Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hvad skal han have?
Forfatter: 
Dato:  29-09-2004 22:39

Hej..
Så lige der var en anden som skriv vedr. foderplan og håber i kan hjælpe mig også :-)

Det er en fuldblod vallak 172 i stg, alm bygning mangler muskler, er ikke blevet reddet 6 måneder pga en seneskade i begge ben. Og har kun fået græs.
Nu skal han rykkes ind i stald og hvad skal han så have når han er i genoptræning?

Hø?
Wrap?
Foder dvs. fase 3+lucerne light?

han skal holdes "tyk" og ikke noget med havre da han hurtigt for kulder oven i hovedet og meget energi og ikke til at styre.. :-)

Hvor mange kg til at starte med underlag optræning
og hvad med alm arbejde?

Kan han stå med dækken syntes i?
0
0
Svar på denne tråd

Hej Nadia.
Forfatter: 
Dato:  30-09-2004 08:39
Det er lidt svært at svare på. Til at starte med ville jeg give den 8-9 kg wrap eller 6-7 kg godt hø om dagen. Så ville jeg give den et godt fuldfoder uden havre hvis den får for meget energi af havre. Mængden af fuldfoder om dagen kommer an på produktet. (Er fase 3 ikke et tilskudsfoder?)(Hvis du bruger tilskudsfoder skal du regne med at den skal have et sted mellem 500-1000 g om dagen alt efter hvor meget hesten vejer og hvad der står på foderanvisningen på foderet.)
Og du skal nok regne med ca 3 kg fuldfoder om dagen alt efter hvor meget den arbejder. Hvis den skal have ekstra energi, kan du feks give 3 dl raps eller majsolie om dagen, husk at vænne den langsomt til olien. (Over 2 uger, ca.)
Mht dækken, hvis den arbejder hver dag, er det en god ide at give den dækken på, så ikke den sætter for meget vinterpels. HUSK at dækkener skal være åndbare og have god pasform.

Mvh Christina.
Smil til verden!

Gør verden et bedre sted for dyr, forebyg dyremishandling.

0
0
Svar på denne tråd

Hvis du bruger
Forfatter: 
Dato:  30-09-2004 09:24
brogårdens foder, synes jeg du skal kontakte dem.
Og få hjælp til en foderplan.

Fase III er fuldfoder, men det er ikke sikkert du skal give 3 kg om dagen, den kan sikkert klare sig på mindre.

D&H har jo også build-up, der er en müsli blanding til heste, der skal trænes op, og sætte muskler + det feder godt.

Men ring til brogården. For wrap/hø, fase III og lucerne lyder ikke helt dumt.

Bimboe

Der hvor volden går ind, går forstanden ud.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider