Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Olie i foder til føl
Forfatter: 
Dato:  05-10-2004 13:22
Er der nogen af jer som har erfaringer med at give olie i foder til føl ?? Vores føl har en rigtig mat pels, og jeg tænkte at jeg ville give ham lidt olie i maden. Alle vores andre heste får det, men ved ikke om det er en god idé til føl ?? Og hvis, hvor meget skal man så give ??

Knus fra Sille - vist nok kendt som den lidt småskøre :-P
0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville ikke give olie...
Forfatter: 
Dato:  05-10-2004 13:34
... til et føl, medmindre dyrlægen anbefalede det.

Følpelse ER ofte matte og glansløse at se på. Det går over til foråret, når sommerpelsen kommer frem.

Jeg går ud fra, at du har sikret at dit føl får den rigtige dosis af vitaminer/mineraler?

Hilsen Sif

0
0
Svar på denne tråd

Du kan godt
Forfatter: 
Dato:  05-10-2004 13:39
bruge olie til føl - ofte anbefales det faktisk at give føl olie i foderet for at reducere tilskudet af korn (havre) - så føllet ikke får for meget stivelse og kulhydrater som kan være medvirkende til vækstforstyrrelser, hvis føllet er disponeret herfor.

Bla. anbefaler Brogaarden ofte olie i foderplaner til føl. Føllet skal dog have en vis alder før olie er gavnligt, da føllet ellers ikke kan nedbryde/optage olien.
0
0
Svar på denne tråd

Takker
Forfatter: 
Dato:  05-10-2004 13:48
Sif: Jeg har talt med Brogården om hvad han skal have af foder. Han får 750 G Fase 1 fordelt over 3 måltider. Og så selvfølgelig alt den hø og halm han kan spise.

Heide: Det er lige præcis Borgaarden som har sagt hvad han skal have. Men de sagde ikke noget om olie, så det har jeg ladet være med. Men mit føl er 6 måneder, så kan jeg godt give ham olie nu ??

Hm, det kunne være at jeg skulle prøve at tage fat i brogaarden igen.

Knus fra Sille - vist nok kendt som den lidt småskøre :-P
0
0
Svar på denne tråd

du kan godt
Forfatter: 
Dato:  05-10-2004 14:06
give olie nu - men oftest bruges olie i forbindelse med et tilskudsfoder f.eks. Sure Grow, hvor du skal supplere med havre. Men da du bruger et fuldfoder skal du jo ikke tilsætte havre, så det er højst sandsynlig også derfor Brogaarden ikke har anbefalet dig at bruge olie. Men er du i tvivl - så kontakt Brogaarden - de er altid klar med et svar - og så er det jo ingen skade til, at de også er dygtige.
0
0
Svar på denne tråd

Olie..
Forfatter: 
Dato:  05-10-2004 15:16
Det er fordi du bruger et fuldfoder til dit føl, så er den dækket ind med alt.

Olie bruges gerne til at erstatte f.eks. havren, når man selv blander. Jeg har fået lavet en foderplan til mit føl, og der får han olie, men det er også fordi jeg ikke bruger fuldfoderblanding. Og føllet kan sagens tåle olien nu, selvfølgelig i tilpasset dosis.

Grunden til at føllets pels, måske ikke er så glansfuld mere, kan både være den påbegyndende vinterpels, og hvis du er begyndt at fravænne det fra sin mor, eller det er måske helt fravænt?? I hvert fald påvirker det føllet meget når det fravænnes, og det går som regel også ud over pelsen. Så jeg tror ikke at det hjælper at give olie pt, det er en ganske normal proces.

Mit føl som skinnede som højglans i sommers, er også efterhånden blevet noget mat i det.

Karina

Dejlig oldenborgvallak søger part
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider