Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Fravænning/Hævet yver.
Forfatter: 
Dato:  01-10-2004 11:31
Hej

Nu er tiden kommet hvor jeg er begyndt at vænne føllet fra sin mor om natten, hvilket de begge tager rigtig flot, men de kan også snuse sammen. I to nætter har de nu været adskilt om natten.
Da jeg kom derud her til morgen var min hoppe hævet i yveret, foran yveret, men virkede ellers ikke påvirket af det, da hun både havde god appetit og masser af energi på marken. Jeg ringede så til dyrlægen for at høre hvad det kunne være, for jeg er jo lidt ny i de her ting, og han sagde at det var højst sandsynligt væskeophobning, fordi føllet er under fravænning, og at det højst sandsynligt forsvinder når han dier igen. Men i garvede avlere, hvor længe varer det inden det fortager sig helt, og hvor stor risiko er der for at det kan sætte sig som yverbetændelse? Og i givet fald hvad er de første tegn på yverbetændelse?

Håber i kan hjælpe mig lidt ;-)

Med venlig hilsen
Anne-Mette
:-)

Søde flotte kattekillinger søger nye hjem.

Hingsteføl søger legekammerat til vinter, helst omkring Vejle/Give(Se min præsentation)
0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  01-10-2004 11:54
Tegn på yverbetændelse er hævet yver, hoppen vil ikke have følle dier eller vi rør ved det, feber, træthed osv...

Du kunne jo golde hende, kun give hende halm/hø og moderat vand, så forsvinder mælken på kort tid hvis følle osse er væk fra hende i den tid...

Skøn friservallak sælges, skriv og hør nærmere...

Ponyudstyr sælges, ALT skal væk...
0
0
Svar på denne tråd

yverbetændelse
Forfatter: 
Dato:  01-10-2004 11:58
Har en Friser der lige har haft yverbetændelse.
Tegnene er : stort hævet yver der er hårt som beton. Når du malker ud kommer de gult matterie ud (altså betændelse) og så har de feber. ( som regel). fat i dyrlæge og så pennecilin. Det værste er at min ikke engang har haft føl i år. æv æv .Du skal også passe på at når du malker hende ud for betændelse, at du ikke over stimulerer hende så hun ikke bliver fravendt mælken.
KH
Linda
0
0
Svar på denne tråd

yverbetændelse
Forfatter: 
Dato:  01-10-2004 12:32
opstår som regel når føllet får lov at die engang imellem. Efter min dyrlæges mening er det enten eller, ellers er risicoen for betændelse for står.

Yverbetændelse gør MEGET ondt har jeg fået fortalt, og jeg har engang set en Ko få klippet den ene "pat" af for at dræne betændelsen... ikke et kønt syn!

Husk at når du vænner fra så skal hoppen ikke have noget kraftfoder så forsvinder mælken hurtigere.
Desuden har jeg fået fortalt at hoppen bliver ved at producere mælk så længe føllet er i nærheden... jeg tror ikke 100% på den men det tager nok længere tid hvis føllet er der.

Håber du kan bruge det til noget!
:-D Én gang Ismulle....altid Ismulle!! :-D
0
0
Svar på denne tråd

ups.. lige noget mere
Forfatter: 
Dato:  01-10-2004 12:35
I min nye bog om hestehold står der at det er godt at motionere hoppen ved fravænning for så bliver yveret ikke så spændt!

0
0
Svar på denne tråd

ja undskyld...
Forfatter: 
Dato:  01-10-2004 12:54
.. men jeg faldt over den her artikkel og synes den var god...

Fravænning

0
0
Svar på denne tråd

Mimiz...
Forfatter: 
Dato:  01-10-2004 14:44
hvad menes der med enten eller?Altså skal føllet vænnes helt fra med det samme? For jeg har fået at vide at det skulle ske gradvist, altså tage ham fra om aftenen, give ham lov til at få en tår mælk inden han skal sove samt om morgenen inden de bliver lukket på fold, hvor de går sammen 10-12 timer. Dog var han i forvejen begyndt at drikke mindre mælk og spise mere følfoder samt hø. Men han er ikke gammel nok til helt at komme fra hende endnu, da han er lige knap 5 mdr. Indtil videre er hun heldigvis ikke øm, og han får lov at drikke, hun spiser som hun plejer og har masser af energi.

Jeg fodrer hoppen med havre, soyaskrå samt mineraler og hø...hvad skal der skæres ned på hvis det formindsker mælkeproduktionen?

Angående artiklen: Ja den er da faktisk rigtig god, og jeg syntes også jeg holder nøje øje med ham. Faktisk undrede jeg mig over så sent som idag, at jeg syntes han knækker lidt i koderne når han skridter rundt(alle sammen)...men ikke i trav og galop...er det meget normalt? jeg havde tænkt at jeg lige ville spørge min hovsmed om det når han kommer på onsdag.(Det kan også være mig der ser spøgelser ;-))

Men mange tak for svarene, så ved jeg da hvad jeg skal holde øje med angående symptomer på yverbetændelse ;-)Heldigvis er det ikke så hævet efter hun kom ud og føllet fik diet, så jeg er lidt roligere lige nu.

Med venlig hilsen
Anne-Mette

Hingsteføl søger legekammerat til vinter, helst omkring Vejle/Give(Se min præsentation)
0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  01-10-2004 17:39
Tag havren fra hende og soyaskrå i et par dage, men så skal føllet heller ikke have lov til at patte overhovedet for så hjælper det intet...

Skøn friservallak sælges, skriv og hør nærmere...

Ponyudstyr sælges, ALT skal væk...
0
0
Svar på denne tråd

Jeg har
Forfatter: 
Dato:  01-10-2004 19:48
lige snakket med min nabo som også avler, han sagde at mælken forsvinder helt af sig selv, nu hvor føllet står alene om natten. men hvor lang tid der vil gå vides ikke men fra 14 dage til 2 mdr. cirka. Men så længe hoppen har det godt, skal jeg ikke bekymre mig.

Jeg har desværre ingen mulighed for at tage føllet helt fra herhjemme, da vi har 3 bokse og 3 heste...ikke mulighed for at udvide...derfor er det nemlig også jeg søger et sted til ham at være i vinter når han er vænnet helt fra, og frem til kæresten og jeg finder et landsted hvor han kan komme med. Indtil da bliver han nødt til at gå sammen med sin mor.

Med venlig hilsen
Anne-Mette

0
0
Svar på denne tråd

ingen fravænning
Forfatter: 
Dato:  01-10-2004 20:34
Vi tager alle føllene fra på en gang og så er det slut med moar - altså ingen glidende periode - vi har aldrig haft problemer med yverbetændelse, hopperne bliver sat ned i foder en uges tid og så er mælkeproduktionen stort set stoppet.

Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
0
0
Svar på denne tråd

Grete...
Forfatter: 
Dato:  01-10-2004 21:24
hvor meget sætter i hopperne ned i foder? til det halve eller endnu mere? Jeg har jo som sagt ikke mulighed for at tage ham fra når de går på fold, men kun når de står på stald...men håber snart at finde en løsning.

Med venlig hilsen
Anne-Mette

0
0
Svar på denne tråd

ca det halve foder
Forfatter: 
Dato:  14-10-2004 00:14
Kan de ikke gå på hver sin fold i en periode, eller være ude på forskellige tidspunkter? Det smarteste er hvi du kan undgå at følle får mulighed for at patte i et par uger å du er sikker på at den ikke malker hoppen op igen
Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider