Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

hævet i ganaschen
Forfatter: 
Dato:  05-10-2004 10:26
Hej...

Vi må være flere der har dette problem med at hestene hæver i ganascherne nu her om efteråret...
Hvilken erfaringer har i og hvad gør i ??? Dyrlæge, ingen fold, ingen ridning....???
Hvad kommer det af...?

Hilsen Sheila
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  05-10-2004 10:35
Kender godt problemet, jeg mener det kommer af der ikke er så meget græs, så hestene går og nipper meget, og derved "overanstreger" spytkirtlerne. Havde en hoppe der var meget hævet i perioder, men hun blev redet inden hun kom på fold, det kan være ubehageligt at skulle gå samlet dressur, hvis de er hævet. Men almindelig ture el. lign ville jeg roligt gøre. Tror ikke dyrlægen kan gøre noget, måske det kan hjælpe at give hesten lidt hø/halm på folden. Jeg ville forsat lukke dem ud og ride, selvfølgelig tage hensyn hvis de er meget hævet.
VH Louise
0
0
Svar på denne tråd

har græs
Forfatter: 
Dato:  05-10-2004 11:46
Hej...

Min vallak går på en stor fold med græs... så det er ikke fordi den piler og spiser jord eller lign.. nogle snakker om det er svampespore....

Sheila
0
0
Svar på denne tråd

hævet !
Forfatter: 
Dato:  05-10-2004 11:56
var udsat for en grim ting her den anden dag- kommer ud for at hente min hest- og ser så han er hævet ret kraftigt på siden af hovedet i begge sider!- mig der aldrig har set kværke mener at det ligner det godt nok- så jeg panikker og ringer til dyrlægen- han kommer og kan konstatere at det IKKE er kværke, men derimod nogen hævede ørekirtler ( og det er for øvrigt 15 år siden han har set det sidst!!!!)- han havde ikke feber men fik dog lidt pencilin og noget til at tage hævelsen- og jeg har intet set til det siden...måske kommer det af det samme!

Breedingstock painthoppe føl samt AQHA avlshoppe tilsalg - se min præsentation
0
0
Svar på denne tråd

Hmmmm....
Forfatter: 
Dato:  05-10-2004 12:34
Nogle af hestene i den stald hvor min hest står har også dette problem. Dyrlægen har undersøgt det og det kunne vist muligvis være et eller andet i jorden (man kunne ikke gøre noget ved det).

Har hørt at man kan give hesten citronsaft et stykke tid inden man rider....om det hjælper ved jeg ikke, jeg har nemlig ikke problemet.

Vh Gitte
0
0
Svar på denne tråd

Igår...
Forfatter: 
Dato:  05-10-2004 14:28
Da jeg skulel ud og ride var min hest osse meget hævet, men jeg red ham alligevel og da vi havde redet i en halv time var det næsten væk...

Jeg fik afvide af dyrlægen (han har haft det før) at det kunne være allergi overfor støv, pollen og 117 andre ting...

Men jeg skulle bare ride ham, lukke ham på fold osv men hvis det blev værre skulle vi have taget nogen prøver...

Skøn friservallak sælges, skriv og hør nærmere...

Ponyudstyr sælges, ALT skal væk...
0
0
Svar på denne tråd

Kender det godt...
Forfatter: 
Dato:  05-10-2004 17:33
Jeg har det samme problem med min. Har også haft dyrlæge ude og kigge på det da det var så meget at han "ik havde nogen kæbe"... Han mente det var jordbakterier. Der ka ik gøres noget ved det. Men... Hvis de ik er voldsomt hævede hjælper citron i
foderet. Eller direkte i munden. Det er bare ik alle heste der vil ha det... Man ka også "ride det væk". Det ka jeg i hvert fald på min. Han er stadig samarbejdsvillig som han plejer, så tror ik det generer ham så meget. Det ser bare lidt underligt ud og folk forveksler det tit med kværke. Men det er det altså IKKE. Det smitter heller ik...

Mvh. Christina.
0
0
Svar på denne tråd

Det...
Forfatter: 
Dato:  05-10-2004 17:47
...er egentlig meget sjovt, præcist hvor mange forklaringer, diverse dyrlæger har på det fænomen, hvor hesten hæver i ganaschen.

Gry gør det hver eneste dag, når hun er på fold. Uanset årstiden. Hævelsen svinder under ridning og er efter sigende betydningsløs - om end den formindsker ganaschefriheden.

Dyrlægerne er efter sigende mystificerede - men de har da mange kreative bud. :)

Mette (Fjolle)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider