve.
Bimboe
Der hvor volden går ind, går forstanden ud.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hva gir i så |
|
|
sådan ca om måneden?
Ved godt det har været i et tidligere indlæg...
Men nu er jeg fx ved at købe hest...
han er 167 ca og skal rides 4-6 gange om ugen...
Hva kunne i foreslå... ? og evt en pris
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|