Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

hovsenebensbetændelse
Forfatter: 
Dato:  04-10-2004 11:44
Er der nogle herinde der har været i den sørgelig situation at deres hest har fået konstateret hovsenebensbetændelse..? Jeg har lige fået det konstateret hos min, og er meget bekymret... Smeden mener ikke der kan gøres noget for at få det det væk.. Er der andre der har fået det at vide eller har i fået det kureret...?
Håber nogen vil dele deres erfaring for jeg er på barbund, og ønsker ikke at sige farvel til min hyp...!
0
0
Svar på denne tråd

Det har jeg
Forfatter: 
Dato:  04-10-2004 12:51
Min hest fik i starten af maj konstateret hovsenebensforandring. Hesten fik en behandling(sprøgte ved hovsenebenet), min dygtige smed lavede et par spc. sko.
Derefter har hesten holdt laaaang sommerferie, vi startede op med skridt 30min og efter 5 uger var vi oppe på 90min (det er meget meget lang tid).
Derefter stod den på trav intevaller i ca. 14 dage.
Under genoptræning må der kun rides på fast underlag,
ikke ridehus eller bane.
Vi er så småt at ride på banen, hesten går stadig med spc.sko, han skal senere nok have ringsko.

Det største problem jeg har haft undervejs, er at han har tabt sine sko.

Men smeden kan gøre meget, han er næsten vigtiger end dyrlægen nu.

Min dyrlæge og smed har samarbejdet godt.

Husk at en dygtigt smed er guld værd !

mvh

Julle
0
0
Svar på denne tråd

Hejsa,,
Forfatter: 
Dato:  04-10-2004 12:57
Hovsenebensbetændelse er ikke nogen rar diagnose at få.

hvis jeg var dig ville jeg få min dyrelæge til at snakke med min smed ang. beskæringen. Din hest skal højst sandsynligt have Eggbarr sko på, da denne type beslag hæver hesten lidt i dragterne og aflaster hovsenebenet.

Hvad har din dyrelæge iøvrigt sagt om udsigterne?? Hovsenebensbetændelse er jo ikke kun en diagnose, men en samlet diagnose for flere forskellige sygdomme omkring hovsenebenet, det er ihf. sådan jeg har forstået det.

Du kan vist ikke reversere sygdommen helt, men hvis det er opdaget i tide er det muligt at standse udviklingen og få en rask hest... dog under hensyntagning til belastning af den dybe bøjesene og hovsenebenet...

Pøj pøj

Hilsen
-Matilde og Shalu :-D-

0
0
Svar på denne tråd

Smed...
Forfatter: 
Dato:  04-10-2004 13:12
Sagen er den, at jeg lige har skiftet smed, da jeg har haft problemer med hans hove længe.. Og det var så den nye smed der konstaterede det.. Og han mener det har stået på i en længere periode, så der ikke er det store håb.. Han mener ikke det vil hjælpe med eggbarr sko, da han træder skoen af.. Og det bare vil gøre det værre.. med hensyn til flere sygdomme, så er det også slimsækken der er beskadigt.. Jeg skal have fat i dyrlægen, og hører om han sidder inde med nogle idéer..
Julle, det lyder til der er håb, hvis det er det samme som din havde.. Hvilket jeg er bange for det ikke er..
Er der andre der har erfaring med det???
0
0
Svar på denne tråd

spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  04-10-2004 14:07
Jeg ville få dyrlægen til at stille en diagnosen !!!! inden du begynder med div beslag mm.
Du skriver at du har haft problemer med hovene længe, hvilke problemer? Er den halt?
Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
0
0
Svar på denne tråd

Er det din
Forfatter: 
Dato:  04-10-2004 14:32
smed der har stillet diagnosen?? For så kan du ikke bruge det til ret meget. Få dyrlægen til at tage røntgenbilleder, det er det eneste der kan afsløre hovsenebensbetændelse. Dyrlægen er også den kompentete af de to, til at fastslå behandlingen. Så fat i dyrlægen, hvis du ikke har haft det!

Hilsen Lisette og Flødebollen
(i) Intet er så dårligt at det ikke er godt for noget (i)

0
0
Svar på denne tråd

Dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  04-10-2004 14:44
Det er kun dyrlægen der kan stille diagnosen!

Min hest fik taget røntgen af begge forhove, der var heldigvis kun forandring på det ene.

Min hest er også slem til at træde skoene af, den går permanent med klokker, det hjælper lidt på problemmet.

Så afsted til dyrlægen med hesten.

Nu ved jeg ikke hvor du bor, jeg var hos Hørsholm Heste praksis, og er meget tilfreds med den behandling og støtte jeg har fået der fra.

mvh

Julle
0
0
Svar på denne tråd

Dyrlæge..
Forfatter: 
Dato:  04-10-2004 15:38
Ja selvfølgelig skal jeg have dyrlæge til ham, men jeg kan jo godt forbedre mig på det, hvis nu det er sandt.. Smeden mente bare han havde alle de tegn der ville være, hvis det var det..Men jeg har da helt sikkert i tankerne at få ham røgten...
De andre problemer jeg har haft med ham, er det at hans hove har været meget uens.. Den ene meget mere stejl og snæver end den anden..Han har også været en del halt.. Og så har han hele tiden rykket skoen af så det bare er blevet værre.. Han har stået stille i et par måneder uden sko, for at se om det ville hjælpe.. Som det jo så ikke gjorde, og derfor kontakede jeg den nye smed..som har set mange tilfælde af det, og derfor må have viden om området..
0
0
Svar på denne tråd

60% bliver raske
Forfatter: 
Dato:  05-10-2004 10:59
Generelt siger man at 60% af de heste der får diagnosticeret hovsenebenssyndram bliver gående igen. Der er endda nogle dyrlæger der mener at det er endnu flere heste der bliver raske.
Min hest blev halt i maj måned, og fik konstateret det. Efter ændring af sko og behandling blev hun rengående, men blev halt igen inden jeg begyndte at trave. (det skal siges at hun tabte sko hele sommeren). Hun er nu blevet erklæret uegnet til ridebrug, og forsikringen har erkendt at de skal betale erstatning for hesten.
Men nu er der så sket det at min hest er blevet rengående igen... Jeg har travet hende i en uges tid (efter at have skridtet hende i 4 uger). Jeg ved ikke om hun vil kunne komme til at holde som ridehest, men hun har det bedre end hun har haft det længe. Derfor lad være med at opgive før end du har givet din hest noget tid til at komme sig.
Desværre er jeg altid uheldig, så da jeg kom ud til min hest igår var hun så blevet halt på et bagben...
Held og lykke med din hest, og lad være med at give op alt for hurtigt
0
0
Svar på denne tråd

Behøver ikke at tage...
Forfatter: 
Dato:  05-10-2004 11:01
....sorgerne på forskud.
Det er for meget selv pineri!

Skynd dig at få dyrlæge besøget overstået og vælg en af de store kendte heste dyrlæger. Så er pengene givet bedst ud. Spørg evt. forskellige om deres erfaringer med hov problemer. Så du får den bedste behandling.

Tag en god ven med dig som støtte.

Det at få vished er meget vigtigt, for dig så du ikke går og frygter det værste - måske er det ikke så slemt.

Jeg krydser fingre for dig og din hest.

Med venlig hilsen

Mvh. Monals

www.sitecenter.dk/naturlighesteteknik
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider