Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Halthed - vækstforstyrelser??
Forfatter: 
Dato:  04-10-2004 13:51
Hej med jer :-)

Nu er jeg ved at gå ud af mit gode skind - for mit lille uhyre af en hoppe på 1 år og 3½ måned er halt/trækker/går stift på højre forben.

Det startede for knap 14 dage siden ved at hun trak på højre forben.

Jeg så det an et par dage - hesten trak stadig på forbenet og så ringede jeg til dyrlægen.

Min dyrlæge mente at hun havde sur stråle - så jeg skulle have fat i smeden - iøvrigt trængte hun også til smed.

Dyrlægen kunne jo ikke lave en bøjeprøve pga. hendes alder så han gennem gik benet og brugte en visitér tang til at fastslå at hun var øm ved ballen i hoven og i strålen.

Derefter fik hun en bandage med salicyn syre på benet og fik besked om at hun skulle have smed.

I dag kom smeden forbi - hun har IKKE sur stråle - faktisk har hun temmelig fine hove..

Smeden mener det sidder fra knæet og på efter - måske er det pga. vækst?

Jeg ved ikke rigtig hvad jeg nu skal stille op - andet end at dyrlægen må se på hende igen.

Men kan det skyldes vækst forstyrrelser? - idag synes jeg det ene forknæ virker lidt større end det venstre - men det er ikke hævet, varmt eller har galle.

Kan hun have vokset for stærkt? - kan hun have mus i forknæet? Kan jeg have overfoderet hende med vitaminer trods jeg har fulgt foderprogrammet og holdt øje med hendes udseende.

Eller kan det være ren og skær vokse værk, som hos mennesker?? 8-)

Hun er i fin foderstand - har blank pels - og ser bestemt ikke ud til at mangle noget og er frisk som hun plejer trods hun trækker på benet.

Jeg synes ikke rigtig jeg kan finde svar på hvorfor hun halter.

Har I oplevet jeres plage gå stift i perioder?

Håber på nogle svar, der kan give mig ro i sindet - for jeg er faktisk temmelig frustret - øv..

Hilsen stine
0
0
Svar på denne tråd

Hvad har
Forfatter: 
Dato:  04-10-2004 14:28
du fodret hende med og i hvilket mængder?? Jeg vil ikke tro at det er vækstbetinget når det kun optræder på det ene forben. Hvordan er benstillingen på henholdsvis højre og venstre forben?

Hilsen Lisette og Flødebollen
(i) Intet er så dårligt at det ikke er godt for noget (i)

0
0
Svar på denne tråd

Olivias foder
Forfatter: 
Dato:  04-10-2004 15:01
Hej

Hendes benstillinger ser meget fin ud - hun er ikke fransk eller indad stillet - står måske lidt stejlt på forhovene, men dette retter smeden løbende.

Derudover har hun løbende fået tilpasset sin foderplan afhængig af alder, vækst osv.

Her i sommer har hun gået på græs med 1 x fodring daglig.

Nu er hun tilbage i stalden hun boede i før hun kom på sommergræs, og her får hun pt. følgende fodermængde daglig:

1,5 kg foder

(foderværten blander selv foder, der består af 45 % havre - 45 % byg - 5 % soya skrå og 5 % knækket majs + lidt melasse)

Derudover får hun:

800 g Suregrow fra dodson & horrel

3 dl soyaolie

1 kg gulerødder

500 g alfalfa Lucerne fra Dangrønt

10 g Hvidløgspulver

15 g salt

BroG.Copperplex5 g
(Cu, Zn, Se, e-vit. tilsk.)

6 kg wrap hø

+ Halm ad libitum

Fordelt over 3 måltider daglig.

Hilsen stine

0
0
Svar på denne tråd

Uhadada
Forfatter: 
Dato:  04-10-2004 16:46
Nu kan jeg ikke lige se hvor stor du forventer din hoppe bliver, men jeg har skudt på ca. 500 kg. Hvis det passer eller er for meget, så får din hoppe for det første alt for mange FE. Der er et meget skævt forhold mellem calcium og phosfor, og med ekstra tilskud af zn/cu og selen vil din hest også være i stort overskud af disse. Selen kan rent faktisk medføre en forgiftning når det overdoseres. Hvordan har du dog fået lavet den foderplan?

Hvor meget tørstof er der i dit wraphø? Hvis det er under 60% vil det være en rigtig god idé at supplere med noget alm. hø (evt. kunsstørret græs). Lucerne er ikke nødvendigt her, da hesten sansynligvis vil rigeligt med protein og lysin fra wraphøet og soyaskråen der er blandet i foderet. Jeg ville skifte over på fase II i stedet for, og evt. supplere med surelimb. Det har jeg fodret min unghest op på, da hun var plag. Olie er en udmærket ting, men 3 dl. er vist ikke nødvendigt. Det er bedre at give din hoppe en masse hø og wrap og supplere med en smule korn (max. 500 g pr. 100 kg.) dette gælder også blandinger som suregrow og fase II. Få én til at lave en ny foderplan til dig, der ved noget om foder. Så du undgår problemer fremover. Ved ikke om det din hoppe har nu er vækstproblemer, men det kunne tyde på det med den foderplan. Men uanset er det jo en god idé at få dyrlægen til at kigge nærmere på det ;-).

Held og lykke med hende (hun ser forresten rigtig sød ud)!!

Hilsen Lisette og Flødebollen
(i) Intet er så dårligt at det ikke er godt for noget (i)

0
0
Svar på denne tråd

tjek lige
Forfatter: 
Dato:  05-10-2004 10:48
jeg er enig med de andre i en revideret foderplan. men tjek også lige at hun er lige i knoglerne - belastninger kan også give uforklarlige haltheder. eks. sidder hendes skulder "spidser" på bringen præcist lige over for hinanden?(sæt en fingerspids på hver) gør knæene? - jeg har før set at plage (og voksne heste også naturligvis) har klumret sig på folden , eks er faldet efter et bukkespring, og har slået skulderen skæv. tjek også hoftehjørnerne medens du er igang. du skal bare stå lige bag hende medens hun står på et plant lige underlag med bagbenene lige ud for hinanden. så sætter du dine fingerspidser på hvert hoftehjørne - er hun meget skæv kan du mærke det i dine arme/skuldre - er det kun lidt er det noget en kiropraktor kan mærke. kig ned langs hendes ryg -evt medens du står på en skammel ved halen - så kan du se om hendes skuldre sidder lige højt. det er bare noget du lige kan tjekke for at være på den sikre side.
ellers har jeg set hævelser pga. overdosis og allergisk reaktion på bestemte mærker vitaminer /mineraler.

Rid smukt
Rid Klassisk.
0
0
Svar på denne tråd

Få hende ...
Forfatter: 
Dato:  05-10-2004 11:08
... røntgenfotograferet. Hun kan nemlig have et lille brud, måske en mus eller noget helt andet. Men ville det ikke være rart at få udelukket?

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider