|
|
| Min hest kan ikke skridtes tør.... |
| Forfatter:  |
Berg |
| Dato:  |
12-10-2004 21:19 |
|
Jeg har et problem med den ene af mine heste.
Han sveder utrolig meget, når vi træner og er praktisk talt umulig at skridte tør.
Derfor sørger jeg altid for, at han står lunt og "træk-frit" efter endt ridning, så han ikke afkøles på en uhensigtsmæssig måde.
Men jeg undrer mig, når vi er færdige med at ride ved 18.30-tiden og han stadig er våd kl. 21.
Er det normalt?
Hvad kan man gøre for at sikre sig, at han ikke tager skade?
Jeg har aldrig oplevet en hest, der sveder på samme måde og derfor bliver jeg nødt til at høre, om andre har oplevet noget lignende.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sved... |
|
|
hey..
min den ene sveder også umanerligt meget, indtil at jeg klippede den. det er en fjordhest, så jeg giver ham ikke dækken på ud. han har det fint
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jep...... |
Vibe |
12-10-2004 21:22 |
|
Jeg har! Min gamle partshest svedte også rigtig meget (selv i det tidlige efterår) og hun var først tør der kl 22 selvom jeg var færdig med ridningen kl 18!
Men hun blev jo så klippet og hvilken lettelse
Kan ikke se andre muligheder end en klipning?
klat pip
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kristian..... |
Vibe |
12-10-2004 21:24 |
|
Kunne ikke lade være med at undre mig over, at din fjordbolle ikke for dækken på ude, når den er klippet??? Er det rigtigt - og i så fald hvorfor dog ikke?
klat pip
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vibe... |
|
|
han får en lidt mere en halv barbering. dvs. under maven, og et stykke op. fjordbollen har der rigeligt varmt selvom at han er klippet. der er ingen grund til at gå ud og investere i dye dækkner for en halvbarbering af en fjordbolle
han går nu på 7 sæson med halvbarbering uden dækken, og han fryser ikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| så må du klippe den! |
|
|
Din hest har det sikkert som kvindelandsholdet i håndbold har det, hvis vi bad dem om at spille håndbold i flyverfranz. Det er ikke rimligt.
Og hvis hesten står og er våd i flere timer efter ridning, så er risikoen for en god gang følgesygdomme rigtig stor.
Så klip din hest og dermed får den det meget bedre og du kan med god samvittighed ride den som du ønsker.
-miki-Tjek min HJEMMESIDE hvor I kan læse om krybbebidning, vævning og mere HESTEVIDEN! Dertil mere om mig og hestene, sjove historier og stævneresultater!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min hest kan ikke skridtes tør.... |
Berg |
12-10-2004 22:03 |
|
Jeg ved godt, det er en god ide at klippe heste med meget pels......
Problemet er bare, at han sveder uanset om han har sommer eller vinterpels.
Han har været klippet uden det havde nogen virkning, han forblev våd efter endt ridning.
Så har han haft div. dækkener på.... tynde dækkener kan hjælpe lidt, men ikke meget..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejsaa.......... |
|
|
er det en koldblods hest du har... du skriver ikke hva race...
har den vinter pels... stor pels..
hvis ikke det en en koldblod og ingen vinter pels..
ville jeg tilkalde dyrlæge for det lyder helt unormalt..
(måske sygdom)
eller ekstremt meget ude af form...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Giv den... |
Alexthekid |
12-10-2004 23:17 |
|
Ud over at klippe din hest, så husk lige at give den salt i foderet, når den nu sveder så meget!
Mvh
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejsa... |
|
|
Hvis jeg var dig ville jeg klippe, da den da må tørre hurtigere efter klipning.
Evt kan du give den et fleecedækken på under sit dækken mens den tørrer... så vil det våde ligge sig uden på fleecen og hesten forbliver varm og tør mens den sveder færdig...
Hilsen
-Matilde og Shalu -Shalu og jeg søger en passer læs mere:LIGE HER
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kristian..... |
Vibe |
13-10-2004 10:54 |
|
Så forstår jeg  Regnede af en eller anden grund bare med, at det var en helklipnig! Og så ville det jo være lidt vildt, selv for en fjordbolle, at gå rundt m røven bar ikke??
klat pip
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vibe... |
|
|
jo tak da. men det er som sagt kun lidt mere en en halv. han har engang været barberet helt. og gik uden dækken. han blev klippet i september, og han fik lige vinterpels nok til at han kunne klare sig uden dækken. men i øvrigt er det da stadig lunt om dagen, men det er meget koldt om natten. det er en pokkeres forskel på temp. og derfor er han kun klippet halvt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|